studerer i Danmark med svensk put?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Solsikke
Indlæg: 76
Tilmeldt: 16.12.2007 19:16:08
Geografisk sted: Malmö

studerer i Danmark med svensk put?

Indlæg af Solsikke » 08.02.2011 10:07:10

Hej allesammen!

Jeg bor sammen med min haitianske sambo i sverige. Han får svensk PUT her i april. Han har imidlertidig forelsket sig i en bachlor på cbs.

Spørgsmålet er så om han kan studerer gratis i danmark eller han om så må betale for uddanelsen?

håber nogle kan hjælpe og på forhånd tak
En rejse på tusind mil begynder med et enkelt skridt

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: studerer i Danmark med svensk put?

Indlæg af skaanebo » 08.02.2011 10:52:58

Prøv at spørg på uddannelsesinsititutionen. Umiddelbart vil jeg tro, at han skal betale, ligesom alle andre borgere, der kommer fra et land uden for EU og EØS, men det kan da være, der er undtagelser fra hovedreglen.

Han skal jo også være opmærksom på, at han som udgangspunkt ikke kan tage svensk studiestøtte med sig til en uddannelse i udlandet. Det skal man søge om efter nogle nærmere definerede kriterier.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: studerer i Danmark med svensk put?

Indlæg af fundiver199 » 08.02.2011 11:56:05

Hvis I har boet sammen i mindst 18-24 måneder eller er villige til at gifte jer, så kan I jo også overveje at flytte til Danmark ved anvendelse af EU-reglerne. Se ”jeg vil…. flytte tilbage til Danmark”. Din kæreste mister så dog naturligvis sin svenske PUT og må vente 5 år mere på at få tidsubegrænset opholdskort efter EU-reglerne i Danmark. Så det er vel et spørgsmål om at gøre fordele og ulemper ved de forskellige løsninger op og så træffe en beslutning ud fra det.

Umiddelbart er det jo ikke optimalt, at I bor i Sverige, hvis din kæreste skal læse i Danmark. Så det realistiske valg står nok mellem enten at flytte til Danmark eller at finde en uddannelse i Sverige, som lever op til hans ønsker.

Solsikke
Indlæg: 76
Tilmeldt: 16.12.2007 19:16:08
Geografisk sted: Malmö

Re: studerer i Danmark med svensk put?

Indlæg af Solsikke » 09.02.2011 16:39:13

He he jeg kunne ikke drømme om at tage tilbage til Danmark så længe der hærger de der bananstats tilstande :D

Tak for hjælpen og jeg har nu fundet svaret

Har man svensk PUT skal man ikke betale for at tage en uddannelse i Danmark imen man bor i Sverige :D

Og det ser også ud som om man kan tage den svenske CSN med sig
En rejse på tusind mil begynder med et enkelt skridt

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: studerer i Danmark med svensk put?

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2011 17:24:11

Solsikke skrev:He he jeg kunne ikke drømme om at tage tilbage til Danmark så længe der hærger de der bananstats tilstande :D
Det forstår jeg for så vidt godt. Men vil dog sige, at kommer man under EU-reglerne, så kan man jo være ret så ligeglad med, hvad politikerne på Christiansborg finder på, da der så findes en "overdommer" i Bruxelles, som er den, der bestemmer i sidste ende :wink:

Men hvis I er glade for at være i Sverige, og det oven i købet er muligt for din mand at læse i Danmark, så bliv dog hvor I er. Det ville jeg da også gøre.

Om nogle år kan din mand jo blive svensker, og så er det "bare" en svensker, som I givet fald indvandrer til Danmark, hvilket de danske politikere jo kan gøre endnu mindre ved :lol:

benirani
Indlæg: 25
Tilmeldt: 09.06.2013 15:04:33

Re: studerer i Danmark med svensk put?

Indlæg af benirani » 12.07.2013 08:54:02

Hej med jer dejlige mennesker her i forum

Står i en lignende situation. Min mand har nemlig også fået PUT men vil gerne lærer dansk. Og ved lærDansk skolen skal man betale 70 kroner pr lektion kan jeg se på deres hjemmeside :( Kan det virkelig passe eller kan man gå til det gratis ? Årsagen er at vi planlægger engang når han har fået Svensk pas at flytte tilbage til dk så det kunne være godt hvis han lærte dansk i mellemtiden.. Nogen der ved noget.. ??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: studerer i Danmark med svensk put?

Indlæg af skaanebo » 12.07.2013 09:59:54

Hvis han gerne vil blive svensk, var det måske mere nærliggende at lære sig svensk? Og SFI er gratis. Dansk skal man derimod selv betale, når man ikke bor i dk.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: studerer i Danmark med svensk put?

Indlæg af DBS » 12.07.2013 11:27:36

Indre Mission har stadig deres tilbud:

http://www.bethesda.dk/index.php?action ... 76&menu=12

mvh DBS

benirani
Indlæg: 25
Tilmeldt: 09.06.2013 15:04:33

Re: studerer i Danmark med svensk put?

Indlæg af benirani » 12.08.2013 10:35:40

Hvordan kan det så være at Solsikke i tråden længere oppe skriver at man sagtens kan tage sig en uddannelse i Danmark gratis, når man har PUT og er bosiddende i Sverige ??

Tak for hjælpen

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: studerer i Danmark med svensk put?

Indlæg af skaanebo » 12.08.2013 11:34:46

Så længe man pendler over broen og bevarer sin folkeregisteradresse i Sverige, så opholder man sig jo lovligt i Danmark, når man har en svensk opholdstilladelse/opholdskort.

Om man så skal betale for studierne, eller om det er gratis, afhænger af en konkret vurdering på det pågældende studiested.

Man kan evt. også være berettiget til svensk studiestøtte til studier i udlandet (i Danmark), hvis man enten har permanent ophold i Sverige, eller hvis ens ægtefælle er arbejdstager i Sverige, og man har opholdskort efter EU-regler, eller hvis man selv har arbejdet i Sverige i en vis tidsperiode.

Dansk for indvandrere er derimod ikke nogen studiestøtteberettiget uddannelse. Men har man lært sig svensk og vil studere dansk på universitetet i København, så er det naturligvis en helt anden snak!

Besvar