hvad er nemmest for mig?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camillacelik
Indlæg: 187
Tilmeldt: 07.11.2009 22:53:36

hvad er nemmest for mig?

Indlæg af camillacelik » 12.04.2010 12:19:52

Hejsa

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med nogle svar på mig og min mands fremtid.

Jeg bor lige pt i Dk men får sygedagpenge da jeg er gravid og ikke kan arbejde...

Jeg er gift med en tyrkisk mand fra tyrkiet og han har lige været i dk på 3 mdr turist visum.

Hvad kan vi gøre for at flytte til sverige og hvad skal vi gøre for at få opholdstilladelse til ham.
jeg venter barn og skal føde om 6mdr.

flytter jeg til sverige nu så får jeg vel ikke mine sygepenge?

håber nogle kan hjælpe mig

med venlig hilsen

camilla

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: hvad er nemmest for mig?

Indlæg af fundiver199 » 12.04.2010 12:36:49

Mig bekendt kan man ikke tage sygedagpenge med sig til et andet EU-land. Så det bliver svært for jer at opfylde betingelserne for, at din mand kan få ophold efter EU-rettens regler, før du er blevet rask og derfor kan skaffe dig selv en anden form for indtægt, som I kan leve af.

Men du kan bosætte dig i Sverige og få hjælp af din svenske kommune efter de regler, som nu engang gælder i Sverige. Og herefter kan I så søge om familiesammenføring efter Sveriges nationale regler. Dem kan du læse om under ”jeg vil.. flytte til Sverige”.

Hvis I senere vil flytte videre til Danmark, så skal du sørge for, at du i tiden lige op til jeres flytning har arbejdet i Sverige i mindst 10-12 timer ugentligt i mindst 10 uger. Eller at du alternativt har tjent nok til, at I kunne klare jer selv uden hjælp fra din svenske kommune, f.eks. ved at have et job i Danmark.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad er nemmest for mig?

Indlæg af mh1 » 12.04.2010 13:43:12

Jeg tror nu godt man kan få sygedagpenge med:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=120319
Vejledning om sygedagpenge

§ 3. Retten til sygedagpenge er betinget af, at personen har lovligt ophold her i landet, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Sygedagpenge kan udbetales under ophold i udlandet, når …..
Stk. 3. Personer, der efter EF forordning nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet (herefter betegnet EF forordning nr. 1408/71), er omfattet af dansk lovgivning om social sikring, har ret til sygedagpenge, selv om de ikke har ophold her i landet, uanset om betingelserne i stk. 2 er opfyldt.
Stk. 4. Personer, der efter en international aftale om social sikring er omfattet af dansk lovgivning om social sikring, har ret til sygedagpenge, selv om de ikke har ophold her i landet, uanset om betingelserne i stk. 2 er opfyldt.


3.2.6 Internationale aftaler mv.
Der kan - uanset at opholdskravet ikke er opfyldt - udbetales sygedagpenge til personer, der efter international aftale om social sikring er omfattet af dansk lovgivning, jf. lovens § 3, stk. 4, herunder:
3.2.6.1 Personer omfattet af Nordisk Konvention om Social Sikring
Konventionen betyder i sig selv, at den danske sygedagpengelov også finder anvendelse på ikke EØS-statsborgere, som er omfattet af lovgivningen i et nordisk land. EØS-statsborgere har denne ret via EF forordning nr. 1408/71.

Jeg synes, du skal gå til kommunen og spørge dem ad, om du kan flytte til Sverige og få dine sygedagpenge med.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar