HJÆLP!

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: HJÆLP!

Indlæg af fundiver199 » 09.07.2010 10:01:25

kadriye skrev:Og hvis det krævede at min mand og jeg skulle være uden hinanden i et stykke tid,jamen så måtte det bare være sådan. Ville bare høre om mulighederne var der...
Du må forstå, at for os andre lyder det meget mærkeligt, at en person, som lever af bistandshjælp, og som derfor ikke lovligt må eje mere end vistnok 20.000 kroner, mener at have råd til at holde ferie i 3 eller 6 måneder for at være sammen med sin mand, medens han venter på en opholdstilladelse. Man kunne jo godt få den tanke, at du og din mand så måske begår socialt bedrageri ved, at I har gemt nogle penge væk under madrassen, som I ikke har fortalt de danske myndigheder om.

Nuvel det kan selvfølgelig være, at dine forældre eller nogen andre, som I kender, gerne vil sponsorere jer i de 3-6 måneder. Eller at der venter et meget vellønnet job på din mand, når han vender tilbage efter sin lange ferie i Danmark. Og det er jo så fuldt lovligt, så længe du bare fortæller bistandskontoret, at du holder ferie for egen regning. Man må dog gå ud fra, at bistandskontoret - uanset om det er i Danmark eller Sverige - i den situation vil stille dig det samme spørgsmål, som jeg lige har stillet mig selv, nemlig hvor pengene til den lange ferie kommer fra? Så det skal du jo være klar til at give dem et svar på.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: HJÆLP!

Indlæg af skaanebo » 09.07.2010 11:04:09

I praksis vil det ikke kunne lade sig gøre at være væk fra bopælen i Sverige i flere måneder, samtidig med at manden søger om opholdstilladelse. Cirka en måned efter, at manden er blevet interviewet på ambassaden, vil konen i Sverige nemlig enten få et spørgeskema tilsendt på sin svenske adresse eller blive kaldt til samtale på Migrationsverket. Her vil være en svarfrist på højst 4 uger, så selv om man evt. får videresendt sin post, kan man jo dårligt nå at udfylde og indsende spørgeskemaet i tide, hvis man opholder sig langt væk fra Sverige.

Hvis kadriye mener at have råd til at rejse på besøg i Tyrkiet, kan hun derfor højst tillade sig at rejse derned sammen med sin mand og være der, indtil manden bliver kaldt til samtale på ambassaden, men må sørge for at være hjemme efterfølgende, da hun som nævnt enten skal udfylde et spørgeskema og/eller bliver kaldt til en personlig samtale på Migrationsverket.

Men ja, hele sagen lyder lidt underlig, for manden har jo forsørgelsespligt over for hende, også selv om de bor adskilt, og den slags sager har det med at trække i langdrag i socialforvaltningerne, fordi man jo skal undersøge folks økonomiske forhold til bunds, og her kan det jo så være svært at bevise, at manden ikke har gemt nogen penge til side et eller andet sted i udlandet.

kadriye
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07.07.2010 11:32:24

Re: HJÆLP!

Indlæg af kadriye » 10.07.2010 11:30:54

Okay..

NEj vi har ikke gemt noget under madressen. Men hvis det kunne lade sig gøre,ville jeg meget gerne være med min mand. Og hvis jeg flyttede fra Danmark,og derfor slevfølgelig ikke modtog kontanthjælp mere, kunne jeg jo godt tage til Tyrkiet. Og ikke på BADEFERIE, men for at leve med min mand. Og om vi så måtte ud og låne penge af familie,eller hvad vi gjorde ville der jo heller ikke være noget ulovligt i.

Ved ikke om jeg er blevet totalt misforstået... Tror det lidt.

Kendte intet til regler osv. Som jeg også har forklaret. Og ville i bund og grund bare vide hvad der var af muligheder, OGSÅ for at min mand og jeg,og vores datter, skulle være så lidt som muligt væjk fra hinanden.
Om det så betød at vi måtte leve under meget små vilkår i Tyrkiet i nogle måneder, så måtte det være det. Og derfor jeg ville høre om det var okay (LOVLIGT) hvis jeg rejste ned til ham.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: HJÆLP!

