Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hanna
Indlæg: 44
Tilmeldt: 27.10.2009 18:27:17

Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af hanna » 16.12.2009 00:52:50

Kære alle

Okay, jeg vil starte med en kort introduktion af vores situation. Min kæreste og jeg mødte hinanden i Tjekkiet hvor vi begge studerede. Han er fra Tyrkiet, og vi har nu været sammen i omkring et år. Han har været her, vi har boet sammen både i Tjekkiet og i 2 måneder i Tyrkiet. Min kæreste har fået et 90 dages schengen visa, og kommer til Danmark 5 februar. Han har opnået visum uden at jeg skulle stille økonomisk sikkerhed.
Nu vil vi gerne flytte til Sverige sammen, og kan læse os til, at det er muligt at blive familiesammenført uden at være gift. Vi skal blot gennemgå en test hvor de spørger til vores forhold. Er der nogen der har været igennem denne test, eller har erfaringer for om det er sværere end hvis vi gifter os først? Vi vil på sigt gerne giftes, men hvis vi kan lade tiden komme os til gode vil vi helst det.

Mit næste spørgsmål er i forbindelse med ansøgningsproceduren.
Nu har jeg læst folderen Råd om Sverige løsningen, og læst Migrationsverkets hjemmeside, og er blevet forvirret.
I folderen her på siden nævnes 2 forskellige måder at søge opholdstilladelse i Sverige på, enten gennem EU-reglerne(hvor vi kan ansøge imens han er her på et schengen visa og måske få processuelt ophold) eller gennem Sveriges Nationale regler(her er jeg forvirret - kan han søge om dette INDEN han forlader Tyrkiet for de 90 dages visum, så vi har startet processen?). Men på migrationsverkets hjemmeside kan jeg ikke finde denne adskillelse, og hellere ikke noget om hvorvidt vi er dækket af det svenske system.

Umiddelbart ville vi vælge de Nationale regler, da det skulle give os begge mulighed for støtte fra det svenske system.
Skal jeg være bosat i Sverige når min kæreste laver ansøgningen efter de nationale regler? Eller kan vi vente med at flytte dertil til han er accepteret?

Det var mange spørgsmål, men håber nogen af jer kan hjælpe os med at blive lidt mere klare i hovedet.

Jeg vil også meget gerne høre hvis nogen har erfaringer med at søge uden at være blevet gift først.

På forhånd mange tak

Sara og Tayfun

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af skaanebo » 16.12.2009 07:21:51

Hvis I ønsker at søge efter Sveriges nationale regler, fordi I vil blive boende i Sverige i en rum tid, så kan I naturligvis gøre det - men din kæreste skal søge fra sit hjemland, Tyrkiet, og ikke mens han er på besøg på et Schengen-visum.

Migrationsverkets hjemmeside er for nylig blevet lavet om, vistnok for at gøre den mere pædagogisk, men der er nu stadig oplysninger, som kan være svære at finde - eller valgmuligheder, man ikke oplyses om.

Men du som er dansker skal naturligvis bosætte dig i Sverige, før din kæreste kan søge om en opholdstilladelse på baggrund af et kærlighedsforhold til dig.

Et interview på ambassaden tager typisk 30-60 minutter, hvor der spørges til, hvornår I mødtes, jeres venner og familie og hverdag.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af skaanebo » 16.12.2009 07:24:17

P.S. Ja, han skal søge fra Tyrkiet, og det kan han naturligvis gøre, inden han tager på besøg til Danmark. Dog skal I være opmærksom på, at han vil blive indkaldt til et interview på ambassaden i Ankara, og alt afhængig af hvor travlt de har, kan det være alt fra 2 til 10 uger senere fra det tidspunkt, hvor ansøgningen er indleveret.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af fundiver199 » 16.12.2009 08:57:44

I den konkrete sag vil parret først kunne søge om FS efter de svenske regler, når kæresten er rejst tilbage til Tyrkiet igen. Det er jo således en forudsætning for det visum, han har fået, at han skal besøge nogen i Danmark, så hvis Hanna i mellemtiden er flyttet til Sverige, så bortfalder visum, og der skal søges om et nyt.

