Udvisning efter skilsmisse?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Molle
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13.09.2013 06:42:05

Udvisning efter skilsmisse?

Indlæg af Molle » 14.09.2013 09:20:01

Jeg skriver på vegne af en god veninde, der frygter udvisning af Danmark ved en skilsmisse. Min veninde, herefter A, har været i Danmark i mere end 10 år. Hun er familiesammenført og har 2 børn med fra sit hjemland. Børnene har været her lige så længe som A. Det ene barn har fået permanent opholdstilladelse og det andet får det ganske sikkert når hun er fyldt 18 år (og inden hun bliver 19). A har midlertidig opholdstilladelse, har altid klaret sig selv og aldrig fået kontanthjælp og skylder ikke det offentlige penge. Ud over sine børn, der er meget danske (og som begge vil søge dansk statsborgerskab), har A et tæt forhold til Danmark med mange venner. Forholdet til hjemlandet er løst og hun har ikke besøgt det længe.
A vil gerne skilles fra sin mand, da ægteskabet ikke fungerer, men hun frygter som nævnt udvisning når den midlertidige opholdstilladelse ophører. Hvor stor er sandsynligheden for, at A bliver udvist/opholdstilladelsen inddrages? Er der nogen som har kendskab til, at man rent faktisk bliver udvist efter så lang tid (+10 år) i Danmark? Bør A gifte sig igen efter skilsmissen og inden den midlertidige opholdstilladelse udløber?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Udvisning efter skilsmisse?

Indlæg af fundiver199 » 14.09.2013 11:35:55

Der foretages en konkret og individuel vurdering fra sag til sag af personens tilknytning til Danmark henholdsvis hjemlandet, hvori bla. indgår hensynet til mindreårige børn. Og det lyder da bestemt som om, der kan være tungtvejende grunde til, at hun bør bevare sin opholdstilladelse, selvom den ikke er gjort permanent.

Men det er fuldstændig muligt at begynde at tale om "sandsynligheder", da vi jo kun kender sagen fra dit referat af den, og det er en samlet vurdering af alle forhold fra sag til sag.

Den sikreste løsning er selvfølgelig, at hun bliver hos sin mand, til hun har fået permanent opholdstilladelse. Og kan hun ikke søge om det nu, når hun har været her så mange år? Hvilke krav er det, hun stadig ikke opfylder?

Om hun bør gifte sig igen afhænger af, om hun har mødt en ny, hun gerne vil dele resten af sit liv med. Man skal absolut ikke gifte sig proforma bare for at få opholdstilladelse, det tager ÆUG skarpt afstand fra.

Molle
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13.09.2013 06:42:05

Re: Udvisning efter skilsmisse?

Indlæg af Molle » 15.09.2013 15:11:03

Mht. permanent opholdstilladelse (PO) har hun netop fået afslag da US ikke mente, hun havde haft nok timer (tilsyneladende tæller timer som selvstændig ikke hvis ikke de er bakket op af en vis indtægt). Og pt. står hun i lidt af et Catch-22 dilemma, da hun snart ryger ud af dagpengesystemet og over i kontanthjælp. Det vil jo så sige, at hun ikke kan søge om PO.

Det er manden der ønsker skilsmisse, men min veninde er fuld indforstået da hendes mand overhovedet ikke vil hjælpe hende økonomisk, aldrig har taget ansvar for børnene og jævnligt rejser til Thailand alene.

Jeg har aldrig sagt hun skal gifte sig proforma, men hun kan jo komme i en situation hvor hun er nødsaget til at gifte sig igen, hvis det er det eneste alternativ hun har for at kunne blive hos sine børn og Danmark kun kan ”tilbyde” en hjemsendelse.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Udvisning efter skilsmisse?

Indlæg af fundiver199 » 15.09.2013 18:37:16

Hvis hun nu er heldig at møde en ny stor kærlighed, så kan det godt lade sig gøre at søge og få en ny opholdstilladelse på baggrund af det nye ægteskab.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Udvisning efter skilsmisse?

Indlæg af closed1 » 15.09.2013 20:48:01

Jeg kan kun sige at hvis en pige kun giftede sig med mig alene for at kunne blive her ved hendes børn og jeg opdagede det så ville jeg gå ned . Sådan skal INGEN være.

Man gifter sig fordi man er forelsket ellers ikke !

Molle
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13.09.2013 06:42:05

Re: Udvisning efter skilsmisse?

Indlæg af Molle » 19.09.2013 13:25:00

@fundiver199: Tak for svarerne.

@closed1: "Kærlighed og ægteskab, hvad kommer de hinanden ved?" - fra Man binder os på Mund og Haand af Poul Henningsen, 1940.

Besvar