Familiesammenføring i Sverige, regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af Thomaz » 24.02.2016 19:36:52

Hej alle. Jeg laver et nyt emne her, til trods for at jeg ved risikoen er der for at en linker et andet emne og siger det alt sammen er skrevet og snakket om, men jeg er simpelthen blevet så meget i tvivl.

Jeg har kommet her på siden mere eller mindre anonymt det sidste halve år og læst og gjort ved, men jeg er alligevel noget nervøs for nogle specifikke regler, især gældende forskelle osv. Jeg håber ikke I vil vrisse alt for meget hvis dette er skrevet andre steder:

1: Efter at have læst regler og set på Migrations-Verkets hjemmeside, står der: "You may not enter Sweden while your application is being considered" - hvis man søger efter svenske regler - men hvorfor kan så mange skrive at de opholder sig i Sverige, gifte og søger på EU-regler og svenske regler samtidig, når det står sort på hvidt at man ikke må opholde sig der mens ansøgningen forefindes?

2: Skulle man søge efter EU regler, med sin russiske kæreste der desværre bor i et land med mange visa regler ligeså, kan man så det? Jeg er dansk statsborger og vil bosætte mig i Sverige, men alle de personer min kæreste læser om har alle søgt under svenske regler, fordi de bliver sendt hjem hvis de søger efter EU regler?

3: Ansøgning på svenske regler kræver så vidt jeg kan se ikke at man skal være gift nødvendigvis, men ønsker det, men denne ansøgning kan tage op imod 21 måneder nu hvor der er så mange ansøgere (dog kortere tid hvis alle papirer er i orden) - så hvad er ulempen ved at søge efter EU regler? Jeg mener, man tager til Sverige, får et besøgsvisum og når man ankommer søger man efter opholdstilladelse via EU regler? Det virker bare så "let" i forhold til de svenske regler - hvor er det med småt jeg ikke kan gennemskue her?

På forhånd tak og evt. undskyld hvis disse regler igen og igen er blevet snakket og diskuteret, syntes efterhånden jeg har læst alle rådgivnings-siderne og de personlige historier her, men føler at Migrationsverkets hjemmeside siger noget andet end hvad folk gør her :)

Mvh Thomas

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af mh1 » 24.02.2016 22:28:21

Det er fordi Migrationsverket skriver hovedreglerne først, og ikke de undtagelser der gælder for ægtefæller til nordiske statsborgere, som du finder her:
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... egler.html

Der står sort på hvidt:"Vilka familjemedlemmar kan ansöka från Sverige?

De i din familj som kan ansöka om uppehållstillstånd från Sverige är

din partner (sambo, make/maka eller registrerad partner)
dina eller din partners ogifta barn under 21 år
dina eller din partners barn över 21 år om de är beroende av er för sin försörjning
dina eller din partners föräldrar som är ekonomiskt beroende av er."

MEN også:"Om ni planerar att bli sambo, make eller maka eller registrerad partner
Om ni inte har bott tillsammans i hemlandet eller i ett annat land ska uppehållstillståndet vara klart innan din anhörige reser in i Sverige. Han eller hon får inte vara i Sverige när Migrationsverket prövar ansökan."

DERFOR gælder det med at kunne vente i Sverige kun, hvis I bliver gift, eller kan komme til at bo sammen ca. 18 mdr. før I søger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af Thomaz » 24.02.2016 23:49:34

Mange tak for svaret, men da jeg havde læst det tænkte jeg på alle de mennesker som har søgt både EU-regler og svenske regler - men skal man så tilbage til sit eget land igen og søge efter svenske regler igen hvis man ønsker det? For samtidig syntes jeg der stås i beskrivelsen af imens man er under behandling for den svenske, skal man opholde sig i sit hjemland alt imens ansøgningen bliver behandlet - dette vil være overtrådt hvis man er i Sverige pga. ansøgningen om EU reglen?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af skaanebo » 25.02.2016 00:59:32

EU-regler overtrumfer alt. Du har lovligt ophold i Sverige i samme sekund, ansøgningen om opholdskort efter EU-regler er afleveret.

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af Thomaz » 28.02.2016 10:41:08

Jeg er begyndt at undre mig lidt - og måske er dette emne for meget fokuseret på EU-regler, men jeg håber det er accepteret i denne del af forummet.

Min russiske kærester har hørt flere hundrede eksempler på at folk har søgt efter svenske regler - dvs. at have ventet i deres hjemland indtil de er godkendt - men det har så også været russere der var sammen med svenskere. Så EU retten kan man kun bruge hvis man flytter til et andet EU land, korrekt? På trods af dette har jeg hørt flere eksempler på folk fra Frankrig eller Danmark der har flyttet til Sverige og søgt efter svenske regler stadigvæk, så jeg er bange for at gøre noget forkert hvis jeg søger efter EU og svenske regler og evt. få afslag fordi man så skal tilbage til sit eget land for at søge om tilladelse? Jeg er lidt i tvivl på det område.

