flytte til sverige...

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

flytte til sverige...

Indlæg af frihed » 16.01.2012 19:24:04

Hey havde lige et hurtigt spørgsmål mht. familiesammenføring efter svenske regler.Jeg ved at man skal bevise at man har boet i sverige og har haft et reelt ophold osv. Men jeg tænkte at det er jo rigtig svært at finde lejlighed i sverige især i Gøteborg.
Så mit spørgsmål er hvis man bor hos en i en lejlighed, som har plads til 2 personer mere er det ok? eller SKAL kontrakten for lejligheden være på mit navn??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: flytte til sverige...

Indlæg af skaanebo » 16.01.2012 22:24:16

Du kan sagtens være "inneboende", når bare du råder over dit eget private rum.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: flytte til sverige...

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2012 07:26:38

Du blander vist tingene noget sammen nu. Det med at bevise, at man har haft et "reelt ophold", det er noget, man skal, hvis man som dansk statsborger ønsker FS efter EU-reglerne i Danmark, efter at man har boet i f.eks. Østrig, Rumænien, Irland eller Sverige.

Men dit spørgsmål handlede jo om svenske regler, og her er der selvfølgelig ikke noget krav om, at du skal bevise, at du har boet i et andet land. Som Skaanebo skriver, er den generelle regel for folkebogføring i Sverige, at hver "kernefamilie" i en bolig mindst skal råde over et selvstændigt rum. Dvs. et rum, der ikke er et gennemgangsrum til andre rum i lejligheden.

Så man kan altså ikke lovligt have 10 underbetalte rumænske arbejdere boende i sit køkken eller sin kælder, hvis man bor i Sverige. Sverige ønsker, at der skal være ordnede forhold, og at alle borgere skal have en vis minimums boligstandard.

frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Re: flytte til sverige...

Indlæg af frihed » 17.01.2012 13:00:13

ops sorry...tror du har ret jeg er kommet til at blande sverige- og Eu-reglerne sammen.
Ok det forstår jeg godt, men hvad med hvis jeg gerne vil vende tilbage til DK, så skal jeg jo til at bevise mit "reelt ophold" og når kontrakten for lejligheden ikke står på mit navn hva' så??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: flytte til sverige...

Indlæg af skaanebo » 17.01.2012 14:02:42

Så må du jo bevise dit ophold i Sverige på anden vis, fx ved hjælp af kontoudtog, hvor man tydeligt kan se, at du jævnligt har været på besøg i det lokale supermarked, telefonregninger, fritidsaktiviteter i Sverige, osv.

frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Re: flytte til sverige...

Indlæg af frihed » 17.01.2012 14:19:56

ok...ville lige være sikker endnu engang jeg behøver ikke at arbejde vel..altså jeg må gerne være det man kalder "selvforsørgende"??
Så vidt jeg har forstået så må jeg også gerne arbejde i DK og bo i sverige, men fx. jeg skal altså må i Goteborg og kan ikke pendle hverdag..hvad vil man sige til det?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: flytte til sverige...

Indlæg af skaanebo » 17.01.2012 14:30:26

Du vil bo i Göteborg, men hvorfor i Göteborg? Og selvforsørgende som hvad? Studerende eller med job i et andet land? Du vil ikke pendle til Frederikshavn,vel? Har du et arbejde, hvor du kan arbejde hjemmefra, eller hvordan skal det forstås?

Du bliver nødt til at uddybe dine planer, hvis vi skal kunne give noget kvalificeret svar på dine spørgsmål.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: flytte til sverige...

