Søge efter Svenske regler istedet EU regler ?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rhino
Indlæg: 71
Tilmeldt: 14.09.2009 23:57:59

Søge efter Svenske regler istedet EU regler ?

Indlæg af rhino » 23.05.2016 01:10:04

Hej

Vil høre om det er muligt for min kone at søge efter svenske regler ? Og hvordan ? . Jeg er dansk statsborger og har boet i malmø siden 2009 . Min kone kom til Sverige i 2010 , og fik 5 års opholdskort. Derefter søgte vi efter EU regler , men hvad hvis vi hun søger efter svenske regler i stedet , hvordan hænger det sammen? Og en anden ting , så har jeg læst at hun kan søge svensk statsborgskab , hvis hendes makker ( mig ) har svensk pas efter hvis antal år. Passer det ? Kan jeg bare skifte mit danske pas ud med svenske i stedet , så hun kan søge ? Jeg har boet 7 år i Sverige , så tæller det med tilbage virkende kraft eller skal jeg bo mindst to år fra det tidspunkt jeg ansøger svensk pas ?

Håber nogen kan hjælpe ?

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Søge efter Svenske regler istedet EU regler ?

Indlæg af mfewk » 23.05.2016 10:06:24

rhino skrev:Hej

Vil høre om det er muligt for min kone at søge efter svenske regler ? Og hvordan ? . Jeg er dansk statsborger og har boet i malmø siden 2009 . Min kone kom til Sverige i 2010 , og fik 5 års opholdskort. Derefter søgte vi efter EU regler , men hvad hvis vi hun søger efter svenske regler i stedet , hvordan hænger det sammen? Og en anden ting , så har jeg læst at hun kan søge svensk statsborgskab , hvis hendes makker ( mig ) har svensk pas efter hvis antal år. Passer det ? Kan jeg bare skifte mit danske pas ud med svenske i stedet , så hun kan søge ? Jeg har boet 7 år i Sverige , så tæller det med tilbage virkende kraft eller skal jeg bo mindst to år fra det tidspunkt jeg ansøger svensk pas ?

Håber nogen kan hjælpe ?
Du skriver, at din kone fik 5 års opholdskort og derefter søgte I efter EU-regler. 5 års opholdskort får man kun efter EU-reglerne, så hvad mener du med at I søgte efter EU reglerne efterfølgende?

Hvis hun fik opholdstilladelse i 5 år i 2010 har hun vel allerede nu permanent opholdstilladelse eller kan ansøge om dette. Samtidig kan hun søge om svensk statsborgerskab, da hun har været i landet i mere end 5 år.

rhino
Indlæg: 71
Tilmeldt: 14.09.2009 23:57:59

Re: Søge efter Svenske regler istedet EU regler ?

Indlæg af rhino » 24.05.2016 01:40:12

mfewk skrev:
rhino skrev:Hej

Vil høre om det er muligt for min kone at søge efter svenske regler ? Og hvordan ? . Jeg er dansk statsborger og har boet i malmø siden 2009 . Min kone kom til Sverige i 2010 , og fik 5 års opholdskort. Derefter søgte vi efter EU regler , men hvad hvis vi hun søger efter svenske regler i stedet , hvordan hænger det sammen? Og en anden ting , så har jeg læst at hun kan søge svensk statsborgskab , hvis hendes makker ( mig ) har svensk pas efter hvis antal år. Passer det ? Kan jeg bare skifte mit danske pas ud med svenske i stedet , så hun kan søge ? Jeg har boet 7 år i Sverige , så tæller det med tilbage virkende kraft eller skal jeg bo mindst to år fra det tidspunkt jeg ansøger svensk pas ?

Håber nogen kan hjælpe ?
Du skriver, at din kone fik 5 års opholdskort og derefter søgte I efter EU-regler. 5 års opholdskort får man kun efter EU-reglerne, så hvad mener du med at I søgte efter EU reglerne efterfølgende?

Hvis hun fik opholdstilladelse i 5 år i 2010 har hun vel allerede nu permanent opholdstilladelse eller kan ansøge om dette. Samtidig kan hun søge om svensk statsborgerskab, da hun har været i landet i mere end 5 år.
Vi har søgt om permanent ophold , da hun har boet mere end 5 år i Sverige, men problemet er , at de nu forlanger alt der kan dokumentere i periode fra 2010 til 2015 , at vi har boet sammen, og fordi jeg arbejder i DK, så skal de også bruge dokumentation af det i form af brobizz ture eller pendler kort, og jeg skal fremlægge dokumentation for bank transaktioner tilbage fra 2010 til nu. :shock:

Synes bare det lyder mærkeligt, at det er mig der skal dokumentere, at jeg har boet i Sverige de sidste 5 år, når det er min kone der søger permanent . :D :shock:

Jeg er mere el mindre i gang med at samle de dokumenter, men problemet er at fra 2010 til 2011 havde jeg Nordea bank, og der har jeg en udfordring , da jeg skiftet over til Danske Bank i 2011, så ved ikke om jeg kan få Nordea til at printe de transaktioner jeg foretog i periode 2010 til 2011.

Så jeg tænkte , hvis de vælger at forlænge hendes uphållskort med yderligere 5 år i stedet for PUT , om det så er muligt at søge efter svenske regler i stedet . ? Og hvad kræver det så ?

susje
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22.01.2018 12:54:47

Re: Søge efter Svenske regler istedet EU regler ?

Indlæg af susje » 22.01.2018 14:25:51

Jeg står med samme problem, hvad blev jeres løsning?

Besvar