Statsborgerskab i Sverige - bo i DK under behandlingstiden?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
esben80
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28.03.2012 13:15:59

Statsborgerskab i Sverige - bo i DK under behandlingstiden?

Indlæg af esben80 » 02.01.2016 09:10:19

Hej alle,

Dette er nok et long shot - men jeg vil lige spørge alligevel for tænk nu hvis den gik: Hvis man søger om statsborgerskab efter 5 år i Sverige og på tidspunktet for ansøgningen opfylder alle krav er man så bundet til at forblive i Sverige under behandlingstiden?

Baggrunden for mit spørgsmål er at Migrationsverket har opjusteret behandlingstiden til 7 måneder pga flygtningekrisen og hvem ved om det når at blive længere endnu før vi kan søge? Vi er efterhånden meget ivrige efter at komme til Danmark (bl.a. på grund af ID kontrol i Kastrup men også bare lang pendlertid generelt), så hvis man kunne indlevere sin ansøgning og SÅ flytte til Danmark så kunne vi potentielt komme til Danmark et år tidligere end ellers.

Alternativt ville jeg overveje at flytte i forvejen med børnene og lade min kone beholde adresse i Sverige - ville der i så fald være nogle begrænsninger (både legale og praktiske) med hensyn til hvor ofte og længe min kone kunne "besøge" os i Danmark eller ville hun skulle fysisk befinde sig minimum x dage om måneden i Sverige?

Mvh. Esben

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Statsborgerskab i Sverige - bo i DK under behandlingstiden?

Indlæg af skaanebo » 02.01.2016 09:17:38

Ja, det er man. Der gives ikke statsborgerskab, hvis man er flyttet ud af Sverige.

For at bevare sin folkeregisteradresse i Sverige, skal din kone tilbringe mindst 4 nætter om ugen eller 16 nætter om måneden i Sverige.

esben80
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28.03.2012 13:15:59

Re: Statsborgerskab i Sverige - bo i DK under behandlingstiden?

Indlæg af esben80 » 02.01.2016 09:45:52

Mange tak for hurtigt svar.

Kan du også fortælle præcis hvornår vi kan søge? Altså, er det 5 år efter folkebogføring, eller 5 år efter ansøgning om uppehållskort eller 5 år efter udstedelse af uppehållskort?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Statsborgerskab i Sverige - bo i DK under behandlingstiden?

Indlæg af skaanebo » 02.01.2016 10:05:52

Statsborgerskab kan søges 5 år efter folkeregistrering i Sverige.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Statsborgerskab i Sverige - bo i DK under behandlingstiden?

Indlæg af mfewk » 02.01.2016 11:25:08

Klippet fra Migrationsverkets hjemmeside:

"Huvudregeln är att tiden med uppehållstillstånd som leder till ett permanent uppehållstillstånd räknas som hemvisttid.

Om du hade permanent uppehållstillstånd eller uppehållstillstånd för bosättning redan när du reste in i Sverige, får du räkna tiden från den dag du kom hit. Annars räknas tiden från den dag du lämnade in din ansökan om uppehållstillstånd och fick ja. Om du först fick nej och sedan lämnade in en ny ansökan, räknas tiden från den dag du fick ja."


Så Migrationsverket siger 3/5 år fra dagen I afleverede ansøgning om opholdstilladelse hvilket for min ægtefælle er samme dag som folkeregister.

Jeg kan ikke umiddelbart se 3/5 år skal regnes fra folkeregistrering men måske har skaanebo ret.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Statsborgerskab i Sverige - bo i DK under behandlingstiden?

Indlæg af skaanebo » 02.01.2016 12:17:18

Man kan have fået opholdstilladelse uden at flytte til Sverige umiddelbart efter. Men forudsætningen for at få statsborgerskab er, at man har boet i Sverige i mindst 5 år. Migrationsverket kan naturligvis vejlede jer, hvis I er i tvivl. Bemærk, der er forskel på regler for at få permanent ophold og så at få statsborgerskab.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Statsborgerskab i Sverige - bo i DK under behandlingstiden?

Indlæg af mfewk » 02.01.2016 13:03:12

Det jeg havde klippet ind fra Migrationsverket er om statsborgerskab og ikke POT og som de også skriver på hjemmesiden er det datoen for indrejse til Sverige hvis du har opnået opholdstilladelse fra hjemlandet. Ellers skriver de at hovedreglen er at det er 5 år fra aflevering af ansøgning der resulterede i opholdstilladelse.

Ja det kan være en god idé at spørge Migrationsverket for at være sikker på om man opfylder betingelserne.

Skaanebo - POT/PUT er vel så 2 eller 5 år efter du fik ja til opholdstilladelsen og ikke fra du afleverede andøgningen?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Statsborgerskab i Sverige - bo i DK under behandlingstiden?

Indlæg af skaanebo » 02.01.2016 13:28:24

Ja, permanent ophold tælles først fra den dag, hvor opholdstilladelsen er bevilget. Der kan gives permanent ophold efter 2 år eller 5 år alt afhængig af, hvilken form for ophold man har haft i Sverige hidtil.

Besvar