Hanna er derfor nødt til at blive boende i Danmark, indtil kæresten er kommet hertil på sit visum i februar 2010. Hun kan så flytte til Sverige, medens hans er her. Og når det passer parret, så kan han rejse hjem og søge om FS efter de svenske regler. Herefter går der så 3-6 måneder, før han får dette bevilget og kan rejse tilbage til Sverige igen.

Hvis det skal gå hurtigere, så må parret en tur fordi rådhuset eller kirken, medens han er her, så de kan blive gift og søge efter EU-reglerne i stedet.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af skaanebo » 16.12.2009 09:30:12

Nu fremgår det ikke, om Hanna har været referent for kæresten, da han søgte om visum - hvis kæresten har fået visum uden at bruge Hanna som referent, er der jo intet til hinder for, at han søger om en opholdstilladelse til Sverige, inden han tager på besøg til Danmark. Man kan jo også få visum uden nogen som helst reference i Danmark. Men af praktiske årsager vil det jo være smartest at vente med at søge, indtil man også er parat til at blive interviewet på ambassaden i Ankara.

Endelig skal parret være opmærksom på, at Sverige får ny lovgivning på området pr. 1. april 2010, hvorefter der stilles krav til referenten om at være økonomisk selvforsørgende, medmindre man er svensk eller har boet i Sverige i flere år forinden.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af fundiver199 » 16.12.2009 15:12:50

hanna skrev:Umiddelbart ville vi vælge de Nationale regler, da det skulle give os begge mulighed for støtte fra det svenske system.
Det er lidt af en misforståelse, at folk, som har ophold efter EU-reglerne, er fuldstændig afskåret fra at benytte sig af det sociale system i det land, hvor de har bosat sig. Tværtimod har EU-borgere og deres familiemedlemmer efter 3 måneders ophold i værtslandet samme ret til at modtage sociale ydelser som landets egne borgere.

Men for i det hele taget at få ophold efter EU-reglerne, så skal man have fundet sig et job i det pågældende EU-land (i dette tilfælde Sverige). Eller man skal dokumentere, at man på ansøgningstidspunktet råder over tilstrækkelige midler til at forsørge både sig selv og sin ægtefælle f.eks. ved at have et job i et naboland.

Og har man ikke arbejdet i værtslandet (Sverige) i mindst 12 måneder på det tidspunkt, hvor man selv eller ægtefællen søger om socialhjælp, så kan man risikere, at modtagelse af socialhjælp medfører tab af opholdstilladelsen, hvis hjælpen antager et sådant omfang, at man kan siges at være ”en urimelig byrde”.

Så hvis man på ansøgningstidspunktet har en meget dårlig økonomi, f.eks. slet ingen indtægt overhovedet, så kan det ikke lade sig gøre at få ophold efter EU-reglerne. Og har man en ustabil økonomi f.eks. med indtægt fra en midlertidig ansættelse, så er det også mere trygt at søge efter Sveriges nationale regler.

Men har man omvendt en nogenlunde stabil økonomi, hvor man f.eks. er medlem af en A-kasse, så er det spørgsmålet, om der overhovedet er noget at ”hente” ved at søge efter Sveriges nationale regler.

Det kommer jo i så fald an på, hvordan reglerne i Sverige er for at få socialbidrag, hvis den faste partner, man bor sammen med, har en indtægt, man i princippet kunne leve af. Og her må jeg indrømme, at så meget har jeg ikke sat mig ind i den svenske sociallovgivning. Så hvis nogen ved det, så kunne det egentlig være meget interessant at blive klogere på dette område.

Som alle andre par skal Sara og Tayfun også tage stilling til, om deres fremtid ligger i Sverige eller Danmark eller måske et helt 3. sted. Og hvis målet på sigt er at bo i Danmark, så er det nok som udgangspunkt bedst at få ”overstået” flytningen fra Sverige til Danmark så hurtigt som muligt, i stedet for at blive hængende i Sverige i årevis og dermed gro fast.

