Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

FEK
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22.08.2011 13:59:24

Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af FEK » 22.08.2011 14:20:07

Hej

Jeg er dansk statsborger og skal snart giftes med min forlovede, der bor i Tyrkiet. Vi har tænkt os at flytte til Sverige så min mand kan få en opholdstilladelse, da dette er lidt umuligt i Danmark.
Mit spørgsmål er:
Jeg er studerende og får derfor SU. Jeg har læst at man skal have et rådighedsbeløb på 6000 sek for at medbringe sin partner/samlever, dog er dette lidt umuligt for
mig i øjeblikket da jeg er under uddannelse og ikke har tid til
et job ved siden af mine studier. Kan jeg medbringe min kommende mand
når jeg er studerende uden anden indkomst og kan han få opholdstilladelse når jeg kun er på SU?

Hvilke regler vil det være nemmest at blive familiesammenført med? Vi har været længe væk fra hinanden og kan ikke klare det mere og vil derfor giftes hurtigst muligt og få ham herover :(
Vi hat tænkt os at flytte tilbage til Danmark engang i fremtiden men er dette muligt med de svenske regler?
Jeg har læst at man kan flytte tilbage ved brug af EU-reglerne men disse har et forsørgelseskrav hvilket ikke er muligt for mig endnu.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af mh1 » 22.08.2011 15:48:17

Du skal starte med at læse her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
og gå ned på siden og læse de særlige regler for Sverige også.

Så må du sætte dig ned og veje for og imod at bruge de svenske nationale regler i første omgang. Der er en ventetid, hvor din forlovede skal blive i Tyrkiet, men til gengæld er der så ikke kravet om de 6.000 kr. (SVENSKE kr.) til jeres mad, tøj og andre fornødenheder. Der er ingen vej uden om at vælge mellem at være sammen hurtigt, og tage endnu en venteperiode.
mh
Rådgiver for ÆUG

mariamajken
Indlæg: 58
Tilmeldt: 04.07.2011 08:14:46

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af mariamajken » 30.08.2011 20:49:27

jeg har MEGET svært ved at forstå eu reglerne :?: hvad er det helt nøjagtig jeg skal gøre fra A til B. jeg skal finde job og bolig i sverige,skal jeg gøre det før jeg søger om visum til min mand ? eller kan kan komme her til dk på visum og så flytter vi mens han er her i de 3 mdr og søger så igen i sverige ? skal man stadig stille 100000 kr i sikkerhed bankgaranti ? og hvad når vi vil tilbage til dk skal vi så vise penge. det lyder meget enkelt sådan flyt til sverige så skal det nok blive gennemført hurtig osv er det rigtig ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af mh1 » 31.08.2011 08:27:18

1) Find bolig og job i Sverige, få svensk personnummer,
2) Din ægtefælle søger om visum til at slutte sig til dig (særlige regler for EU-borgeres ægtefæller) - visum er gratis og skal udstedes indenfor få uger,
3) Når han er ankommet, søger I svensk opholdskort til ham. Når han får det, gælder det i 5 år.
4) Overvej, om I har det godt, hvor I er, eller om I vil bo i DK. Vil I til DK, så søger han dansk opholdskort, og I kan afvente at han får det, før I flytter, eller I kan flytte inden, hvis I er helt sikre på, at I opfylder kravene. Det danske gælder også i 5 år. Derefter kan søges varigt opholdskort.

Der er INGEN sikkerhedsstillelse, når man bruger EU-reglerne, ej heller kan der stilles de forholdsvis høje krav til bolig, ægtefællen skal ikke består dansk-/indvandringsprøve og skal ikke have fuldtidsjob i årevis for at kunne få varigt opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af fundiver199 » 02.09.2011 01:23:39

@mariamajken

Start med at laese den tekst, mh har givet dig et link til. I den staar der helt praesist, hvilke krav I skal opfylde. Og som det fremgaar af teksten er der ikke noget krav om, at du skal finde et job i Sverige. Du kan ogsaa vaere f.eks. studerende eller person med tilstraekkelige midler.

