Familiesammenføring i andet EU-land når man er fleksjobber

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kosodan
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27.06.2017 01:49:54

Familiesammenføring i andet EU-land når man er fleksjobber

Indlæg af Kosodan » 27.06.2017 02:27:27

Min kæreste fra Kosovo og jeg, som er dansk statsborger, har kendt hinanden i ca. 1 år og har boet sammen nogle måneder i DK, hvilket dog ikke er registreret nogen steder. Han kom oprindeligt hertil på et tidsbegrænset studievisum, som nåede at udløbe, inden han rejste tilbage til Kosovo. Vi planlægger nu at gifte os i Kosovo, hvorefter jeg vil tage ophold i enten Sverige, Tyskland eller Schweiz med henblik på at få familiesammenføring efter EU-reglerne. I den sammenhæng har jeg følgende spørgsmål:

1. Hvis jeg vælger at bosætte mig i Sverige eller Tyskland og samtidig arbejde i et fleksjob i Danmark (i.e. være grænsependler) på ca. 12-15 timer om ugen, anses jeg så for at være en person med tilstrækkelige midler, og vil tilknytningskravet til det pågældende land være opfyldt? Er der andre særlige ting, jeg skal være opmærksom på som grænsependler og især fleksjobber?

2. Skal han ansøge om visum til Sverige/Tyskland, inden han ankommer (der kræves visum for borgere fra Kosovo ved indrejse i EU), eller kan man søge om opholdskort i et af de respektive lande, når han er ankommet hos mig? Hvor lang tid skal man ca. forvente, der går, før et opholdskort bliver udstedt i hhv. Sverige og Tyskland? Er et opholdskort også en adgangsbillet til at søge arbejde?

3. Er en vielsesattest fra Kosovo gyldig dokumentation for ægteskab eller kræves yderlige dokumenter?

4. Efter sigende skulle det være lidt nemmere end så mange andre steder at få ægtefællesammenføring i Schweiz (her vil det naturligvis forudsætte, at jeg finder et regulært job i Schweiz, men det betyder så også, at jeg umiddelbart mister retten til fleksjob ved tilbagevenden til DK, hvorfor det for mig vil være en fordel at være grænsependler mellem DK og enten Sverige eller Tyskland). Nogle, der har erfaring med dette?

5. Hvad sker der, hvis det bliver opdaget, at min kæreste var i DK i en periode, efter hans visum var udløbet? Har det konsekvenser for mulighederne for ægtefællesammenføring i et af de andre EU-lande?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring i andet EU-land når man er fleksjobber

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2017 10:15:48

1) Ja så vil du være person med tilstrækkelige midler. Der er ingen forskel på fleksjob og alm. job, det vigtige er alene, at I kan leve af din løn.

2) Han skal søge for at rejse ind i Schengen. Herefter skal han søge EU-opholdskort, når han har sluttet sig til dig. Han har i princippet ret til at arbejde fra dag 1. Opholdskortet er kun en bekræftelse på hans opholdsret.

3) Ja hvis den er oversat og legaliseret.

4) Retten til fri bevægelighed gælder ens i hele EU, EØS og Schweiz. Så det eneste, der kan være nemmere nogen steder end andre, er at finde job og bolig.

5) Ingen.

Besvar