10 uger i Sverige er jo nok til, at man kan søge opholdskort i Danmark efter EU-reglerne. Så det med de årelange ophold i Sverige er kun noget, man skal gøre, hvis man har lyst til at bo i Sverige eller ikke kan opfylde betingelserne for at søge efter EU-reglerne.

Men det forudsætter naturligvis, at parret gifter sig, og at Sara kan leve op til forsørgelseskravet efter EU-reglerne i henholdsvis Sverige og Danmark. Eller alternativt at Sara finder sig et job i Sverige på mindst 10-15 timer om ugen i mindst 10 uger, så hun får status som vandrende arbejdstager.

hanna
Indlæg: 44
Tilmeldt: 27.10.2009 18:27:17

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af hanna » 16.12.2009 18:29:50

Først og fremmest tusind tak for jeres hurtige svar. Det har hjulpet os en del, men vi ligger stadig inde med nogle spørgsmål:

Der er flere grunde til at vi overvejede at søge efter de nationale regler, den største at min kæreste på sigt gerne vil ansøge om svensk statsborgerskab, hvorefter vi måske ønsker at rejse til danmark eller et andet eu-land.

Mit spørgsmål er, er der en fordel ved at søge igennem de nationale regler når svensk statsborgerskab er endemålet? Under de nationale regler kan min kæreste ansøge om permanent opholdstilladelse efter kun 2år imod de 5 år under EU-regler. Vil der blive set mere positivt på en ansøgning hvor man har permanent opholdstilladelse i længere tid?

Hvis vi søger gennem EU-regler, er det da korrekt at vi efter at være blevet gift, kan tage til Sverige og finde en lejlighed og ansøge om familiesammenføring imens han opholder sig i danmark på et schengen visa, og derefter få processuelt ophold imens de behandler hans sag? Dette ville jo gøre at vi ikke får "brudt" vores tid sammen. Hvad er chancerne for at de afviser en ansøgning?

En af svarene herover nævner kravet om at være økonomisk selvforsørgende. Jeg er nyuddannet, og er medlem af en A-kasse, men har endnu ikke fast arbejde. Derudover har jeg en opsparing fra salg af lejlighed, som jeg kunne bruge som argument for at være selvforsørgende, ville dette være nok i forhold til vores ansøgning?

Endelig; er der nogen der ved om den nye lovgivning under de nationale regler vil være strammere end EU lovgivningen?

Som I kan høre, er vi i tvivl om hvilken ansøgningsprocedure er den bedste, eftersom der ser ud til at være fordele og ulemper ved begge.

På forhånd tak for jeres hjælp
Sara og Tayfun

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af skaanebo » 17.12.2009 09:39:06

Principielt er der ingen forskel på, om man er kommet til Sverige ved brug af national lovgivning eller ved brug af EU-regler, når man søger om svensk statsborgerskab efter 5 år i Sverige. Men i praksis kan det tage lidt længere tid, måske nogle måneder mere, at få statsborgerskabet, hvis man er kommet til Sverige ved brug af EU-reglerne, fordi man i så fald først skal have udstedt et permanent opholdskort efter 5 års ophold, og først dernæst kan søge om svensk statsborgerskab. Hvorimod man jo ved brug af national lovgivning allerede er i besiddelse af PUT (permanent opholdstilladelse), og derfor kan søge om statsborgerskab på selve 5-års-dagen for ens ankomst til Sverige.

Hvis I er gift og gør brug af EU-retten, får din ægtefælle alle rettigheder i Sverige i samme øjeblik, ansøgningen om et opholdskort er indleveret til Migrationsverket. Man må altså begynde at arbejde med det samme og behøver ikke at vente på at få udstedt opholdskortet for at udnytte sine rettigheder som familiemedlem til en EU-borger i Sverige. Det er derfor lidt misvisende at bruge udtrykket processuelt ophold, for i praksis har man allerede alle sine rettigheder og venter blot på at få et stykke papir med posten, der fortæller, hvad man allerede ved - nemlig at man er at betragte som familiemedlem til en EU-borger i Sverige.

