Fs efter svenske regler - sygeforsikring

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ahmed24
Indlæg: 31
Tilmeldt: 24.12.2015 13:44:35

Fs efter svenske regler - sygeforsikring

Indlæg af Ahmed24 » 06.05.2016 14:11:13

Min kone havde søgt om opholdstilladelse efter svenske regler i 2014,men fik afslag. Vi ankede og fik medhold. Sagen er dog uafsluttet og ligger stadig hos migrationsverket. Da vi jo søgte i 2014, skal sagen jo fortsat behandles efter de gamle regler og ikke de nye regler.

Når man går ind på migrationsverkets hjemmeside står der under hhv de svenske og eu reglerne at familiemedlemmerne der flytter hertil skal være dækket af en sygeforsikring. Siden sidst opdateret feb 2016.

Dette var ikke tilfældet før ved jeg, og der er også opslag herinde fra 2014, hvor folk har skrevet at hvis man søger efter de svenske regler er der ingen krav om sygeforsikring.

Så mit spørgsmål er, vi har jo søgt i 2014, altså før kravet om sygeforsikring jvf ovenstående gjorde sig gældende. Vil kravet også gøre sig gældende for os selvom det er kommet efter vi søgte?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fs efter svenske regler - sygeforsikring

Indlæg af skaanebo » 06.05.2016 14:15:23

Det kan kun Migrationsverket fortælle jer.

Ahmed24
Indlæg: 31
Tilmeldt: 24.12.2015 13:44:35

Re: Fs efter svenske regler - sygeforsikring

Indlæg af Ahmed24 » 06.05.2016 14:24:01

Vi fik afslag pga følgende:
- Jeg, referenten, har ikke indleveret en heldækkende sygeforsikring og har ikke tilstrækkelige midler til at forsørge mig selv og min kone.

Jeg skrev flg og vi fik medhold og de nævnte intet med at jeg skulle skaffe en sygeforsikring til min kone eller andet.

Svar:
Med henvisning til hvad der står på migrationsverkets hjemmeside og som jeg har forstået det stilles der ingen krav vedrørende en heldækkende sygeforsikring og forsørgelseskrav, når man søger om opholdstilladelse efter de svenske regler men kun efter EU reglerne. I så fald burde dette ikke gøres gældende for mig, da min kone havde søgt om opholdstilladelse (efter svenske regler), hvor der jvf migrationsverket hjemmeside ikke er nogen krav om sygeforsikring og forsørgelseskrav.
Som jeg har forstået gælder kravet om en heldækkede sygeforsikring heller ikke mig da det jvf migrationsverket hjemmeside er nævnt under EU reglerne og ikke under de svenske regler.
Hvis jeg ikke har forstået det korrekt og at det altså er et krav at der skal være en heldækkende sygeforsikring når man søger efter de svenske regler, skal jeg nok skaffe en heldækkende sygeforsikring til min kone.

cmkriznjak
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12.05.2016 11:25:40

Re: Fs efter svenske regler - sygeforsikring

Indlæg af cmkriznjak » 12.05.2016 11:36:22

Hej

Jeg har samme problem, men de siger at de kun kan behandle mig som EU borger selvom jeg er danskstatsborger.

Oplever andre samme problem?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fs efter svenske regler - sygeforsikring

Indlæg af mh1 » 12.05.2016 19:50:42

Har I forsøgt at melde jer selv og ægtefællen til Försäkringskassan?

Her på siden er der link til ansøgningsblanket ude til højre. Prøv at sende den ind og se, om det lader sig gøre:
http://www.oresunddirekt.dk/sundhed/hvi ... ygesikring
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar