Hjælp vedr. FS i sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Muggisme
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02.11.2014 14:41:25

Hjælp vedr. FS i sverige

Indlæg af Muggisme » 22.08.2016 19:51:15

Hej Alle,

Jeg har læst lidt på dette forum, og har tilegnet mig en masse viden. Jeg har dog brug for bekræftelse på nogle og hjælpe til andre ting. Jeg er dansk statsborger til info og arbejder fuldtid i DK. Håber der er nogle som kan hjælpe mig.

Min kone har Schengen visa fra 3/9-16 til 28 nov., jeg har købt lejlighed til overtagelse medio september. Jeg vil herefter tage på skatteverket søge svensk personnummer, og efter modtagelse af svensk personnummer tager jeg konen med til migrationsverket og søger ophold efter EU regler. Jeg har følgende spørgsmål:

1. Jeg har læst at man kan søge efter EU regler og svenske regler samtidig når man er nordisk borger. er dette korrekt? og i så fald hvilken vil være gældende?

2. Jeg formoder at, min kone kan blive i Sverige imens ansøgningen bliver behandlet uanset regelsæt jeg søger efter. er dette korrekt?

3. Jeg arbejder fuldtid i Danmark. Hvordan kan jeg får EU-sygesikringskort (blå) til min kone? så hun er dækket i Sverige. Hvad kræves der for at får kortet til min kone?

Er der yderligere ting jeg skal være opmærksom på, må i meget gerne lige nævne dem for mig, tak.

Vh.

Muggi

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp vedr. FS i sverige

Indlæg af skaanebo » 22.08.2016 20:31:26

1. Begge ansøgninger behandles. Det gøres separat. Og man får så også både opholdstilladelse og opholdskort, hvis ansøgningerne imødekommes.

2. Ja, når I er gift.

3. Du skal kontakte Udbetaling Danmark og få lavet det blå kort til din kone, når du er blevet folkeregistreret i Sverige.

Muggisme
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02.11.2014 14:41:25

Re: Hjælp vedr. FS i sverige

Indlæg af Muggisme » 22.08.2016 21:45:27

Tak for det hurtige svar.:)

Så er det jo bare om at søge efter begge regelsæt.

Jeg har lige et "dumt" spørgsmål, I forbindelse med folkeregistrering i SE for svensk personnummer, er det smart at oplyse at man er gift, eller skal man vente til man har fået SE personnummer og oplyse det på migrationsverket i forbindelse med FS?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp vedr. FS i sverige

Indlæg af skaanebo » 22.08.2016 21:49:58

Hvis det er registreret i DK, at I er gift, så kan de se det med det samme hos Skatteverket. Så det er der derfor ingen ide i at skjule.

Besvar