Kan min mand blive i DK?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Musling2012
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07.08.2012 09:50:05

Kan min mand blive i DK?

Indlæg af Musling2012 » 07.08.2012 09:56:02

Hej.

Jeg håber at i kan hjælpe mig.
Situationen er den, at min tyrkiske mand og jeg har valgt at gå fra hinanden.

Vores situation ser således ud:

Vi flyttede til sverige i 2009 boede der i et halvt år, så han fik OT i danmark i 5 år. Vi flyttede til danmark og han fik lynhurtigt arbejde. Vi har nu boet i Danmark sammen i 3 år og har fået en søn sammen. Han er gået hen og blevet selvstændig og har været det i et årstid.

Har han nogle muligheder for at blive i danmark? for har på ingen måde lyst til at han skal rejse tilbage til tyrkiet. så vil min søn skulle undvære sin far og det ville mit hjerte slet ikke kunne bære, samt at han skal undvære sin søn i længere tid af gangen, da vi jo ikke bare lige tager en weekend til tyrkiet.

Håber i kan hjælpe mig

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Kan min mand blive i DK?

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2012 10:25:48

Når I har været gift i mindst 3 år og har boet i Danmark i mindst 1 år, har han ret til at blive efter en skilsmisse efter EU-opholdsdirektivet. Jeres fælles barn kan også sikre ham ret til at blive pga. FN´s Børnekonvention, hvis han får tilkendt samkvemsret med barnet efter skilsmissen. Og endelig er der både en dansk regel om fastholdelse af arbejdskraft, hvis man har arbejdet for samme arbejdsgiver i mindst 2 år, og nogle særlige rettigheder for tyrkiske arbejdstagere som følge af Ankaraaftalen.

Så han har mindst 3 og måske 4 forskellige regelsæt, der kan sikre ham mulighed for at blive i Danmark helt uafhængigt af hinanden.

Hvis ingen af jer har planer om at gifte jer igen med en anden sådan lige foreløbig, kan I også bare vælge at flytte hver til sit, men indtil videre lade være med at igangsætte en proces med separation og skilsmisse. Når man har ophold efter EU-reglerne, har ægtefæller således - underligt nok - ikke pligt til at bo sammen. De skal bare opholde sig i det samme land.

Det vil umiddelbart være den løsning, der giver mindst papirarbejde, og så kan I jo iværksætte skilsmissen, når han har fået udstedt permanent opholdskort i 2014. Jeg skal ikke blande mig i jeres forhold, men man kunne jo også forestille sig, at I så fandt sammen igen i løbet af de to år, som jeres uofficielle separering kommer til at vare. I har ret til at lade jer skille, hvis jeres samliv er ophørt, men I har ikke pligt til det. Så I kan jo vælge at gøre det, I synes passer jer bedst. I skal dog være klar over, at man ikke kan få tilskud som enlig forsørger, hvis man er gift. Så økonomisk kan det sikkert bedst betale sig at blive skilt.

Besvar