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2012 15:28:49

For overhovedet at kunne anerkendes som bosat i Sverige, skal du have flere overnatninger på din svenske bopæl, end du har på en evt. sekundær bopæl et andet sted. Så hvis planen er at bo i Göteborg og arbejde i Nordjylland, så kræver det, at arbejdet kan indrettes sådan, at du har væsentligt flere overnatninger i Göteborg end i Jylland. Og det kræver udførlig dokumentation for hele din livsførelse i form af færgebilletter, kontoudtog mm. Men så kan det også godt lade sig gøre. Læs ÆUG´s seneste nyhedsbrev, som du kan finde her på hjemmesiden. Her er beskrevet en case, der ret nøje minder om det, du tilsyneladende planlægger.

I den beskrevne case søgte danskeren aktivt arbejde i Sverige, og det vil nok også styrke en sådan sag ret voldsomt, da det indikerer en hensigt om at forsøge at etablere sig i Sverige mere fast for derved at slippe ud af den noget uholdbare sitation med at arbejde så langt fra sin bopæl, at man ikke kan rejse frem og tilbage hver dag.

Skal du arbejde mandag-fredag i Nordjylland og dermed også overnatte i Nordjylland 4 dage i ugen, kan det ikke lade sig gøre, da svenskerne i så fald vil nægte overhovedet at folkebogføre dig, idet de ikke vil anse dig for at være reelt bosat i Sverige men i Nordjylland, hvorefter din bolig i Sverige da vil være at betragte som en weekendbolig / feriebolig på linie med et sommerhus eller en ødegård.

Hvis det andet kunne lade sig gøre, så var der nok ret mange danskere, som ville købe en lille bræddehytte langt oppe i de svenske skove, flytte deres adresse dertil, måske være der lidt i weekenderne nogle gange, og så i øvrigt hygge sig med at køre rundt i Danmark i en Ferrari eller Porsche på billige svenske nummerplader.

frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Re: flytte til sverige...

Indlæg af frihed » 17.01.2012 15:53:05

selvforsørgende som ikke at arbejde eller studere nogen som helst steder...kan det lade sig gøre?? Hvis man skal have et job i sverige..er der bestemt antal timer man skal arbejde??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: flytte til sverige...

Indlæg af skaanebo » 17.01.2012 15:59:18

Ja, hvis du fx har 100.000 kr. stående i banken og bare vil bosætte dig i Göteborg, så kan du godt gøre brug af EU-regler ved tilbagevenden til Danmark under forudsætning af, at dit ophold ikke har haft en ferielignende karakter.

Dvs., du skal reelt bo og opholde dig det meste af tiden i Sverige, og du skal etablere dig på en sådan måde, som man normalt ville gøre, hvis man havde til hensigt at blive boende i Sverige i en længere tid.

Du skal som nævnt også sørge for at samle dokumentation for et reelt og faktisk ophold.

Og hvis du ønsker at søge job i Sverige, så vil det jo kun hjælpe på din dokumentation. For at blive anset som arbejdstager efter EU-regler, skal du arbejde mindst 10-12 timer om ugen i Sverige.

frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Re: flytte til sverige...

Indlæg af frihed » 17.01.2012 16:15:10

beløbet 100.000..er det bare sådan det er eller kan det ex. også være halvdelen??

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: flytte til sverige...

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2012 16:16:58

Hvis du ikke er pensionist, så er det meget svært at få et ophold, hvor du ikke har foretaget dig noget og bare har tæret på din opsparing, til at ligne andet og mere end en ferie. Og om du har opholdt dig i Göte-borg på et lejet værelse eller på Kreta i en feriebolig er fuldstændig underordnet i den sammenhæng.

Men du kan rejse et eller andet sted hen i EU med henblik på at søge arbejde, og så vil det være dokumen-tationen for din jobsøgning, som er ret afgørende for, om det kan anerkendes som et ”faktisk og reelt ophold” eller ej. Det behøver så ikke lige at være Göteborg, men kunne lige så godt være London eller Frankfurt eller Stockholm eller Oslo eller whatever. Det er ikke en betingelse for at udnytte den fri bevægelighed som jobsøgende, at man tager dagpenge med sig fra en A-kasse. Hvis man har godt med penge på bankkontoen, og kan leve af dem, er det lige så fint.