@FEK

Som mh skriver, er det nok kun Sveriges nationale regler, der er en mulighed for jer, hvis din eneste indtaegt er dansk SU. Formue eller oekonomisk stoette fra foraeldre kan dog ogsaa bruges til at opfylde kravet om tilstraekkelige midler. Og 2 voksne kan jo under ingen omstaendigheder leve af 1 x SU, saa I maa da have lagt en plan for, hvad I helt konkret skal leve af??? Og saa er det jo bare en spoegsmaal om at praesentere denne for Migrationsverket og dokumentere den.

Det eneste, der ikke er muligt under EU-reglerne, det er, at planen omfatter, at din mand skal leve af svensk socialbidrag (bistandshjaelp).

mariamajken
Indlæg: 58
Tilmeldt: 04.07.2011 08:14:46

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af mariamajken » 03.09.2011 11:51:29

Planer er at jeg skal have et job enten i sverige eller danmark, det skal vi så leve af indtil min mand må arbejde.
det jeg søger svar på er om jeg nemt kan få ham til at bo sammen med mig hvis jeg flytter til sverige,og så om det er sikkert jeg ikke skal fremvise 100000 kr.

mariamajken
Indlæg: 58
Tilmeldt: 04.07.2011 08:14:46

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af mariamajken » 03.09.2011 12:08:06

vil det være bedst at gå direkte til de svenske regler eller skal vi prøve danmarkførst og have det andet som plan b ???

kan ikke finde det link der ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af mh1 » 03.09.2011 15:09:33

@ mariamajken: gå op øverst og klik på 'Jeg vil ...' (eller her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil)

Der klikker du dig videre gennem 'Familiesammenføres' 'Flytte til Sverige/EU-land' og 'Flytte tilbage til Danmark' og læser, hvad der står.

Desuden går du ind og læser her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... enfoering/ og klikker dig ligeledes gennem de relevante link og læser videre. Så vil du få besvaret en masse af dine spørgsmål.
mh
Rådgiver for ÆUG

mariamajken
Indlæg: 58
Tilmeldt: 04.07.2011 08:14:46

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af mariamajken » 04.09.2011 20:52:30

Tusind tak for jeres hjælp. Jeg er næsten flov over at blive ved her,men jeg har stadig svært ved helt at forstå reglerne. Jeg har lovet min mand at stille lidt spørgsmål om hvad det kræver fra hans side at komme og leve med mig enten i sverige eller danmark,jeg har selv en fornemmelse af at det første vil være det vi gør.
Kan jeg mens min mand er i danmark på visum besøg, godt flytte til sverige med ham og derfra søge om opholdskort, sådan at vi udnytter de 3 måneder han er i danmark til at slå os ned i sverige ?
hans spørgsmål er følgende..
1) Hvilke krav han skal opfylde for at leve sammen med mig i Danmark eller Sverige?

2) han er en kenyansk statsborger, og han bor og arbejder i Bahrain,vi er gift jeg er dansker hvad der kræves af ham, så han kan leve eller slutte sig til mig.

3) Hvad hvis jeg flytter til Sverige, hvad vil blive krævet af ham, så vi kan leve sammen i Sverige?

4) Jeg har en 5 års gamle dele søn i Danmark, hvad der kræves af mig Med sigte på at kunne leve med min mand i Danmark?

5) Eller hvis jeg flytter til Sverige, hvad der vil være kravene for mig at være i stand til at leve med min mand?
6) og slipper vi for at vise 100000 kr hvis vi flytter til sverige.
jeg håber virkelig i kan skære det ud i pap stykke for stykke,og undskyld håber i bare over med os vi vil bare så gerne gøre det rigtig og det møg svært at forstå. :(

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af mh1 » 04.09.2011 20:59:39

Hvis du har et særbarn, som har mindst 'normalsamvær' med enten dig eller sin far - og det lyder det jo til at du har, når du siger 'delebarn', ja så kan du jo helt slippe for krumspringene med at flytte til Sverige. Du vil med meget stor sandsynlighed kunne få dispensation for en lang række af kravene, herunder om sikkerhedsstillelse.