Hvis du flytter til Sverige som nyuddannet, skal du være opmærksom på, at det kan give problemer med a-kassen. Du kan kun overføres og optages i en svensk a-kasse, hvis du har arbejdet i Sverige eller været grænsegænger, mens du har boet i Sverige. Tjek evt. selv din situation på www.alfakassan.se

Ang. formue som selvforsørgende, tror jeg, du skal have mindst 100.000 DKK på kistebunden, for at du kan komme i betragtning som selvforsørgende. Jeg har i hvert fald ikke hørt om nogen, som har fået opholdskort på baggrund af et mindre beløb.

Punkterne i Sveriges nye lovgivning pr. 1. april 2010 er beskrevet her:
http://www.sweden.gov.se/sb/d/12333/a/135238

Det er naturligvis en stramning af reglerne, men slet ikke i et omfang, der kan sammenlignes med lovgivningen i Danmark.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af fundiver199 » 17.12.2009 09:56:28

hanna skrev:Der er flere grunde til at vi overvejede at søge efter de nationale regler, den største at min kæreste på sigt gerne vil ansøge om svensk statsborgerskab, hvorefter vi måske ønsker at rejse til danmark eller et andet eu-land.
Hvorfor vil din kæreste hellere være svensk end dansk statsborger? Hvis I gifter jer og bosætter jer i Danmark, så kan han blive dansk statsborger efter 6 år, så forskellen til Sverige, hvor han kan søge efter 5 år, er da ikke specielt stor.

Der er ganske vist flere krav, der skal opfyldes i Danmark omkring uddannelse eller erhvervsarbejde samt beståelse af indfødsretsprøve. Men dels burde disse krav da absolut være mulige for din kæreste at opfylde, dels kan både Danmark og Sverige jo nå at ændre sine regler for opnåelse af statsborgerskab mange gange i løbet af de næste 5-6 år.
hanna skrev:Mit spørgsmål er, er der en fordel ved at søge igennem de nationale regler når svensk statsborgerskab er endemålet? Under de nationale regler kan min kæreste ansøge om permanent opholdstilladelse efter kun 2år imod de 5 år under EU-regler. Vil der blive set mere positivt på en ansøgning hvor man har permanent opholdstilladelse i længere tid?
Som du selv er inde på, så kan din kæreste hurtigere få permanent opholdstilladelse, hvis I søger efter Sveriges nationale regler. Hvad angår opnåelse af statsborgerskab er der derimod ikke nogen som helst forskel.
hanna skrev:Hvis vi søger gennem EU-regler, er det da korrekt at vi efter at være blevet gift, kan tage til Sverige og finde en lejlighed og ansøge om familiesammenføring imens han opholder sig i danmark på et schengen visa, og derefter få processuelt ophold imens de behandler hans sag? Dette ville jo gøre at vi ikke får "brudt" vores tid sammen. Hvad er chancerne for at de afviser en ansøgning?
Ja det er korrekt, bortset fra at din mand ikke får "processuelt ophold". Derimod har han som familiemedlem til dig en helt generel ret til indrejse og ophold i Sverige efter EU-reglerne. Så allerede en kvittering for ansøgning om opholdskort er nok til, at han har alle de samme rettigheder som en svensker, herunder f.eks. retten til at begynde at arbejde i Sverige. "Processuelt ophold" er et ophold uden rettigheder, og det kan man kun komme på, hvis man søger FS i Danmark efter vores nationale regler.

