Familiesammenføring EU-regler i Tyskland?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MBPG
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.08.2018 11:59:52

Familiesammenføring EU-regler i Tyskland?

Indlæg af MBPG » 22.08.2018 19:35:56

Hej,

Jeg håber I kan hjælpe mig med at svare på nogle af disse spørgsmål. Jeg skal nemlig bo 6 måneder i Tyskland for at kunne søge familiesammenføring via EU-reglerne med min kone og børn fra udlandet, og så vende hjem til Danmark efter de 6 måneder. Her er så problemet, jeg aner ikke hvordan det foregår eller hvilke myndigheder jeg skal snakke med.

Jeg tænker at jeg skal leje en lejlighed i Tyskland, og så kontakte de danske myndigheder og ændre min folkeregisteradresse til den tyske adresse? Derefter skal jeg vel kontakte de tyske myndigheder og ligeledes anmelde min adresseændring, og deklarere at jeg nu er borger i Tyskland. Er der nogen som kender navnet eller telefonnummeret på det kontor / den administration jeg skal kontakte i Tyskland for at gøre dette?

Når min familie så kommer, så skal jeg vel søge om EU-opholdstilladelse til dem i Tyskland? Her ønsker jeg ligeledes at finde ud af hvor det foregår, hvilket sted / hvilken administration skal jeg henvende mig til for at søge om opholdstilladelse til dem?

På forhånd tak.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring EU-regler i Tyskland?

Indlæg af mh1 » 23.08.2018 17:44:25

Hvis du ved, hvor du vil bo, vil det være lidt lettere at hjælpe dig på vej. Tyskland er en forbundsrepublik, og hver enkelt republik har sin egen måde at gøre tingene på, så svaret på hvor du skal hen for at melde dig til afhænger af, hvor du vil melde dig til.
mh
Rådgiver for ÆUG

fynbo76
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05.08.2018 12:21:08

Re: Familiesammenføring EU-regler i Tyskland?

Indlæg af fynbo76 » 27.08.2018 11:02:06

Hej.

Jeg er gift med en Algier(kvinde).
Bor i Middelfart og arbejder i Odense.
Er i tvivl hvad der er bedst, da jeg gerne vil beholde mit arbejde igennem 13 år.
Vi vil gerne søge FS efter EU-Reglerne, da vi nok ikke opfylder de nye Danske krav.
Har set på lejlighed i Harreslev/Flensborg området samt Malmø/Lomma området.

1. Hvad vil i råde os til. Tyskland eller Sverige. Hvilket land er nemmest at flytte til, med hensyn til papirer som det enkelte land kræver?.
3. Hvis jeg flytter til Tyskland/Sverige, hvad slags visum skal hun søge, når jeg har fået folkeregister i det pågældende land, Tyskland/Sverige?.
4. Min kone kone er i Danmark lige nu på visum, så ved ikke om det gør det letter når/hvis hun skal søge til enten Tyskland/Sverige?.

Med Venlig Hilsen, Fynbo76.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring EU-regler i Tyskland?

Indlæg af mh1 » 27.08.2018 19:53:34

Hvis du vil være grænsegænger (bo i ét land, arbejde i et andet), så oplever flere nu at Sverige smider grus i maskineriet og forlanger enten en attest, man ikke kan få, eller at man i dyre domme tegner en privat sygeforsikring, så jeg vil anbefale Tyskland, hvor du godt nok også skal meldes i en sygekasse (Krankenkasse), men kan blive det ved at vise dit danske sygesikringsbevis.

Hvis din ægtefælle er i DK nu, så triller I bare stille og roligt til Tyskland, når du har fundet en bolig, for der er ikke grænsekontrol når man kører sydpå. Din ægtefælle vil få lovligt ophold, så snart hun blot har afleveret sin ansøgning, og den kan hun aflevere når du er blevet meldt til på adressen.

Proceduren er forskellig fra den ene forbundsstat til den anden, men for os var rækkefølgen i Hamborg: min tilmelding på Bezirksamt (folkeregistrering), derpå på Welcomecenter ved siden af rådhuset for at få ansøgningsblanket til opholdskort. Ansøgning udfyldt og afleveret sammen med bevis for min indkomst og min mands Krankenkasse (fik ham tilmeldt, da jeg er pensionist, din ægtefælle kan også tilmeldes via dig). Derpå afvente opholdskort. Det kom ca. to uger senere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar