Skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Himself
Indlæg: 111
Tilmeldt: 11.06.2011 10:20:16
Geografisk sted: Køge

Skilsmisse

Indlæg af Himself » 16.05.2013 12:04:07

Hejsa

Jeg flyttede til Sverige i 2011 med min daværende Filippinske kæreste, da jeg/vi ville have opholdstilladelse til hende i Dk. Vi blev gift derovre og hun fik Svensk opholdskort og derefter Dansk opholdskort. Vi flyttede retur februar 2012. Nu er tingene blevet dagligdag og vi er mere eller mindre blevet enige om at gå fra hinanden, ihvertfald begyndt at tale om det. Men hvordan med hende tænker jeg?

1: Har vist læst noget med at når man har været gift i 3 år, og fået opholdskort efter EU regler, så bevarer man det 5 årige opholdskort. Er det korrekt?
2: Kan hun så efter det 5 år søge om permanent? Eller hvis hun ikke opfylder alle kravene på det tidspunkt, søge om 2 års forlængelse ?
3: Hvad hvis hun møder en ny Dansk mand og de vil giftes, skal hun så starte helt forfra og flytte til Sverige m.m. eller hvordan?
4: Skal vi bo sammen indtil vi skilles efter 3 år ?

Glemte at skrive at hun går på sprogskole, og har indtil videre bestået modul 3, hun har 2 deltidsjob også.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Skilsmisse

Indlæg af soreng » 16.05.2013 13:15:05

1) Altså hvis i bliver skilt så mister hun sit opholdsgrundlag. vil hun blive skal hun så have fundet et nyt opholdsgrundlag (sådan helt firkantet sagt).
Hun får dog, af us, muligheden for at komme med grunde til hvorfor us ikke skal inddrage hendes opholdstilladelse ved skilsmisse, og alt efter hvor godt integreret hun er i Danmark, arbejde, eventuelt børn osv, så kan us vælge ikke at inddrage hendes opholdstilladelse.

Det klart sikreste er dog (hvis i har muligheden for det, også økonomisk), at i ikke bliver skilt, men bare flytter fra hinanden, indtil at hun kan søge og få permanent opholdstilladelse. Der er jo ikke noget krav om at i skal bo sammen under EU reglerne, så hvis i er på så god fod stadigvæk så det er en mulighed, ville det være den bedste hjælp du kan give hende for at hun kan blive i Danmark.

2) Så længe i er gift lever i op til kravene for forlængelse efter EU regler og vel også til reglerne for permanent.

3) Hun skal jo så først skilles fra dig (hvis hun ikke allerede er det på det tidspunkt). Det vil kunne gå ret hurtigt, da du jo så i den situation kan begære straksskilsmisse på baggrund af hendes "utroskab". Derefter kan hun skynde sig at blive gift, og søge om en fs igen før us inddrager hendes nuværende opholdstilladelse. Om det så skal foregå igennem Sverige igen eller ej, vil jo komme helt an på hendes nye mands situation. Om han lever op til alle reglerne for fs efter dk regler.

4) Det må i jo selv om. Der er ikke noget krav om det.

Himself
Indlæg: 111
Tilmeldt: 11.06.2011 10:20:16
Geografisk sted: Køge

Re: Skilsmisse

Indlæg af Himself » 17.05.2013 10:08:28

Tak for svar

Kan ikke finde det igen, men mener bestemt at jeg har læst herinde at man bevarer sin 5 årige opholdstilladelse hvis man bliver skilt efter 3 år og har boet i DK det seneste år (hvis man er kommet ind via EU regler) Husker jeg forkert?

Dvs hun må godt bo et andet sted og også have sin folkeregisteradresse der, uden at vi kommer i klemme?

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Skilsmisse

Indlæg af soreng » 17.05.2013 10:24:40

Både og.

Hvis udlændingen har opnået en stærk tilknytning til Danmark ved at bo her i x antal år, så kan us vælge ikke at inddrage en opholdstilladelse, og gør det ofte.

Det har egentlig ikke noget at gøre med om det er efter EU reglerne eller ej, men en afvejning som us laver imod om det må anses som at være ude af propertioner at inddrage opholdstilladelsen, hvis udlændingen ellers er velintegreret. Så det kommer i lige så høj grad an op hvor velintegreret personen er, som hvor lang tid personen har opholdt sig i Danmark.

