Skilt og opholdstilladelse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
miki3300

Skilt og opholdstilladelse

Indlæg af miki3300 » 07.10.2013 16:14:38

Min kæreste som er fra Thailand blev skilt med sin eks mand sidste år uden hendes viden. Hun fandt først ud af det her i sidste uge , da hun fandt skilsmisse bevillingen. Og han har hele tiden gået og bildt hende ind og de stadige var gift og hun skulle betale ham 10.000 kr. hver måned ellers ville han ringe til udlændingestyrelsen og sige at hun ikke længere havde samme bopælsadresse hos ham. Hun har nu flyttet sin adresse og bor sammen med mig. Men nu hvor hun har flyttet sin adresse fra eksmanden og hendes opholdstilladelse udløber i 2015. Risikere hun så at miste sin opholdstilladelse? og blive smidt ud af Danmark?

hun har været gift i 5 år og boet i Danmark i snart 7 år til februar 2014.
lige pt. har hun deltidsarbejde.

closed1

Re: Skilt og opholdstilladelse

Indlæg af closed1 » 07.10.2013 16:42:16

Jeg håber ikke hun har betalt ham penge ! Hun burde straks melde manden til politiet for afpresning . Det er ulovligt . Når hun er skilt så kunne i jo gifte jer og søge fs .

miki3300

Indlæg af miki3300 » 07.10.2013 17:02:42

closed1 skrev:Jeg håber ikke hun har betalt ham penge ! Hun burde straks melde manden til politiet for afpresning . Det er ulovligt . Når hun er skilt så kunne i jo gifte jer og søge fs .

Det har hun gjort i 6 år siden hun flyttede hertil Dk.

han har fået hende til at underskrive en fuldmagt så han kunne styre hendes bankkonto og penge.. og hun har beviser for det kan man se på hendes netbank at pengene er gået til hans konto.

men fra 2012-nu har hun betalt ham pengene "sort" så det kan ikke bevises , eller hun har sms'er fra ham , hvor der står at kan skal ha 10.000 kr om måneden ellers kan hun ikke have adresse hos ham.

Men nu vil jeg bare gerne vide om , hvis jeg gifter mig med hende nu, vil hun så for lov til at blive i Danmark? Og om der skal stilles en ny garanti? For hun har jo bestået alle de dansk 1,2,3 prøver og har gennemført en uddanelse og arbejdet som Sosu-hjælper og boet i danmark i snart 7 år.
ligenu arbejder hun kun på deltid men søger efter et fuldtidsarbejde.

miki3300

Indlæg af miki3300 » 07.10.2013 17:07:20

closed1 skrev:Jeg håber ikke hun har betalt ham penge ! Hun burde straks melde manden til politiet for afpresning . Det er ulovligt . Når hun er skilt så kunne i jo gifte jer og søge fs .

hun har faktisk fortalt det til politiet en gang, de sagde bare at det ikke var deres problem og at hun måtte snakke med en advokat om det. hmm ja flot hvordan skulle hun ha råd til en advokat....

closed1

Indlæg af closed1 » 07.10.2013 19:36:30

Hun går op til politiet og anklager ham for afpresning !

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh » 08.10.2013 08:23:10

YEP - og så får hun en sag på halsen for sit åbenlyse bedrageri. Hun har jo helt tydeligt haft ophold på falske forudsætninger, og beviset på det er netop de penge, hun har betalt til eksmanden.

Jeg kan dog ikke rigtig forstå, hvordan hun kan blive skilt uden at vide det? Begge parter skal da skrive under, og hvis hun har haft adresse i DK så lyder det usandsynligt at statsforvaltningen har bevilget separation og skilsmisse uden at ville se hende personligt. Muligvis har eksmanden haft en anden kvinde med til statsforvaltningen og fået forfalsket hendes underskrift?

Det er slet ikke usandsynligt. Jeg kender til et eksempel, hvor en ægtemand fnysende arrig mødte op på statsforvaltningen med en skilsmissebevilling, han aldrig havde anmodet, eller indvilget i at ansøge, om. Det viste sig at konen havde medbragt sin elsker som 'stand-in' for ægtemanden til vilkårsforhandlingen...

Whatever - din kæreste gør nok klogt i at holde lav profil. Jeg håber ikke der står i hendes skilsmissepapirer at hun skal betale ægtefællebidrag til eksmanden?
mh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2013 10:07:17

Ja hvis man har haft opholdstilladelse på falsk grundlag f.eks. via et proformaægteskab, så risikerer man selvfølgelig både at miste denne og at blive straffet for bedrageri. Man kan også blive udvist af Danmark med et indrejseforbud, der så vil gælde i X antal år. Så det er en skidt situation, din veninde har bragt sig selv i. Og hvis I gifter jer og søger om FS, må I nok påregne en ret stor risiko for, at der vil blive givet afslag pga. formodning om, at det nye ægteskab også er et proformaægteskab.

Så det bedste, din veninde kan håbe på, det er nok, at de danske myndigheder kun opdager, at hun er blevet skilt og ikke længere bor sammen med sin ægtefælle. Og at den øvrige del af historien bliver mellem hende og hendes ex-mand.

At blive ved med at betale ham er dog en skrue uden ende. Og måske ender han alligevel med at fortælle myndighederne, hvad der er foregået. Så det vil jeg bestemt ikke anbefale. Han har selv begået en strafbar handling, så i realiteten har de en fælles interesse i at holde deres kæft. Så hvis han beder om flere penge, vil det mest fornuftige svar være, at såfremt det sker igen, vil han blive politianmeldt for afpresning. Og mon ikke han så indser, at han har presset citronen så meget, han kan?

Som du beskriver situationen, virker det mest realistisk, at jeres evt. fremtid sammen ligger uden for Danmarks grænser. F.eks. i Thailand eller i Sverige eller et andet EU-land. Det vil også give en ”frisk start” og bringe større afstand til ex-manden, hvilket nok er hensigtsmæssigt i en situation som denne. Og måske skal du også lige starte med at kigge dig selv dybt i øjnene og vurdere, hvor seriøst du mener jeres forhold. Og hvor seriøst din kæreste mener det.

Besvar