Sverige eller Danmark?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jimpix
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09.08.2016 16:52:25

Sverige eller Danmark?

Indlæg af Jimpix » 16.08.2018 20:40:08

Kære Medlemmer af ÆUG,

Jeg er dansk statsborger, bosiddende i Brasilien. Jeg skriver til jer, da min Brasilianske kone og jeg gerne vil flytte til København eller Malmø. Vi er lidt i tvivl om hvor vi skal bosætte os og søge familiesammenføring. Så vidt jeg kan se opfylder vi kravene til familiesammenføring i begge lande. Jeg håber I kan hjælpe med at få afklaret nogle ting.

Er det rigtigt forstået at jeg som EU borger i Sverige har ret til at få vores ansøgning behandlet inden for 6 måneder, mens at det i Danmark tager ca. 11 måneder?

Indtil ansøgningen er behandlet kan min kone få et såkaldt processuelt ophold både i Sverige og i Danmark. I Danmark har ansøgeren (min kone) som udgangspunktet ikke ret til at arbejde og retten til lægehjælp er begrænset i de 11 måneder sagsbehandlingstiden varer. I Sverige vil hun derimod både have ret til at arbejde og modtage svenskundervisning. Er det rigtigt forstået?

Jeg ser frem til at høre fra jer. På forhånd tak:)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sverige eller Danmark?

Indlæg af mh1 » 17.08.2018 10:27:38

Ja, det er rigtigt forstået.

Mange vælger at bosætte sig i Malmø-området, for at kunne pendle til job i DK. Priserne er derfor høje, og udbudet lavt. Det kan evt. være bedre at søge i området op mod Helsingborg i stedet.

Hvis det ikke er en nødvendighed at kunne pendle til DK, kan det anbefales at bosætte sig andetsteds, længere oppe i Sverige. Tjek aviserne for nyheder om, hvor der er indvandrerproblemer. Vær opmærksom på at svenske medier end ikke antyder etnisk herkomst, så kun evt. navne (forekommer sjældent), efterlysningsbeskrivelser eller fotos, eller læserkommentarer vil kunne give et fingerpeg om dem der er indblandet i en hændelse.

Jeg har en mistanke om, at grunden til at min fætter og hans brasilianske kone og to voksne døtre er flyttet fra Stockholm til Luleå efter ca. 30 år i Stockholm har noget at gøre med at mor og døtre for ‘Hjalle Larsson’ kan ligne tyrkere eller arabere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar