HJÆLP!

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

kadriye
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07.07.2010 11:32:24

HJÆLP!

Indlæg af kadriye » 07.07.2010 14:43:54

...Er helt nu herinde, og havde svært nok ved at finde ud af hvordan jeg selv kunne skrive. Men tror jeg har fundet ud af det nu...

Jeg har desperat brug for hjælp,og håber inderlidt at nogen kan hjælpe.
Da jeg som sagt,lige er "kommet til" , kan jeg ikke rigtig finde rundt i det herinde.

En lang historie kort.
Min mand er her i DK på turistvisum,(han kom februar)og har gået på en Folkehøj skole. Vi blev gift i DK,og har lige fået en datter i juni.
I starten af maj søgte vi om familiesammenføring,men fik afslag.
Det var forventet, da jeg ikke omfylder mange af kravene.
Fx. har jeg modtaget kontant hjælp,og gør det stadig (da jeg nu er på barsel)
-Men vi søgte alligevel, fordi vi er helt på bar bund. Og jeg gerne vil bo her,imens vores datter skal vokse op.
Nu har vi taget sagen videre til Udlændingsministeriet. Og venter på deres afgørelse..-men forventer heller intet positivt derfra.
...Så ja vi går faktisk bare her og venter. Og har fået afvide fra udlændings M. at får vi også afslag derfra,skal min mand være ude af DK inden 15 dage. (Tilbage til Tyrkiet)

Kan vi gøre et eller andet, jeg aner (HELLER) intet om Sverige reglerne...?
Kan vi flytte dertil? Nu og her...?
Jeg har ikke arbejde, da jeg jo lige har født. Men min mand kan jo arbejde og så forsørge os.
Hvad kræves der?


Håber der er en derude, med et fantastisk foreslag.
Tak på forhånd...

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: HJÆLP!

Indlæg af skaanebo » 07.07.2010 15:19:05

For at bruge EU-regler er det EU-borgeren (dig), der skal kunne forsørge din medbragte familie. Så den dur ikke, hvis ikke du får dig et job. Derimod kan I jo overveje at gøre brug af Sveriges nationale regler i stedet. Her stilles ingen krav til din økonomi overhovedet, men ansøgningen skal indleveres i din mands hjemland, og han må pænt vente der, indtil opholdstilladelse bevilges, og du må naturligvis rejse til Sverige i forvejen. I Sverige kan du som dansker modtage socialhjælp på lige fod med alle andre borgere i Sverige, og det samme vil din mand kunne, hvis det ikke lykkes ham at finde et job.

kadriye
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07.07.2010 11:32:24

Re: HJÆLP!

Indlæg af kadriye » 07.07.2010 17:32:36

..så prøver jeg igen.. ved ikke om det er det rigtige sted jeg "besvare". Så håber du får denne besked også..
Først TUSIND tak for dit svar,og din hjælp...
-SKAL jeg vente i Sverige på min mand,eller kan jeg vente i Danmark,eller kan jeg tage til Tyrkiet med ham? (Vi får os selvfølgelig en bolig med det samme i Sverige,og jeg rykker min adresse...)

Hvad er det bedste..?
OG, så må jeg blive nødt til og bede dig om, og "skære" det ud i pap..
Vi har virkelig ingen erfaring eller viden om alt dette. Så aner ikke engang HVOR i Tyrkiet han skal søge...(??!)

Fra den dag han søger, hvor længe tager det så,som regel før han får sin opholdstilladelse..?
Og hvad skal han vise,hvad vil de have fra ham når han søger...???

Hvis jeg tager med ham til Tyrkiet og venter på svar,kan jeg jo søge om social hjælp når vi vender tilbage til Sverige, da jeg går ud fra at der dér gælder samme regler som i DK om IKKE udrejse af landet,når man modtager kontant hjælp.

...Altså, er det "bare" at vi hurtigst muligt finder os et sted og bo i Sverige, jeg rykker min adresse, og min mand (og evt. vores datter og jeg) tager til Tyrkiet. Han søger... og venter på svar,og så kommer til Sverige.(hvis han 7-9-13 får JA.)