Du skal så bare være klar over, at så længe du kun er jobsøgende, vil du ikke kunne få udstedt et opholds-kort til din kone. Og selv det at få et visum til hende kan være svært, selvom det i teorien burde være mu-ligt. Så det sikreste er nok, at hun får et visum til Danmark, og så rejser med dig helt fra start af. Og hvis I vil videre til Danmark, uden at du har fundet et arbejde i det andet EU-land, ja så får I bøvlet med, at hendes visum er udløbet, og at hun heller ikke har noget opholdskort.

Så på mange måder er det langt at foretrække, hvis din jobsøgning faktisk bærer frugt, og I så bliver i det andet EU-land, indtil du har opnået status som arbejdstager. Dvs. mindst 10 ugers arbejde som tommelfingerregel. Så slipper du også for at skulle dokumentere, at du kan forsørge din kone, når I vender hjem til Danmark. Hvilket du jo kun vanskeligt kan, hvis du lige nu er arbejdsløs. Selv et større beløb i banken slipper jo op, før der er gået 5 år, med mindre du ligefrem er mangemillionær.

frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Re: flytte til sverige...

Indlæg af frihed » 17.01.2012 19:38:44

Min situation er det, at min forlovede er afslagede asylansøger i Sverige og vi prøver at skaffe ham pas fra hans ambassade så vi kan blive gift, og han bor i Gøteborg så derfor vil jeg gerne flytte dertil. Desuden kan jeg slet ikke få et visum til ham der han kommer fra Irak.
Jeg havde helst håbet på at jeg kunne familiesammenføre ham efter de danske regler, og uden at han behøver at vende tilbage til sit land først..( hvis han altså får sit pas) :(

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: flytte til sverige...

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2012 08:26:31

Jamen det er måske en udmærket plan så at flytte til Göteborg og søge arbejde der. Bortset fra, hvis du må opgive dit nuværende job, for det er ærlig talt ikke særlig smart i disse tider, hvor det er svært at finde et nyt. Så det er ærlig talt bedre og mere rimeligt, at I gifter jer i Sverige, og at din mand så herefter rejser tilbage til Irak og afleverer en ansøgning om FS på den danske ambassade der.

Jeg ved godt, at Irak ikke er det sjoveste sted at være, men det er et stort land, og der må vel være et hjørne eller to, hvor han kan være i nogenlunde sikkerhed. Ellers havde han vel heller ikke fået afslag på sin asylansøgning. Så du skal måske også tænke lidt over, om det er dig, der skal ofre alt for hans skyld, eller om han også må gøre lidt selv.

Hvis du i forvejen er arbejdsløs, stiller sagen sig dog naturligvis helt anderledes. Så er det bare om at komme afsted til Göteborg, få tilmeldt dig arbejdsformidlingen og få sendt en masse jobansøgninger. Og hvem ved, det er da også muligt, at du får held med din jobsøgning, hvis du ikke er for kræsen. Og selv et deltidsjob er jo nok til, at du bliver arbejdstager i EU-retlig forstand, hvilket så giver jer en masse rettigheder i både Sverige og Danmark.

frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Re: flytte til sverige...

Indlæg af frihed » 18.01.2012 15:57:36

altså det er sådan at jeg er studerende og er færdig til juni. Dvs selvom vi bliver gift i sverige så skal han alligevel en tur tilbage til sit hjemland? øv øv...det er jeg ikke så vild med Irak er IKKE et sikkert sted at være :(. Lige umiddelbart så tænker jeg at det så er nemmest for os at søge familiesammenføring efter de danske regler efter juli når de nye regler træder i kræft. Så vidt jeg kan se så opfylde jeg betingelserne for familiesammenføring.
Er dansk, har uddannelse, forhåbenlig snart et job, lejliged og har 50.000 kr i banken...er der andet??

Besvar