Du kan læse lidt her: viewtopic.php?f=6&t=7735&p=46601&hilit= ... arn#p46601
og her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... -boern.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

soso2011
Indlæg: 15
Tilmeldt: 05.09.2011 12:32:39

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af soso2011 » 05.09.2011 12:47:12

hej

jeg er ny her inde så ved ikke lige om det er det rette sted i forumet jeg kan spørger om nogle ting.

Jeg har gennemlæst reglerne for fs ifølge de svenske nationale regler, så har jeg kigget på nogle af de blanketter som de svenske myndigheder kan sige jeg skal udfylde og på et af blanketterne er der et spørgsmål

hvordan skal han forsørge sig? i det med at der ikke er forsørgeselskrav til mig, hvad kan man skrive her?

kan han få socialt hjælp til han kommer på en uddannelse, eller sprogskole?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2011 12:22:41

Om man kan få socialhjælp i Sverige afhænger (som i Danmark) af husstandens samlede indtægt og formue. Dvs. ikke kun hans men også din økonomi, da ægtefæller har gensidig forsørgelsespligt. Jeg kan ikke lige finde det spørgsmål, du taler på, på ansøgningsblanketten, så der må jeg svare "pas". Måske har du kigget på den forkerte blanket? Nedenstående er den rigtige, hvis man gerne vil søge FS efter de svenske nationale regler:

http://www.migrationsverket.se/download ... 011_sv.pdf

soso2011
Indlæg: 15
Tilmeldt: 05.09.2011 12:32:39

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af soso2011 » 13.09.2011 21:52:33

Tusind tak for dit svar !

Har endnu et spørgsmål, hvorlangtid skal jeg have bopæl i sverige før min mand kan ansøge efter de svenske nationale regler ? Skal jeg have bopæl i et stykke tid før han ansøger ( altså er der et krav på at jeg skal have boet i sverige i antal mdr. Eller år ) min kusine bor i sverige og hun sagde at jeg måske skal bo et par år før vi kan bruge de svenske regler, jeg har dansk pas forresten !

På forhånd tak for deres svar

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af fundiver199 » 14.09.2011 05:33:53

Du skal bare have nået at få dit svenske personnummer. Det tager højest et par måneder. Behandlingen af selve ansøgningen tager derimod pt. 7-9 måneder. Så det er unægtelig en hurtigere løsning af anvende EU-reglerne, hvis man har mulighed for at opfylde det forsørgelseskrav, der stilles i disse.

soso2011
Indlæg: 15
Tilmeldt: 05.09.2011 12:32:39

Re: Familiesammenføring med de svenske natioanel regler

Indlæg af soso2011 » 14.09.2011 14:18:36

du skriver nu behandlingstiden er fra 7 til 9 mdr efter de svenske nationale regler, lidt forvirret er jeg nu, når jeg læser i jeg vil flytte til sverige, så står der det tag 3 til 9 mdr. er det en skrive fejl eller er det noget nyt at det tag 7 til 9 mdr. behandlingstid.

jeg vil bo i sverige vil ikke tilbage til danmark, før min mand har opnået parement opholdstilladelse, og da han er statsløs palæstinenser kan han ansøge om at blive svensk statsborger efter 4 år, når han har fået statsborger skabet så vender vi tilbage til danmark. Derfor vil jeg bruge den svenske model, da det er bedre for os selv om vi skal vente op til 9 mdr før vi får et svar, men heller det end at bruge EU modelen.

og via den svenske model har han lige rettigheder som de andre borger i sverige, som jeg nu har forstået det.

Besvar