skilsmisse under sagsbehandling??

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

hello31
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29.05.2012 22:46:59

skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af hello31 » 12.10.2012 13:36:45

Hej
Vi er ved at søge forlængelse af min kones EU opholds tilladelse..(fa10)
Vi vil dog gerne skilles. Og grunden til at jeg skriver her er at vi Ikke kan vente de 7 mdr. Det kan tage at behandle sagen... vi har nemlig 2 børn der bliver påvirket af det hele..
Hvad vil der ske hvis vi går til statsamtet Nu og søger om separation.. min kone er pt studerende og har været her i 5 år og vi har 2 børn født her...
Mvh.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af DBS » 12.10.2012 13:46:48

Vær opmærksom på at under EU reglerne, er der ikke et krav om at man skal være samboende.

Så det vil være en mulighed at flytte hver til sit, ligesom hvis man var under seperation, og så kunne man jo vente med at tage det sidste skridt, til når forlængelsen er kommet :wink:

mvh DBS

hello31
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29.05.2012 22:46:59

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af hello31 » 13.10.2012 12:17:39

Er det en fact, der også er gældende i DK (og går jeg til statsamtet eller til udlændingeservice) ?? kan vi så blive separeret, flytte fra hinanden uden problemer.. og vil min kone stadig være berettiget til boligstøtte, enligforsørger tilskud og lignende....

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af mh1 » 13.10.2012 12:39:14

EU-reglerne, som din kone har opholdsret efter, gælder naturligvis også i DK.

I kan flytte fra hinanden, uden at give besked andre steder end folkeregisteret, men selve separationen skal I vente med. I kan formodentlig påbegynde separationssagen så snart din kone er BERETTIGET til varigt opholdskort, selv om hun ikke endnu har fået det i hænde.

Din kone vil IKKE være at betragte som enlig forsørger, før I bliver separeret, for indtil da består jo den gensidige forsørgelsespligt, UANSET om I bor sammen eller hver for sig. Din kone vil muligvis kunne få boligstøtte, da du jo netop ikke vil 'høre til hendes husstand' - men jeg er ikke sikker på om din indtægt ikke skal medregnes, indtil separationen.
mh
Rådgiver for ÆUG

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af DBS » 14.10.2012 16:25:28

Jeg kan ikke helt lade den slippe, jeg mener også der er noget med, at en der har ophold efter EU reglerne, kan opnå ophold efter 3 år, hvis særlige grunde taler for det, mon ikke her at fælles børn kunne være en særlig grund ?

Måske en der ved lidt mere end mig kan hjælpe lidt her ?

mvh DBS

hello31
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29.05.2012 22:46:59

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af hello31 » 14.10.2012 21:54:08

Så jeg kan ikke blive separeret inden vi får svar på ansøgningen om permanent opholdstilladelse..? Men jeg kan godt flytte.. hvad ville der ske hvis jeg lod mig separere alligevel...

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af soreng » 15.10.2012 10:41:09

Der ville ikke nødvendigvis ske noget, da us jo også har andre ting at lave, og "nyheden" skal jo lige først nå dem, og så skal de jo reagere, så måske der ikke ville ske noget.

Men det der er en risiko for KAN ske, er at din ansøgning om permanent opholdstilladelse vil blive afvist, da du jo ikke længere lever op til den opholdstilladelse som du har fået tildelt, og derfor ikke kan søge om permanent opholdstilladelse på baggrund af den. Du skal jo ikke kun leve op til den når du søger, men også når du får tildelt din permanente opholdstilladelse. Først der gælder "reglerne" for din nuværende opholdstilladelse ikke længere.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2012 11:29:21

Både fælles børn og mindst 12 måneders ophold samt 36 måneders ægteskab kan sikre en medfølgende ægtefælle, der ikke selv er unionsborger, ret til fortsat ophold efter en skilsmisse.

Der burde derfor ikke være nogen risko for, at konens opholdsret kan drages i tvivl, selvom der indgives begæring om skilsmisse. Som de andre har skrevet, er der desuden ikke samlivspligt, når man er FS efter EU-reglerne, så det er helt legalt, at I flytter hver for sig uden at lade jer skille, og det vil ikke påvirke ansøgningen om permanent opholdskort.

Og et eller andet sted er det da administrativt lettere at vente med at begære skilsmisse, til det permanente opholdskort er i hus. Hvilke økonomiske konsekvenser det så måtte have i form af manglende tilskud til enlige forsørgere mm., må parret selv sætte sig ned og regne på.

hello31
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29.05.2012 22:46:59

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af hello31 » 15.10.2012 16:38:49

...problemet er netop at det er bleven lidt 'akut'..da vores liv under samme tag simpelthen er bleven psykisk krigsførelse og jeg gider ikke ha at vores børn skal være i det mere... vi kan altså Ikke vente de 7 mdr det kan tage men samtidig har vi begge brug for separationen for at jeg kan 'få en bolig igennem boligforeningen og at hun kan beholde nuværende bolig' og først og fremmest for at det kan lade sig gøre økonomisk...

