Sygdommen

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nina86
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27.11.2021 12:17:04

Sygdommen

Indlæg af Nina86 » 08.05.2023 14:54:56

En EU-borger med tilstrækkelige midler i Sverige, der arbejder i Danmark, må ikke belaste det sociale system, hvis der skal søges permanent opholdskort og svensk statsborgerskab til sin ægtefælle fra et tredjeland. Men hvis eu-borgeren bliver ramt af sygdommen og bliver syg i længere tid og begynder at arbejde på deltid og bliver syg igen. Må man søge socialhjælp i den situation? Ellers vil det påvirke ansøgningen om permanent opholdskort og svensk statsborgerskab.

Nina86
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27.11.2021 12:17:04

Re: Sygdommen

Indlæg af Nina86 » 12.05.2023 19:40:48

Er der ingen rådgiver?

nathalp
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11.05.2023 13:32:56

Re: Sygdommen

Indlæg af nathalp » 15.05.2023 19:55:55

Hej. Jeg er ny her og har læst en del rundt omkring i forum. Dit spørgsmål har været stillet under Ophold under EU-regler, har jeg set, men der ser ud til at være meget uenighed og hvorfor det er sådan forstår jeg ikke helt, derfor er der måske ingen der tør svare på dit spørgsmål.
For under EU-regler skal man som du ved kunne klare sig uden socialhjælp og det har jeg haft spurgt min sagsbehandler om som har svaret at det skal man kunne. Så jeg synes det er lidt mærkeligt at man her i under den overskirft om Eu-ophold kan læse at man gerne må få hjælp som boligstøtte når min sagsbehandler har skrevet til mig at det er en form for socialhjælp. Men jeg tænker sådan at hvis man har brug for hjælp så skal man jo søge det så man ikke kommer galt afsted med familien. Så må man jo prøve at redde familien først og fremmest.

Amin81
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11.03.2022 19:40:50

Re: Sygdommen

Indlæg af Amin81 » 18.05.2023 19:39:08

Jeg fik fat i en sagsbehandler med dit spørgsmål hvor jeg fik dette svar.

Hej,
Det är svårt att ge ett svar på din fråga då det beror på faktorer som hur länge personen har arbetat, hur stor tredjelands-medborgarens inkomst är, m.m.
Jag får hänvisa dig till Migrationsverkets kontaktcenter för generella frågor om Medborgarskapsprocessen samt socialstyrelsen för information om bidrag.

Besvar