Tusind mange gange tak for dit svar, ... Håber at du kan hjælpe med det sidste.. hilsen en NY I FAGET ;)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af mh1 » 07.07.2010 18:25:56

Du bør læse alt, hvad du kan finde - start her på siden med det, du finder under 'Jeg vil ...' flytte til Sverige.

Du kan også med fordel kigge på Besiktas' indlæg, hans kone er i færd med at søge fs efter EU-reglerne til Sverige, hvor Besiktas netop er flyttet til. Du kan læse dem som en advarsel!

Sørg for at ALT er gjort helt efter bogen, og få gerne nogen til at hjælpe jer med at kontrollere at i har udfyldt papirerne rigtigt.

Hvor din mand kan og skal henvende sig, når han søger visum til Sverige, afhænger af hvor han bor i Tyrkiet. Han kan søge i Istanbul og i Ankara:

Svenske ambassade Ankara ligger på:
Katip Celebi Sokak 7
Kavaklidere
Ankara

Postadress:
Embassy of Sweden
B.P. 3, Kavaklidere
06692 Ankara

Tel: +90-(0)312-455 41 00
Fax: +90-(0)312-455 41 20

E-post: ambassaden.ankara@
foreign.ministry.se

Migration och konsulära frågor:
Tel: +90-(0)312-455 41 40
Fax: +90-(0)312-455 41 30

Det svenske konsulat i Istanbul:
Consulate General of Sweden
P.K. 125
34433 Beyoglu
Istanbul
Turkiet

Besöksadress:
Istiklal Caddesi 247 (Tünel)
Beyoglu, Istanbul

Tel: +90-(0)212-334 06 00
Fax: +90-(0)212-252 41 14

E-post:
generalkonsulat.istanbul@foreign.ministry.se
Viseringsavdelningen:
generalkonsulat.istanbul-visum@foreign.ministry.se
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: HJÆLP!

Indlæg af fundiver199 » 07.07.2010 18:41:40

For at din mand kan søge opholdstilladelse i Sverige, så skal du selvfølgelig have bopæl i Sverige. Så nej du kan ikke "vente" i Danmark. Men ellers er det sådan set bare at finde et sted at bo i Sverige og rykke derover, hvis I gerne vil søge efter Sveriges nationale regler.

Eller "bare" og "bare", for det kan såmænd være svært nok at finde en bolig, hvis du ikke kan dokumentere anden form for indtægt end bistandshjælp. Det kan du læse om i underforum "bolig".

Sagsbehandlingstiden er normalt 3-6 måneder ved ansøgning efter Sveriges nationale regler.

Alternativet er, at du finder dig et job, så i kan søge efter EU-reglerne. Så er der nemlig slet ikke nogen sagsbehandlingstid men en ret til indrejse og ophold i Sverige, som højest kan udskydes i de få uger, det tager at udstede et visum til din mand.

I princippet kan det derfor være lige så hurtigt, at du finder dig et job, som at I søger efter Sveriges egne regler. Men det kræver selvfølgelig, at du kan få nogle til at passe dit barn.

Det havde været smart at vente med at blive gravid, indtil din mand havde fået en opholdstilladelse, men det er jo lidt sent for dig at få det råd nu......

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: HJÆLP!

Indlæg af skaanebo » 07.07.2010 18:56:05

Som jeg ser det, er spørgsmålet, hvordan du vil skaffe dig en bolig i Sverige, hvis du i øjeblikket lever af kontanthjælp? Boligselskaberne kan frit vælge og vrage blandt ansøgere til boliger, og man kigger nøje på folks økonomi for at sikre sig, at folk nu også er i stand til at betale huslejen i Sverige. Hvis det så rent faktisk lykkes dig at skaffe dig en bolig, så er spørgsmålet, hvordan du vil få råd til at betale husleje, hvis du samtidig har tænkt dig at rejse på besøg til Tyrkiet? For du kan ganske rigtigt ikke få socialhjælp i Sverige, hvis du holder ferie i Tyrkiet.

