familiesammenføring i sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hjælp17
Indlæg: 72
Tilmeldt: 22.12.2014 11:40:20

familiesammenføring i sverige

Indlæg af Hjælp17 » 05.07.2017 21:28:37

Hej allesammen
Jeg har to spørgsmål som jeg håber i kan svare mig på. sagen er at jeg står og skal til at flytte til sverige og søge fs. Mit første spørgsmål er er det forestået rigtigt at det er bedre for mig at søge fs efter svenske regler, når jeg er studerende og har et deltidsarbejde ( 8timer om ugen ) ved siden af og ikke efter EU reglerne da jeg ikke opfylder betingelser for personer med tilstrækkelige midler da jeg igen kun er studerende og har et deltidsjob ved siden af
2) Vores vielsesattest er blevet registreret i min mands hjemland og legaliseret mit spørgsmål er skal det også registres i DK eller kan vi nøjes med at registrere det når jeg flytter til sverige om ik så længe ?
Mange tak på forhånd

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: familiesammenføring i sverige

Indlæg af skaanebo » 06.07.2017 08:10:13

1. Der er ikke længere den store forskel på kravene mellem svenske og EU-regler. Man kan søge efter begge regelsæt samtidig. Fordelen ved at søge efter svenske regler er bl.a., at man får permanent ophold allerede efter to år. Det er dog kun en fordel, hvis man rent faktisk har tænkt sig at blive boende i Sverige i den periode og ikke flytte retur til DK for at gøre brug af EU-regler.

2. Du har pligt til at fortælle folkeregistret/borgerservice med det samme, når du er blevet gift. Gør det.

Hjælp17
Indlæg: 72
Tilmeldt: 22.12.2014 11:40:20

Re: familiesammenføring i sverige

Indlæg af Hjælp17 » 06.07.2017 09:30:38

Super mange tak for hjælpen
Men det vil sige hvis jeg søger efter begge regelsæt så vil det være smartest også at søge efter EU-regler eftersom jeg har planer om at flytte tilbage til dk ? og Fs efter svenske regler er kun hvis man har tænkt sig at blive i Sverige i de to år og ikke flytte tilbage til Danmark indenfor de to år - er det forestået rigtigt ? Og det sidste spørgsmål har det nogen betydning at jeg søger efter begge regelsæt samtidig når de behandler min ansøgning altså jeg tænker i forhold til ventetiden gør det ventetiden længere ved at jeg søger efter fa efter begge regelsæt og bliver det en sværere og længerevarende procedure af den grund ?

Besvar