Forvirret ! Fs i sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sana89
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04.01.2016 17:34:32

Forvirret ! Fs i sverige

Indlæg af Sana89 » 16.12.2016 09:38:53

Hej alle

Jeg har besluttet mig for at søge fs i sverige. Min mand er i danmark på besøgs visa men efter noget tids tænkning har vi besluttet os for at søge fs i stedet.

Jeg har job i danmark som er nok til at forsørge os men jeg mangler alt andet.
Har tænkt mig at finde en bolig og derefter søge.

Mit spørgsmål er så om det er okay at vi begge søger fs fra sverige eller skal han blive i danmark når vi søger. Hvordan er det præcist det hænger sammen?

Nu har jeg så læst at der er kommet nogen stramninger. Kan man stadig søge fs via eu og svenske regler?

En sidste ting jeg ikke helt forstår er: Får man permanent opholdstilladelse
når man får svar fra sin første ansøgning eller er det blot et midlertidigt opholdskort?

JA1415
Indlæg: 71
Tilmeldt: 08.12.2014 23:32:52

Re: Forvirret ! Fs i sverige

Indlæg af JA1415 » 06.01.2017 20:02:17

Det er ikke bare sådan lige til. Der er mange ting du at forberede først inden i kan familiesammmenføres i Sverige.

Først og fremmest skal du flytte til Sverige og efterfølgende folkebogføres i Sverige, og have et personnummer. Denne del, kan godt tage lang tid.

Når dette er på plads, og du HAR alle dokumenterne, kan i ansøge om familiesammenføring både efter Svenske nationale regler og EU- regler.

Der kræves mange dokumenter fra dig, men hvilke dokumenter du skal bruge står i ansøgningen.

Tag tingene lidt af gangen step by step det har vi gjort, ellers bliver det alt for presset.

Familiesammenføring efter Svenske Nationale giver 2 års opholdstilladelse og efterfølgende kan man søge permanent opholdstilladelse. I nogle tilfælde gives der permanent ophold ved første ansøgning, men det kræver man har boet sammen i nogle år.

Familiesammenføring efter EU-regler opholdskort giver 5 års ophold. Herefter har man permanent ophold såfremt man stadig opfylder reglerne. Ønsker man bevis for sin permanente opholdstilladelse kan man ansøge om dette.

For vores vedkommende har hele processen gået forholdsvis uden problemer, men jeg har også boet i Sverige 1½ år før min hustru kom hertil på visum.

Besvar