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af GitteK » 19.10.2012 10:33:33

Flyt hjem til dine forældre eller en god ven og betal fortsat til den nuværende bolig, således at din kone OG DINE BØRN kan bevare noget stabilitet. Om 7 måneder kan du indgive ansøgning om skilsmisse og starte dit nye liv i din nye bolig og du kan gøre det med god samvittighed, fordi du opførte dig ansvarsbevidst i forhold til dine børn.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af soreng » 19.10.2012 10:55:09

GitteK skrev:Flyt hjem til dine forældre eller en god ven og betal fortsat til den nuværende bolig, således at din kone OG DINE BØRN kan bevare noget stabilitet. Om 7 måneder kan du indgive ansøgning om skilsmisse og starte dit nye liv i din nye bolig og du kan gøre det med god samvittighed, fordi du opførte dig ansvarsbevidst i forhold til dine børn.
Ville det ikke være lige så ansvarsbevidst overfor børnene at han fandt en anden lejlighed, flyttede til den, og så kunne børnene flytte ind der med ham, i fald at hans eks kone ikke kunne have HENDES BØRN boende (man skal åbenbart bruge Caps Lock når man skriver om børnene)? Hendes opholdsgrundlag kommer jo altså ikke umiddelbart i fare, ved at han flytter, så der er da intet uansvarligt i at gøre det, heller ikke overfor hans børn.

Om 7 måneder, vil hans kone's økonomiske grundlag da være på samme niveau som nu, så det løser da ingenting.

Det eneste han får ud af løsningen som du foreslår, er da at han ikke kommer til at se hans børn dagligt i 7 måneder, hvilket jo bestemt ikke vil hjælpe ham når der så senere skal afklares hvor børnene skal have deres primære bopæl.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af mh1 » 19.10.2012 16:07:32

@ soreng, der er et par ting i hello31's indlæg, som tyder på at planen er at børnene skal blive sammen med moderen, så Gitte K's råd er da ikke helt i skoven. Forældrene bør så vidt muligt ikke udsætte børnene for på en og samme gang at opleve at forældrene går fra hinanden OG at børnene skal flytte fra deres hidtidige hjem.
mh
Rådgiver for ÆUG

hello31
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29.05.2012 22:46:59

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af hello31 » 19.10.2012 17:52:50

Tusind tak for jeres tid og hjælp...
Børnene skal vi ha 'fiftyfifty' men grunden til at jeg ikke flytter til noget midlertidig
Som exmpl forældre eller ven , er at jeg for mine børns skyld ikke vil forvirre dem..
Og ikke gider selv at leve ud af en kuffert med 2 børn jeg gerne vil ha skal have det blideste og bedst muligst i sådan en forfærdelig tid... Jeg vil gerne flytte til en reel lejlighed jeg skal blive i . I laang tid.. så børnene og mig og familien har lettere ved at være i og vende sig til.. OG til
Det skal vi først lade os separere for at min kone kan klare sig økonomisk..jeg har desværre
Ikke råd til begge huslejer... og Det jeg godt gad at vide er at hvad der ville ske hvis vi tog på
Statsamtet og lod os separere uden at vente de Max 7 mdr?? (også jeg tog papirerne med til boligforeningen hvor jeg så hurtigt ville få en ny bolig og hun ville kunne beholde nuværende og klare sig økonomisk..også derefter få bygget et godt samarbejde op omkring børnene...osv)
Tænker selvfølgelig på hvad der vil ske med hendes ophold s situation....

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af soreng » 19.10.2012 18:35:55

mh skrev:@ soreng, der er et par ting i hello31's indlæg, som tyder på at planen er at børnene skal blive sammen med moderen, så Gitte K's råd er da ikke helt i skoven. Forældrene bør så vidt muligt ikke udsætte børnene for på en og samme gang at opleve at forældrene går fra hinanden OG at børnene skal flytte fra deres hidtidige hjem.
Jeg læser en masse spørgsmål om hvad hun vil være berettiget til. Jeg kan altså ikke se at hello31 skriver hvor børnene skal bo. Og så længe det ikke bliver skrevet, så er det måske lidt meget at bede spørgeren om at flytte til nogle venner, betale til lejligheden og ellers tage et ansvar for HANS børn. Det er vel reelt set også HENDES børn som hun også bør stille sig op og tage et ansvar overfor.

Og du må medgive at den fremgangsmåde som Gitte foreslår bestemt ikke stiller spørgeren i en optimal situation når spørgsmålet om samvær skal fastslåes. Man giver jo ikke 50% til en forældre der bor midlertidigt hos sine forældre eller en ven. ;-)

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: skilsmisse under sagsbehandling??

Indlæg af soreng » 19.10.2012 18:38:19

hello31 skrev:Tusind tak for jeres tid og hjælp...
Børnene skal vi ha 'fiftyfifty' men grunden til at jeg ikke flytter til noget midlertidig
Som exmpl forældre eller ven , er at jeg for mine børns skyld ikke vil forvirre dem..
Og ikke gider selv at leve ud af en kuffert med 2 børn jeg gerne vil ha skal have det blideste og bedst muligst i sådan en forfærdelig tid... Jeg vil gerne flytte til en reel lejlighed jeg skal blive i . I laang tid.. så børnene og mig og familien har lettere ved at være i og vende sig til.. OG til
Det skal vi først lade os separere for at min kone kan klare sig økonomisk..jeg har desværre
Ikke råd til begge huslejer... og Det jeg godt gad at vide er at hvad der ville ske hvis vi tog på
Statsamtet og lod os separere uden at vente de Max 7 mdr?? (også jeg tog papirerne med til boligforeningen hvor jeg så hurtigt ville få en ny bolig og hun ville kunne beholde nuværende og klare sig økonomisk..også derefter få bygget et godt samarbejde op omkring børnene...osv)
Tænker selvfølgelig på hvad der vil ske med hendes ophold s situation....
Hun vil givet miste hendes mulighed for lige nu at søge om permanent opholdstilladelse, men på grund af jeres børn og tiden hun har ophold sig i Danmark, vil hun normalt få dispensation, så hun beholder hendes opholdstilladelse, da det vil være imod danmarks internationale forpligtelser at forhindre hendes børn i at se hende.

Besvar