Så du kan ikke finde en regel der siger at man efter 3 år ikke kan får inddraget sin 5 års opholdskort hvis man har fs efter Eu reglerne. Hvis det var tilfældet ville der jo ikke være nogen mening i at lave et 5 års opholdskort ville det?
Så ville man jo bare lave et på 3 år, og så automatisk give permanent opholdstilladelse derefter. ;-)

Men ja...Der er ikke nogle krav om at i bor sammen når man er fs efter EU regler. Men i beholder jo stadigvæk forsørgelsespligten overfor hinanden på den måde, så ting som boligstøtte osv kan være svære (hvis ikke umulige) at få.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse

Indlæg af mh1 » 17.05.2013 10:25:12

Regel eller ikke regel, soreng, det står i hvert fald sort på hvidt her:

Læs på side 31:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/3 ... 111011.pdf

Og ja, man skal ikke nødvendigvis bo sammen, man skal blot være gift.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Skilsmisse

Indlæg af soreng » 17.05.2013 10:29:46

Det gør det da også. :-)
Så det er kun betinget af, at tredjelandsstatsborgeren er arbejdstager
eller selvstændig erhvervsdrivende, at den pågældende råder over sådanne indtægter eller midler til sit underhold, at den pågældende ikke falder det offentlige til byrde.

Så hvis hun har et job eller en god opsparing kan hun så godt.

Det var da et dejligt lille smuthul der ligger gemt der. :lol:

Himself
Indlæg: 111
Tilmeldt: 11.06.2011 10:20:16
Geografisk sted: Køge

Re: Skilsmisse

Indlæg af Himself » 20.05.2013 14:14:30

MH:
Fortæller det ikke lige det jeg spørger til? At man kan bevare sin 5 årige opholdstilladelse hvis man bliver skilt efter 3 år og er sammenført på EU regler?

Jeg er ikke lige så god til at tyde/læse den slags love... Hvad kræver det at han/hun bevare sin opholdstilladelse og kan man så direkte efter de 5 år søge om permanent selvom han/hun er skilt?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse

Indlæg af mh1 » 20.05.2013 15:32:23

Jo og nej. Man KAN måske få lov at blive, men det er betinget af at man ikke søger om kontanthjælp.

Man skal altså forsørge sig selv enten ved arbejde, selvstændig virksomhed, ved opsparede midler, eller evt. ved underholdsbidrag fra ægtefællen, eller en kombination af to eller flere indtægtskilder.

Hvis fx udlændingen kun kan finde arbejde 15 t/uge, og det ikke er nok til at leve af, kan den danske ægtefælle yde bidrag som supplering indtil det permanente opholdskort er i hus.

Om 15 t/uge er nok afhænger jo i høj grad af timelønnen. Hvis timelønnen er som den, jeg kunne hale hjem som oversætter på højeste takst (godt 500 kr./t), ja så kan man jo nok klare sig :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Himself
Indlæg: 111
Tilmeldt: 11.06.2011 10:20:16
Geografisk sted: Køge

Re: Skilsmisse

Indlæg af Himself » 20.05.2013 17:17:46

Okay... Så hvis man har fuldtidsjob eller tæt på i antal timer, og i øvrigt følger Dansk undervisningen eller er færdig med den, og i øvrigt ikke får hjælp økonomisk fra kommunen, så er chancerne gode?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse

Indlæg af mh1 » 20.05.2013 20:41:04

Når man har EU-opholdskort er der ingen som helst krav til sprogskole og -prøver, det er helt frivilligt om man vil tage dem.

Men selvfølgelig er det godt med bevis på at man kan dansk, når man søger job og har et udenlandskklingende navn.
mh
Rådgiver for ÆUG

Himself
Indlæg: 111
Tilmeldt: 11.06.2011 10:20:16
Geografisk sted: Køge

Re: Skilsmisse

Indlæg af Himself » 24.05.2013 20:33:24

Nu fik jeg svar ovenover at hun beholder sin 5 årige tilladelse hvis vi bliver skilt efter 3 år og har boet i Dk det seneste år.

Spørger igen;

3: Hvad hvis hun møder en ny Dansk mand og de vil giftes, skal hun så starte helt forfra og flytte til Sverige m.m. eller hvordan? Mener hvis hun har sin 5 årige opholdstilladelse og er skilt fra mig, så skal hun vel ikke starte forfra?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse

Indlæg af mh1 » 25.05.2013 12:17:00

Hvis I bliver skilt, så har hun jo i princippet IKKE længere ret til opholdskortet.

Hvis hun søger om, og får lov at beholde det, på trods af skilsmissen, så er det jo fordi hun ikke længere er bundet op på at skulle være gift med en EU-borger.

Hun kan jo da KUN blive gift igen, hvis hun bliver skilt fra dig, så problemet mht. om hun får lov at beholde sit opholdskort eller ej vil jo nødvendigvis være blevet afklaret inden hun kan blive gift med en anden, så jeg forstår overhovedet ikke, hvorfor du spørger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar