Har min kommende ekskone en chance ?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
petchr
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23.03.2009 21:18:09

Har min kommende ekskone en chance ?

Indlæg af petchr » 04.08.2012 15:44:08

Hej

Jeg og min filippinske kone skal separeres og siden skilles. Det er mig der vil skilles pga. for uoverkommelige forskelle i mellem os, men jeg vil gerne hjælpe hende med at undersøge hendes muligheder for at blive.

Har hun en chance for at blive i DK ?

Hun var au-pair i DK 2007-2008
Vi har været gift og boet sammen 3,25 år i DK
Vi / hun har ikke børn.
Hun har ikke haft arbejde i DK
Hun har en grundskoleuddannelse fra Filippinerne
Hun har taget en Danskuddannelse 3 (gennemsnit på 3) og en Danskuddannelse 2 som selvstuderende (gennemsnit på 11)
Hun har arbejdet som frivillig besøgsven for Røde Kors i 2 år
Hun skal starte på grundforløbet til Cater på Hotel og Restaurantskolen 6.august.
Hun lider ikke af sygdom, som hun kun kan få medicin til i DK. Dog har hendes tidligere aupair værtsmor (tandlæge) repareret en masse på hendes meget tænder og tandkød
En ven har anbefalet hende at få fat på en advokat, men er det ikke udsigtsløst alligevel ? - og vil det ikke koste en masse penge også ?

Håber virkelig nogen herinde kan svare.

De bedste hilsner

Peter

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Har min kommende ekskone en chance ?

Indlæg af fundiver199 » 05.08.2012 10:40:08

Det lyder umiddelbart ret udsigtsløst. De to mest almindelige ting, der kan føre til det resultat, at den udenlandske ægtefælle får lov at blive, er fælles børn eller 2 års arbejde for samme arbejdsgiver. Og intet af dette gør sig tilsyneladende gældende for din kone.

Set med den danske stats øjne vil der efter al sandsynlighed ikke være noget i vejen for, at hun kan fortsætte sin tilværelse på Filippinerne, hvor hun jo pga. sin opvækst og baggrund og tilstedeværelse af familie, som kan hjælpe hende, har de bedst tænkelige forudsætninger for at klare sig. Også selvom hun har boet 5 år i Danmark.

Og jeg er derfor også helt enig i din vurdering, at det efter al sandsynlighed vil være penge ud af vinduet at hyre en advokat til at hjælpe med sagen.

Besvar