Besøgs visum under familie- sammenføring

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Maria_1989

Besøgs visum under familie- sammenføring

Indlæg af Maria_1989 » 10.08.2017 12:46:31

Hej. Jeg er ny herinde.
Jeg er en kvinde som har været gift og boet i udlandet i 8 år. Har 2 børn, den ene 4 år og en lille dreng på 6 måneder. Vi rejser til Sverige i slutningen af måneden for at starte et nyt liv og søge om familie - sammenføring til min mand!

Jeg har ikke ku finde svar på mine spørgsmål, og vil være super taknemmelig for lidt hjælp fra jer.

1. Må jeg søge en form for støtte ? / F.eks bolig støtte. Eller vil det påvirke vores sag ?
Vi kommer til at betale 10.000 kr per måned for andra hand bolig på et års kontrakt.
( Det er et 3 værelses lejlighed)?

2. Har et barn på 6 måneder , og vil helst ikke aflever ham på institution i sådan en tidlig alder. Er det ok ? At jeg bliver hjemgående og har en mand som forsøger os økonomisk, ved at sende penge på min konto hver måned, indtil min søn er klar til at komme væk fra mor.
3. Og har jeg evt . ret til at søge barsel når jeg har født i udlandet?

4. Kan min mand få besøgs visum gennem mig til Sverige, for at besøge os engang imellem. ( Mens vores sag køre )

På forhånd tak :)

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Besøgs visum under familie- sammenføring

Indlæg af mh » 10.08.2017 14:43:18

Jeg går ud fra, at du er dansk og I vil benytte EU-reglerne.

I givet fald kan din mand få besøgsvisum i hht. EU-reglerne, og opholde sig hos dig i Sverige i max 90 dage ad gangen, afbrudt af 3 mdr. udenfor Schengen, uden at behøve at søge om registrering og opholdskort. Dvs. I kan vente med fs-processen til I er klar til det.

Du er vel klar over, at det godt nok kan tage lang tid at få selve plastikkortet i hånden, men din mand vil have ret til at bo og arbejde i Sverige, så snart han har SØGT om kortet? Så når han er klar til at afvikle sit job mm. der hvor I bor nu, og du er blevet etableret i Sverige som EU-borger kan han bare komme for at slå sig ned.

Du må selv om, hvordan du forsørger dig, du skal blot kunne godtgøre at du er 'person med tilstrækkelige midler' til at forsørge dig selv og din familie (i første omgang børnene). Det kan udmærket være ved hjælp at 'hustrubidrag' fra din mand.

Boligstøtte er ikke et problem i forhold til at senere søge om fs. Problemet ligger i, om du kan få det. Kig på: http://www.norden.org/da/hallo-norden/s ... -i-sverige

Mht. barselsdagpenge (förälderpenning): https://www.forsakringskassan.se/privat ... drapenning
mh

Maria_1989

Indlæg af Maria_1989 » 10.08.2017 15:01:55

Hej igen.
Mange tak for svaret, men er stadig ikke helt sikker jeg forstod det helt.
Kan jeg få barselsydelser mens jeg søger fs, da jeg ikke har mulighed for at arbejde med lille barn på 6 måneder?
Min mand bliver boende i Dubai indtil sagen er over for at forsørge os. Kan jeg efter jeg søger fs søge om besøgesvisum til min mand som stadig befinder sig i Dubai på dette tidspunkt?

mh
Kontakt:

Indlæg af mh » 10.08.2017 15:14:16

Ja, formodentlig. Det ville du jo også kunne i DK, hvis du ellers var berettiget (der skal lidt mere til i DK). Barselsdagpenge gives ikke som socialhjælp.

HVIS formålet med at flytte til Sverige er at benytte EU-reglerne behøver din mand som sagt ikke sidde og vente på en afgørelse vedr. fs. Han behøver kun vente, til du er 'godkendt' som tilflyttet EU-borger med tilstrækkelige midler.

Hvis/når du er det, kan han når som helst få visum efter de særlige EU-regler, og hvis I samtidig er klar til jeres nye tilværelse (en af jer har et job, så I kan leve uden socialhjælp) kan han bare blive.

Print vejledningerne ud fra linket her, og sæt dig ind i betingelserne: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... /sverigeeu
mh

Maria_1989

Indlæg af Maria_1989 » 10.08.2017 15:26:14

Kan han også det , hvis jeg søger gennem svenske regler ?

Tak for linke og det vil jeg helt sikkert gøre.

mh
Kontakt:

Indlæg af mh » 10.08.2017 15:36:56

For at I kan 'nøjes' med at søge efter svenske regler skal du kunne forsørge jer.

Hvis du ikke er 'godkendt' som EU-borger har din ægtefælle i princippet ikke ret til visum efter EU-reglerne, og jeg er usikker på hvad svensk politik er mht. at udstede visum efter svenske regler under sagsbehandling.
mh

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.08.2017 15:42:38

Der udstedes ikke visum i Sverige til folk, der har en ansøgning om opholdstilladelse under behandling.

Maria_1989

Indlæg af Maria_1989 » 10.08.2017 17:10:12

Tak for jeres svar. Det hjalp meget!
Men en sidste ting , har jeg så ret til at søge om barsel , når jeg søger gennem svenske regler ? Eller er det kun gennem EU reglerne at jeg må det?

Mange tak

Lina441

Indlæg af Lina441 » 11.08.2017 07:45:49

Hej...
Ja det kan du godt... men kun i 3 måneder efter den ny regler her i Sverige.... og så du skal bevise at du har ikke fået barsel der du har været i udlandet..

Besvar