Chancen for, at de svenske myndigheder vil "afvise" jeres ansøgning er = 0, hvis I i øvrigt opfylder de få og simple krav, som der er. D.v.s. I skal være gift, din mand må ikke være til fare for den offentlige sundhed, sikkerhed og orden, og du skal kunne forsørge jer begge to.
hanna skrev:En af svarene herover nævner kravet om at være økonomisk selvforsørgende. Jeg er nyuddannet, og er medlem af en A-kasse, men har endnu ikke fast arbejde. Derudover har jeg en opsparing fra salg af lejlighed, som jeg kunne bruge som argument for at være selvforsørgende, ville dette være nok i forhold til vores ansøgning?
Ja det burde være rigeligt, hvis I sørger for, at jeres faste udgifter i Sverige ikke er for store. Du skal således have 6.000 SEK til overs hver måned efter skat og faste udgifter. Og her rækker dimittendsatsen nok kun til en lille og billig lejlighed eller måske et værelse, selvom du kan få dobbelt bundfradrag i skatten, så længe din mand ikke har nogen indkomst.

Du skal dog være opmærksom på, at du kun kan tage danske dagpenge med dig til Sverige i 3 måneder. Så hvis du ikke har fundet dig et job (i Danmark eller Sverige) inden de 3 måneder er gået, så skal du enten skifte til svenske dagpenge, hvilket er en lavere sats og hvilket måske ikke er muligt, når der er tale om de særlige dimittendregler (jeg ved det helt ærligt ikke), eller alternativt til svensk bistandshjælp, som ligeledes er en lavere sats, og som du desuden først kan få, når du har brugt hele din formue op.

Du forringer derfor dine rettigheder i dagpengesystemet på den ene eller anden måde, hvis du som ledig bor i Sverige i mere end 3 måneder. Hvilket naturligvis alt andet lige taler for at sørge for at flytte tilbage til Danmark, når de 3 måneder er gået, og så søge opholdskort til din mand i Danmark efter EU-reglerne.

Et andet og måske endnu vigtigere argument for at vælge at bo i Danmark er dine muligheder på jobmarkedet. Som nyuddannet er det sandsynligvis lettere for dig at finde ønskejobbet i Danmark end i Sverige, og samtidig kan du måske være nødt til at være geografisk mobil for at finde det rigtige job. Og her er det naturligvis stærkt hæmmende for dine muligheder at bo i Sverige, da du så kun kan søge jobs, der ligger i nærheden af Øresundsbroen.
hanna skrev:Endelig; er der nogen der ved om den nye lovgivning under de nationale regler vil være strammere end EU lovgivningen?
Ja og det er der også under den eksisterende svenske lovgivning. Nemlig kravet om, at din kæreste først må slutte sig til dig i Sverige, når sagen er færdigbehandlet efter 3-6 måneder.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af fundiver199 » 17.12.2009 11:44:09

Sammenfattende synes jeg det lyder, som om I måske skal starte med at tænke lidt mere over, ikke bare om I vil bo i Sverige efter nationale regler eller EU-regler, men også om I vil gå efter den ”hurtige” Sverigesløsning på 10 uger eller den ”langsomme” på 5 år – eller måske bare søge FS efter de danske regler.

Som en lille hjælp til jer (og andre i samme situation) er hovedpunkterne i de forskellige muligheder som følger:

Bo i Danmark efter danske regler:

Referenten skal være dansk eller nordisk statsborger eller have fast opholdstilladelse i Danmark. Parret skal opfylde 24-års regel, tilknytningskrav og boligkrav, der skal stilles bankgaranti, der gives 12 måneders karantæne efter modtagelse af sociale ydelser og en indvandringsprøve indføres i løbet af 2010. Det tager 7 år at opnå permanent opholdstilladelse, dog kun 5 år hvis udlændingen hurtigt kommer i fast arbejde. Hvis referenten er dansk statsborger og ægteskabet stadig består, kan der søges om dansk statsborgerskab efter 6 år, hvis permanent opholdstilladelse er opnået forinden. Er referenten ikke dansk statsborger eller bliver parret skilt, kan der først søges efter 9 år. Der skal søges om forlængelse af opholdstilladelsen efter 2 og 4 år, hvor alle de samme betingelser stadig skal være opfyldt. Der er både ret og pligt til at deltage i det danske integrationsprogram, som bl.a. omfatter sprogundervisning. I tilfælde af skilsmisse, inden permanent opholdstilladelse er opnået, kan opholdstilladelsen bevares, hvis udlændingen er velintegreret (f.eks. i fast arbejde), eller hvis menneskeretslige hensyn taler for det. Man skal være gift eller have boet sammen i mindst 18 måneder. Rettigheder opnås først, når sagen er behandlet efter 3-7 måneder, men der er mulighed for ”processuelt ophold”, hvis ansøgningen afleveres, medens udlændingen opholder sig lovligt i Danmark på f.eks. Schengenvisum.

Bo i Danmark efter EU-regler:

Referenten skal være statsborger i et EU/EØS-land, og hvis referenten er dansk statsborger, skal referenten have boet mindst 10 uger i andet EU/EØS-land, umiddelbart før parret sammen flytter til Danmark. For en referent, der er dansk statsborger, stilles der krav om til stadighed at råde over ”tilstrækkelige midler” på cirka 10.000 DKK før skat, medmindre man var arbejdstager i det pågældende land. Det tager 5 år at opnå permanent opholdstilladelse, men efter 3 års ægteskab og 12 måneder i Danmark bortfalder opholdstilladelsen ikke, selvom parret bliver skilt. Dansk statsborgerskab er muligt efter 6 år, hvis referenten er dansk statsborger og ægteskabet stadig består, ellers er det først muligt efter 9 år. Man skal være gift eller have boet sammen i mindst 18 måneder. Rettigheder opnås med det samme, og udlændingen har om nødvendigt krav på at få udstedt et gratis visum i løbet af højest 4 uger, så den fri bevægelighed kan udnyttes.

Bo i Sverige efter EU-regler:

Referenten skal være statsborger i et EU/EØS-land, f.eks. Danmark, og der stilles krav om til stadighed at være arbejdstager i Sverige eller råde over ”tilstrækkelige midler” på 6.000 SEK om måneden efter skat og alle faste udgifter. Det tager 5 år at opnå permanent opholdstilladelse, men efter 3 års ægteskab og 12 måneder i Sverige bortfalder opholdstilladelsen ikke, selvom parret bliver skilt. Svensk statsborgerskab er muligt efter 5 år. Man skal være gift eller have boet sammen i mindst 18 måneder. Rettigheder opnås med det samme, og udlændingen har om nødvendigt krav på at få udstedt et gratis visum i løbet af højest 4 uger, så den fri bevægelighed kan udnyttes.

Bo i Sverige efter svenske regler:

Referenten skal være svensk eller nordisk statsborger eller have fast opholdstilladelse i Sverige. Der stilles krav om, at forholdet er reelt og fra 1. april 2010 krav om, at referenten kan forsørge sig selv. 2 år for at opnå permanent opholdstilladelse og 5 år for at blive svensk statsborger. Udlændingen må først indrejse i Sverige, når sagen er behandlet efter 3-6 måneder.

Fælles for alle 4 muligheder er, at udlændingen som hovedregel kun må studere eller arbejde i det land, hvor parret er bosat.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af skaanebo » 17.12.2009 12:31:12

Jeg vil lige tilføje et par nuancer til fundiver199's ellers glimrende oversigt. Nemlig om de nye regler i Sverige per 1. april:

