skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fabian1e
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09.09.2013 08:10:24

skilsmisse

Indlæg af fabian1e » 09.09.2013 08:25:54

Vi er gift i Danmark og bor her, jeg er svensk og min mand fra Sydamerika, han fik sin arbejdstilladelse her i DK i november 2012,vi bor sammen siden juni sidste år, nu vil han skilles, min spørgsmål er om vi blevet skilt, mister han sin opholdstilladelse??? og skal han tilbage til sin land? Hvor lang til skal man bor sammen til at man kan blive i landet?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: skilsmisse

Indlæg af mh1 » 09.09.2013 11:54:57

Din mands opholdret/-tilladelse vil sandsynligvis bortfalde/blive inddraget, når I ikke har været gift og boet sammen længere end du angiver.

Hvis han har opholdskort, dvs. I har brugt EU-reglerne for at blive fs, så skal I forblive gift i ca. 3 år, for at han ikke mister opholdsretten.

MEN: Du og din mand behøver IKKE blive boende sammen. Hvis I finder et sted til ham at bo, og forbliver gift indtil I har været gift og han har været i DK i 3 år, eller endnu bedre til han har fået sin permanente opholdstilladelse, bliver hans EU-opholdsret ikke berørt.

Der er ikke noget krav om at man skal bo sammen for at bevare sin EU-opholdsret, man skal blot være gift.

Hvis I er fs efter danske regler, og af en eller anden grund ikke har mulighed for at skifte til at bruge EU-reglerne, så er der næppe noget at gøre.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar