Svensk statsborgerskab, behandlingstid

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ktsor
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10.05.2017 09:49:30

Svensk statsborgerskab, behandlingstid

Indlæg af ktsor » 10.05.2017 10:31:19

Hej,

Håber at nogen her kan svare på nedenstående.

Min hustru, som er fra Thailand, og jeg er bosiddende i Stockholm på femte år, hvorfor hun nu har fået permanent opholdsret.

Hun har desuden sögt om svensk statsborgerskab. Problemet er, at jeg forventer at blive udstationeret til Asien i mit job til efterår, og behandlingstiden for statsborgerskab hos Migrationsverket er 16-19 måneder! Der er nu gået 3 måneder. Vi kan derfor umuligt vente i mere end et år på godkendt ansögning.

Hos Migrationsverket siger de (afhänger af hvem man taler med), at man ikke må rejse ud af Sverige mere en 8 uger pr år mens behandlingen af ansögningen pågår. Stemmer det?

Eftersom hendes ophold i Sverige nu ikke längere er afhänging af mig, tänkte jeg, om man kan skaffe hende en proforma adresse i Sverige og rejse til Asien via et andet land i Schengen. På den måde burde Sverige vel ikke kende til at hun er udrejst?

Nogen forslag til, hvad man ellers kan göre?

På forhånd tak!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk statsborgerskab, behandlingstid

Indlæg af skaanebo » 10.05.2017 11:16:35

Forsøg ikke at snyde, hvis statsborgerskab er vigtigt. Lad din kone blive boende i Sverige, og så kan hun følge dig, når hun er blevet svensk. Det tager den tid, det nu engang tager.

I øvrigt er det ikke nok at rejse ud af Schengen uden udrejsestempel. For hun vil formentlig få et indrejsestempel ved ankomst til Asien. Migrationsverket vil bede om at se hendes pas, når en afgørelse er nær. Så glem ideen med at snyde. Men lad din kone blive i Sverige, eller vent selv med at takke ja til det nye job, indtil hendes statsborgerskab er faldet på plads.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Svensk statsborgerskab, behandlingstid

Indlæg af mfewk » 10.05.2017 13:46:28

Helt enig med Skaanebo.

Er du sikker på, at behandlingstiden er 16-19 måneder? På Migrationsverkets hjemmeside oplyser de, at behandlingstiden er 1-6 mdr. på simple sager og 17-19 mdr. på sager, som de skal udrede. Ved du om jeres sag er i den sidste kategori?

ktsor
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10.05.2017 09:49:30

Re: Svensk statsborgerskab, behandlingstid

Indlæg af ktsor » 10.05.2017 20:56:41

Tak for svar Skaanebo og mfewk!

Noget jeg har lärt efter 5 år i Sverige, er at ärlighed ikke betaler sig. Jeg kunne skrive en bog om de dårlige erfaringer, vi har haft med svenske myndigheder og den måde systemet (ikke) fungerer her. Et svensk statsborgerskab bliver det, hun får ud af et ganske uvärdigt liv her.

Hun har allerede fået sit pas tilbage, fordi vi skulle rejse på ferie, og Migrationsverket skrev, at de ikke behöver få det tilbage igen. Det har derfor ingen betydning hvis der kommer nye stempler i det.

Derfor mit spörgsmål, kan Migrationsverket tjekke om en person er udrejst längere tid via et andet land i Schengen?

mfewk, når jeg ringede til Migrationsverket fik jeg svar, at alle ansögninger skal udredes. Jeg ved ikke om det er sandt, det afhänger af hvem man snakker med derinde. Har du nogen erfaring med det?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk statsborgerskab, behandlingstid

Indlæg af skaanebo » 10.05.2017 21:46:07

Selvfølgelig samarbejder alle Schengenlandene, så man kan søge på personer, hvis en myndighed i et land har brug for det. Flyselskaberne fører også passagerlister, som de kan give myndighederne adgang til.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Svensk statsborgerskab, behandlingstid

Indlæg af mfewk » 11.05.2017 11:19:36

Ja hvis alle skal udredes så tager det lang tid. Jeg har ikke erfaring med medborgerskab men kender nogle der snart skal igang.

På migrationsverket står følgende:

Behöver du ditt pass?

Migrationsverket behöver passet i original för att behandla en ansökan om svenskt medborgarskap. När ärendet är avslutat skickar vi tillbaka passet samtidigt som du får ditt beslut.

Om du har skickat in ditt pass men behöver få det tillbaka innan din ansökan blivit behandlad, kan du själv beställa tillbaka ditt pass. Då skickar vi det tillbaka till dig. Du ska inte skicka in passet igen förrän Migrationsverket begär det. Vi kommer kontakta dig per brev när vi börjar handlägga din ansökan och behöver ditt pass igen.


Så de skriver at de skal have passet tilbage når de begynder sagsbehandlingen.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk statsborgerskab, behandlingstid

Indlæg af skaanebo » 11.05.2017 11:46:42

Og en ting, jeg har bemærket, er at alle pas aflæses maskinielt i dag ved Schengens ydre grænser. Så alt registreres.

ktsor
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10.05.2017 09:49:30

Re: Svensk statsborgerskab, behandlingstid

Indlæg af ktsor » 11.05.2017 12:02:02

Hej mfwek,

Når hun fik passet retur skrev Migrationsverket i det medfölgende brev, at de IKKE behöver at få passet tilbage igen, når de går igang med at behandle ansögningen.

Det har derfor ingen betydning, hvis der kommer flere udrejsestempler i passet.

Når jeg talte med Migrationsverket henviste de til dette:

"Om du har rest utomlands, till exempel på kortare besök eller semester har det ingen betydelse för hemvisttiden i Sverige. Men har du varit i utlandet i mer än sex veckor under ett år ska hela den tiden du varit utanför Sverige räknas av från hemvisttiden."

Hun har allerede boet i Sverige i 5 sammenhängende år og opfyldte derfor kravet om hemvisstid, når hun ansögte. Hvordan kan de så begynde at lägge tid til, hvis hun rejser under behandlingstiden? Det ändrer jo ikke noget, nu hun allerede har boet her 5 år. Med andre ord, jeg tror ikke personen jeg talte med havde styr på reglerne (hvilket jeg har oplevet för).

Der må väre en maximumtid man kan udrejse mens en ansögning behandles? Jeg kan ikke finde information om det på MG's hjemmeside. Det er jo tilladt at udrejse mere end 6 uger, når man har permanent opholdsret

ktsor
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10.05.2017 09:49:30

Re: Svensk statsborgerskab, behandlingstid

Indlæg af ktsor » 11.05.2017 13:10:45

Talte med en anden person fra Migrationsverket, som kunne oplyse, at der ikke findes nogen maximumtid man kan väre udrejst mens en ansögning om statsborgerskab behandles, så länge man er folkbokförd i Sverige.

Jeg håber det stemmer...

Tak for alle svar!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk statsborgerskab, behandlingstid

Indlæg af skaanebo » 11.05.2017 13:16:18

Det er regler om folkeregistrering, der gælder. For at bevare din folkeregistrering i Sverige, skal du fortsat råde over en bolig i Sverige, som ikke er fremlejet, og du må højst være bortrejst i 180 dage i træk ud af årets 365 dage.

Besvar