I ville helt sikkert stå bedre, hvis det lykkedes dig at få et job. Men hvis I alligevel vil gøre forsøget som ubemidlede, så vil det letteste nok være, at du i første omgang nøjes med at leje et værelse hos nogen i Sverige (lav husleje + personlig kemi til udlejer vigtigere end en stærk økonomi, når vi ikke taler om et boligselskab), og at du så bliver boende i Sverige og dropper tanken om at rejse til Tyrkiet. Sagsbehandlingstiden efter nationale svenske regler er normalt 3-6 måneder.

Når du flytter til Sverige, bør du desuden have sparet lidt op, så du i hvert fald kan klare dig selv økonomisk den første måneds tid + de første to måneders husleje. Alt andet vil være for nervepirrende.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af dotGusten » 08.07.2010 10:47:30

Hvis nu din mand har job i Tyrkiet, og er i stand til at forsørge jer der, hvordan ville det så se ud, hvis du i stedet flyttede til Tyrkiet?

Det ville da være væsentligt bedre end at i skulle leve af bistandshjælp og have svært ved at finde arbejde? Bistandshjælpen bliver vel nedsat, når man er gift? Og din mand kan ikke få bistandshjælp, fordi han ikke har boet i Danmark i 8 år.

I risikerer jo også karantæne, fordi i har søgt om FS, selv om i vidste det var en håbløs ansøgning.

kadriye
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07.07.2010 11:32:24

Re: HJÆLP!

Indlæg af kadriye » 08.07.2010 13:16:06

Tak for alle jeres svar...

Men HVIS nu jeg finder en bolig i Sverige, og tager med min mand og vores datter til Tyrkiet, kan jeg så være der imens han søger dernede fra?

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af dotGusten » 08.07.2010 14:57:07

kadriye skrev:Tak for alle jeres svar...

Men HVIS nu jeg finder en bolig i Sverige, og tager med min mand og vores datter til Tyrkiet, kan jeg så være der imens han søger dernede fra?
Hvis du rejser til Tyrkiet, kan du jo ikke få bistandshjælp eller arbejde i Sverige, og så kan du jo ikke betale husleje eller andre ting?

Hvad har i tænkt jer at leve af?

Hvilke muligheder har i for at få bistandshjælp i Tyrkiet?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: HJÆLP!

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2010 15:21:30

Bortset fra de økonomiske problemer, som dotgusten nævner, så er der mig bekendt ikke noget forbud mod, at en referent (den person, der bor i landet), holder en langvarig ferie i ægtefællens hjemland, medens ægtefællens ansøgning om opholdstilladelse behandles.

Men der er dog en række ting, som du bør være opmærksom på, nemlig:

1) Du må højest være bortrejst fra det land, hvor du er folkeregistreret, i 6 måneder om året.

2) Som led i behandlingen af en ansøgning om FS, vil man sende post til din svenske adresse, og den post skal du selvfølgelig reagere på.

3) Det er også muligt, at man vil indkalde dig til en samtale, hvis der f.eks. kan herske tvivl om, hvorvidt I har giftet jer frivilligt.

4) Hvis du starter dit nye liv i Sverige med at være bortrejst i mange måneder, så kan det måske føre til tvivl om, hvorvidt du reelt er flyttet til Sverige, eller om det snarere må betragtes som en proformaadresse. Det ser således temmelig mærkeligt ud at flytte til et nyt land 2 uger før, man i øvrigt tager på en meget langvarig rejse til et helt 3. land.

Alt i alt får jeg lyst til at være lidt barsk nu og sige til dig, at I må indstille jer på at være adskilt fra hinanden i en periode, hvis I ønsker at have en fælles fremtid i Danmark eller Sverige. Og det er der mange før jer, som har overlevet, så det gør I helt sikkert også.

Alternativt kan I bosætte jer i Tyrkiet, hvis der hverken er problemer med opholdstilladelse eller forsørgelsesgrundlag der. Og det kan der vel ikke være, hvis du mener, at det er muligt for dig at holde ferie i Tyrkiet i 3-6 måneder??? Kan din mand forsørge dig og barnet i 3-6 måneder, så kan han vel også klare den opgave resten af livet, eller indtil du selv finder dig et job i Tyrkiet???

kadriye
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07.07.2010 11:32:24

Re: HJÆLP!