Så der ville ikke være noget problem i at jeg arbejder i DK, bliver gift i DK og flytter til Sverige, hun får visum til begge veje, men bliver der og sender ansøgning efter EU-regler og svenske regler samtidig og kan derfor blive i landet imens ansøgningen bliver behandlet?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af mh1 » 28.02.2016 14:24:37

"Så der ville ikke være noget problem i at jeg arbejder i DK, bliver gift i DK og flytter til Sverige, hun får visum til begge veje, men bliver der og sender ansøgning efter EU-regler og svenske regler samtidig og kan derfor blive i landet imens ansøgningen bliver behandlet?"

Nej. Med 'visum til begge veje' mener du formodentlig et almindeligt Schengen-visum, som stadig - da Schengenaftalen ikke er ophævet - gælder til alle Schengenlande.
mh
Rådgiver for ÆUG

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af Thomaz » 01.03.2016 22:57:00

Det jeg tænkte var mere præcist sådan at blive gift i Danmark på turist-visum (eller måske skal det være personligt besøgsvisum?), og efter nogle måneder når hun er tilbage skal hun så købe en tur-retur billet til Sverige, få et visum, flyve derhen, blive der og ikke tage retur men derimod hurtigst muligt søge om opholdskort efter EU-reglerne?
mh skrev:"Så der ville ikke være noget problem i at jeg arbejder i DK, bliver gift i DK og flytter til Sverige, hun får visum til begge veje, men bliver der og sender ansøgning efter EU-regler og svenske regler samtidig og kan derfor blive i landet imens ansøgningen bliver behandlet?"

Nej. Med 'visum til begge veje' mener du formodentlig et almindeligt Schengen-visum, som stadig - da Schengenaftalen ikke er ophævet - gælder til alle Schengenlande.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af mh1 » 02.03.2016 21:27:13

Man kan godt blive gift på et almindeligt turistvisum for der er ingen som helst forskel på det og et besøgsvisum.

Lad VÆRE MED at skrive i visumansøgningen, at formålet er at blive gift. Skriv: besøge kæreste.

Når I er blevet gift, og du bor i Sverige, kan din til den tid ægtefælle få et visum efter de særlige regler for ægtefæller til EU-borgere: gratis og i løbet af et par uger.

Husk blot at der så skal krydses af i de to rubrikker 33 og 34, så visummyndighederne kan se, at det er visum efter EU-reglerne, der søges om. Blanketten er den samme som I kender.
mh
Rådgiver for ÆUG

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af Thomaz » 02.03.2016 23:43:31

Mange tak for svarene MH, men jeg har et sidste spørgsmål lige på tungen.

Dvs, man er gift og i dette tilfælde bor ægtefællen, jeg, i Sverige, og derefter skal man igen søge om turistvisum for modparten, denne gang til Sverige, men det er stadigvæk turist-visum vi snakker om der skal søges? Også selvom man ikke har tænkt sig at tage tilbage ved det originalt aftalte tidspunkt i visummet? Jeg tænker at hun får et turistvisum i Rusland hvor der er en afrejse og tilbagekomst dato, men det er ligemeget at man ikke overholder dette hvis man søger om familiesammenføring ift. EU regler? Jeg troede bare ikke man behøvede at holde sådan noget skjult, et at man skulle giftes, og to at man ville udvandre :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af mh1 » 03.03.2016 11:40:49

Der ER ikke nogen særlige visa til hhv. turistbesøg og familiebesøg. Man kan ikke se på visummet, om det er udstedt med det ene eller det andet formål.

MEN - hvis man kommer for at besøge sin kæreste/forlovede, så vil det være ret dumt ikke at skrive det, fremfor at lade som om man bare kommer for at se den lille havfrue.

At skrive at man vil giftes er at oplyse noget, der 1) ikke kommer myndighederne ved og som de ikke spørger om, og 2) kan føre til at det kommer til at tage længere tid at få visum.

At skrive at man kommer fordi man under sit visumophold vil søge om fs fører direkte til afslag, med besked om at man skal søge om fs først.

NÅR I er blevet gift, så er formålet med besøget: besøge ægtefælle.

Søger man derimod om fs fra sit hjemland, så tager det længere tid og man skal vente i hjemlandet, indtil det er bevilget. Også når man søger efter EU-regler.

DERFOR er det mest hensigtsmæssigt at først søge visum til besøg, og så under visumopholdet søge om fs. Det er helt igennem lovligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af Thomaz » 03.03.2016 21:53:45

Fantastisk, mange tak for svarene, det er rart at nogle har helt styr på reglerne som man kan spørge :)

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Familiesammenføring i Sverige, regler

Indlæg af chrisSWDK » 17.03.2016 08:46:24

Alternativt kan I også blive gift i Rusland. Det blev vi selv i december.

se evt: viewtopic.php?f=11&t=16454

Besvar