Skilsmisse + visum

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jumpstart

Skilsmisse + visum

Indlæg af jumpstart » 14.09.2013 17:22:53

Hej! Er der nogen der kan hjælpe mig?!!
Jeg er en mand og er gift med det samme køn som er dansker. Jeg har været gift i 5 år og er ikke danskstatsborgeren endnu. Lige nu arbejder jeg som et deltidsjob på sundhedsområdet. Nu er vi enige om at gå fra hinanden. Mine spørgsmål er, at hvis skilsmissen er blevet godkendt af statsforvaltningen er det muligt at jeg få straf af myndighederne og ikke få lov til at indrejse tilbage til Danmark, pga. det her situationen? Hvad sker med min visum som jeg har nu bagefter? Er der nogle chancer, at jeg kan blive i Danmark?

Mvh M

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse + visum

Indlæg af mh » 14.09.2013 20:46:46

Du vil blive spurgt om du kan give US en god grund til at de IKKE skal inddrage din opholdstilladelse efter skilsmissen.

Du kan muligvis give andre grunde også, men hvis du har haft dit nuværende arbejde i ca. 2 år kan du i hvert fald bruge dit arbejde som begrundelse for at din opholdstilladelse ikke skal inddrages:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/a ... skraft.htm
mh

fundiver199

Re: Skilsmisse + visum

Indlæg af fundiver199 » 15.09.2013 06:08:07

Det er faktisk en ny opholdstilladelse, du søger om, hvis du ønsker at bruge ordningen "fastholdelse af arbejdskraft". Og bemærk fristen på kun 7 dage efter modtaget afgørelse om, at din opholdstilladelse er blevet inddraget. Det er ekstremt vigtigt, at du overholder den frist, for ellers går muligheden tabt!

Mht. muligheden for at bevare din nuværende opholdstilladelse afhænger det af, om der er tungtvejende menneskelige grunde til, at du skal have lov til dette. F.eks. hvis I har fælles børn, der er vokset op i Danmark (det har I nok ikke), eller hvis du har været her så længe og opnået så stor tilknytning til Danmark og så lille til dit hjemland, at det vil være meget vanskeligt for dig at vende hjem (det er nok heller ikke tilfældet).

Det klare udgangspunkt er selvfølgelig, at når en opholdstilladelse ikke er gjort permanent, ja så bortfalder den, hvis grundbetingelserne for den ikke længere er opfyldt.

Besvar