Indlæg af kadriye » 08.07.2010 22:13:25

Tak igen...

Vil lige sige at nu er det ikke fordi jeg tror det hele er liv og glade dage, er godt klar over at jeg ikke bare kan tage på "ferie" i Tyrkiet, med kontanthjælp osv.
-Vidste ikke om Sverige er "ligeglade", med om jeg tager ned og venter på min mands svar.. eller om de ser det,som i skriver,som så "performa"..måske...

Som sagt er vi helt grønne. Så spørg kun fordi vi simpelthen intet aner...

Idag ringede jeg til Imigrationsverket i Sverige, og snakkede med en mand. Og sådan som han forklarede det, var det BARE at jeg skal finde bolig i Sverige, og så kan minmand søge og når/hvis han kom,kunne han satrte arebejde..
Han sagde så at min mand sagtens kan tage til Sverige og søge (når jeg er flyttet dertil). Han er jo stadigvæk her hos mig i DK.
Så det forstår jeg intet af... Troede jo at han SKULLE tage til Tyrkiet og søge derfra.

Manden sagde også at det er ligemeget hvordan min økonomi ser ud.-
Ligegyldigt om jeg på nuværende tidspunkt får kontanthjælp herfra.
Det forstår jeg heller intet af..

Faktisk er jeg stadigvæk meget forvirret omkring alle de her regler..
Men ville i hvert fald lige forklare jer herinde at det jo ikke er fordi jeg tror det hele skal være en bade ferie :)
-Og hvis det krævede at min mand og jeg skulle være uden hinanden i et stykke tid,jamen så måtte det bare være sådan. Ville bare høre om mulighederne var der...
Men endnu engang tak for alle jeres svar.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: HJÆLP!

Indlæg af skaanebo » 08.07.2010 23:04:17

Han kan søge om et opholdskort efter EU-regler, mens han er i Sverige, hvis du er i stand til at forsørge ham. Ellers er I henvist til nationale regler, hvor han kun kan søge fra sit hjemland, eller det land hvor han har lovlig fast bopæl.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af dotGusten » 09.07.2010 07:52:40

kadriye skrev: Manden sagde også at det er ligemeget hvordan min økonomi ser ud.-
Ligegyldigt om jeg på nuværende tidspunkt får kontanthjælp herfra.
Det forstår jeg heller intet af..
Men det er vel væsentligt, hvad du fremover har af indtægter, når i skal bo i Sverige.

Der er ingenting der forhindrer dig i at udfylde en ansøgning og aflevere den. Men det er ikke sikkert du vil få tilladelsen, hvis du ikke opfylder kravene. Og det er bl.a. en passende bolig og en passende indtægt.

Du kan læse andre steder, om hvor stor din indtægt skal være.

Fundiver199 har skitseret de muligheder i har. Og hvis du tror, du kan tage til Sverige og få bistandshjælp og blive familiesammenført er der godt nok en af os to, der er naiv.

Held og lykke med dit projekt.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: HJÆLP!

Indlæg af skaanebo » 09.07.2010 08:59:01

dotGusten skrev:
Og hvis du tror, du kan tage til Sverige og få bistandshjælp og blive familiesammenført er der godt nok en af os to, der er naiv.

Held og lykke med dit projekt.
Det er intet til hinder for at få bistandshjælp og søge og opnå familiesammenføring i Sverige efter national lovgivning, hvis en af parterne er dansker. Jeg kender personligt flere, som det er lykkedes for. Sverige er slet ikke så koldt et land, hvad det angår, som Danmark er blevet :)

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af dotGusten » 09.07.2010 09:18:30

skaanebo skrev: Det er intet til hinder for at få bistandshjælp og søge og opnå familiesammenføring i Sverige efter national lovgivning, hvis en af parterne er dansker. :)
Så må jeg jo erkende, at det er mig, der er naiv.

Besvar