Indlæg af skaanebo » 10.07.2010 12:20:40

Du må gerne flytte til Sverige og dernæst rejse på ferie, men som nævnt bør du være hjemme, når Migrationsverket vil kontakte dig, efter at din mand er blevet interviewet på ambassaden. Alt efter hvor hurtigt det så går, inden han kan blive kaldt til samtale på ambassaden, kan I så tilbringe nogle måneder sammen i Tyrkiet. Men jeg vil mene, at du bør rejse hjem 2 uger efter, at han er blevet interviewet, da Migrationsverket som nævnt vil kontakte dig i Sverige og evt. også indkalde dig til interview i Sverige.

Og så skal du naturligvis sørge for at medbringe de nødvendige papirer, som din mand skal bruge, når du forlader Sverige for at besøge din mand. Dvs. personbevis til uppehållstillstånd + udfyldte blanketter fra Migrationsverket.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af mh1 » 10.07.2010 13:11:52

Der er nok ingen, der ikke godt forstår at du helst vil holde familien samlet. Det er bare temmelig svært for os andre at se, hvordan du mener at kunne få din model til at hænge sammen i praksis.

Hvis du frasiger dig kontanthjælp, er der ingen der blander sig i, hvor du rejser hen og hvor længe, men så har du jo ingen indkomst.

Hvis du flytter med til Tyrkeit, er du nødt til at melde til folkeregisteret, at du er udvandret af DK. Normalt må man være væk op til 6 mdr., men rejser man ud uden hensigt om at vende tilbage - som når man fx har til hensigt at flytte til Sverige - skal man straks melde sig som udvandret. Dermed ophører al offentlig hjælp, herunder børnetilskud.

Du skal bo i Sverige, for at du kan få fs med din mand, og søger du efter nationale regler er der nu krav til boligstørrelse.

Det er svært at finde en lejlighed i Sverige, og vil ikke være lettere ved at du søger, mens du er i Tyrkiet, du kan jo ikke tage hen og se på den.

Det er vel ikke umuligt at gennemføre din plan, men det er sandelig heller ikke nemt!
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: HJÆLP!

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2010 13:25:13

Som jeg har forstået det, så er såvel boligkrav som forsørgelseskrav i Sverige indtil videre noget, som kun stilles, hvis referenten er indvandrer med statsborgerskab i et land uden for EU, og ikke hvis referenten er svensk statsborger, EU-statsborger eller flygtning.

Skaanebo har i indlægget "svensk stramning giver afslag" (i dette forum) postet et link til en artikel, hvoraf det fremgår, at det siden april 2010 kun er 92 ansøgere, som har skullet leve op til de nye svenske krav. I 2009 var der vistnok cirka 33.000 ansøgninger om familiesammenføring i Sverige, så man må sige, at det er en meget "smal" stramning, svenskerne var lavet, og den berører altså slet ikke danske statsborgere.

Man kan vel godt forestille sig, at svenskerne engang vil udvide både boligkrav og forsørgelseskrav til også at omfatte de par, hvor referenten er svensk (eller dansk) statsborger, men indtil videre er det altså ikke tilfældet. Og Sverige er dermed stadig det - så vidt jeg ved - eneste europæiske land, hvor man kan blive familiesammenført uden hverken boligkrav eller forsørgelseskrav.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af mh1 » 10.07.2010 15:07:31

OK, undskyld, der er måske nok ikke krav til boligens størrelse, men i hvert fald skal Kadriye have en bolig, som hun kan blive registreret i. Og udlejere foretrækker lejere, som kan betale husleje, og betalingsevne afhænger af indkomst, som man først kan få i form af kontanthjælp når man har en bolig ...
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: HJÆLP!

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2010 16:34:05

Helt enig. At flytte til et andet land som bistandsklient kan formentlig kun lade sig gøre i praksis, hvis man kender nogen det pågældende sted, som man kan flytte ind hos. At leje en bolig af en vidt fremmed person i konkurrence med alle mulige andre lejere er derimod meget svært, hvis man ikke kan dokumentere en anden form for indtægt end bistandshjælp.

Besvar