At referenten i Sverige skal have været i stand til at forsørge sig selv er bagudskuende. Når opholdstilladelsen først er givet, kan man således godt forestille sig en situation, hvor referenten modtager socialhjælp uden at det får nogen indflyende på en ansøgning om fornyelse af opholdstilladelse. Desuden vil ansøgeren til enhver tid kunne modtage socialhjælp, kravet går således kun på referenten. Endelig er det i skrivende stund uklart, om kravet overhovedet vil gælde i tilfælde, hvor referenten er dansk statsborger, eftersom kravet eksplicit bortfalder, hvis man er svensk statsborger eller har boet i Sverige i mere end 4 år eller er flygtning i Sverige - og i reglen sidestilles andre nordiske statsborgere med svenske statsborgere i næsten al lovgivning. Men det fremgår altså ikke tydeligt af den tekst, som den svenske regering har udsendt. Foruden et forsørgelseskrav, er der også et boligkrav. Man skal således råde over "en passende bolig", for at man kan søge om familiesammenføring. Hvad der ligger i det udtryk er også stadig uklart. Så præcis hvordan den nye lovgivning udmøntes i praksis er altså ikke helt klart i skrivende stund, men muligvis vil det slet ikke have nogen betydning, hvis man som dansker flytter til Sverige for at søge om familiesammenføring.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af skaanebo » 17.12.2009 12:43:05

Nå, jeg fulgte et dybere link og fandt lige præcis den afklaring, jeg også havde på fornemmelsen - nemlig at de nye regler om forsørgelse slet ikke vil have nogen betydning, hvis referenten er dansk eller EU- eller EØS-borger.

"Försörjningskravet ska inte gälla om anknytningspersonen är ett barn, medborgare i Sverige, annan EES-stat eller Schweiz. Försörjningskravet ska inte heller gälla om anknytningspersonen har beviljats uppehållstillstånd som flykting eller som alternativt skyddsbehövande."

http://www.sweden.gov.se/sb/d/11383/a/135252

Så kort sagt, er referenten dansk er der slet ikke noget at være bekymret for i forbindelse med den nye lovgivning pr. 1. april 2010.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af skaanebo » 17.12.2009 12:58:51

Lovforslaget med kommentarer kan downloades i pdf herfra:

http://www.sweden.gov.se/sb/d/11383/a/135252

I øvrigt er der flere interessante oplysninger i kommentarerne til lovforslaget. Fx oplyses minimumsindkomster for at man kan søge om familiesammenføring i flere andre EU-lande:

"Utformningen av försörjningskravet varierar mellan medlemsstaterna. Exempelvis hänvisar Frankrike, Litauen, Luxemburg och Rumänien till vissa minimilöner och Österrike till inkomstgränsen för socialbidrag. Den angivna genomsnittliga månadsinkomsten som krävs för att uppfylla försörjningskravet varierar mellan 120 euro i Polen och 1 484 euro i Nederländerna. Vissa medlemsstater föreskriver trösklar som varierar i förhållande till det antal familjemedlemmar som ska återförenas med anknytningspersonen. I Estland nästan fördubblas beloppet för varje extra familjemedlem och i Finland ökar det med 450 euro för varje återförenat barn. För familjåterförening i Nederländerna (i fall där familjeförhållandet uppstod efter referenspersonens inresa) krävs 120 % av en 23-årig arbetstagares minimilön oavsett referenspersonens ålder. Utöver detta krävs ett anställningskontrakt på minst ett år eller minst tre års yrkesverksamhet. "

hanna
Indlæg: 44
Tilmeldt: 27.10.2009 18:27:17

Re: Hjælp ang flytning til Sverige som samboende

Indlæg af hanna » 22.12.2009 22:30:15

Kære alle

Tusind tak for jeres dybdegående, og meget behjælpelige råd og information. Nu har vi snakket frem og tilbage, og er endelig blevet enige om at gå en tur på rådhuset, og derefter flytte til Sverige. Som vi har beskrevet tildigere har vi været noget vægelsindede med hvad vi skulle gøre. Men efter jeres hjælp og talrige timer på internettet er vi blevet enige om, at Sverige giver os mulighed for en bedre fælles start. Som I jo alle ved er det danske system ikke just designet til at velkomme tilflyttere.
Jeg vil gerne udtrykke min dybeste tak for det arbejde I sidder og laver med denne side, jeg har været meget forbløffet over den hurtige og præcise hjælp I har givet!
Hvis der er nogen der læser denne tråd der er bosat i Malmø vil vi meget gerne høre jeres erfaringer.

Julehilsener
Tayfun og Sara

Besvar