Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
missBoris
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05.10.2012 20:42:36

Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af missBoris » 13.07.2015 11:54:55

Vi søger hjælp fra personer der ved noget om at flytte til Spanien.

Vi har fs i dk efter eu-regler, og går nu og pusler med tanken om at flytte til Spanien et par år så min ecuadorianske mand kan få sig en uddannelse (håndværksmæssig - svejse/tømrer). Vi ved vi skal have forhåndsgodkendt hans ophold udenfor dk så hans opholdstilladelse ikke ophører, men det kan man vel først gøre når han får at vide om han er kommet ind på uddannelsen? hvilket vel først er i juli måned som i dk? Vi vil afsted om et år, så han kan starte uddannelsen i august/september 2016. Synes dog det er lidt problematisk at vi først kan få alting på plads i juli måned.
Det første vi skal gøre er at få vurderet hans ungdomsuddannelse fra Ecuador i Spanien, så han (forhåbentlig) kan sidestilles med spaniere, og derefter søge ind de forskellige steder. Er der nogle der har erfaringer med at få vurderet uddannelse i Spanien og søge om optagelse på uddannelse, der kan fortælle lidt om hvordan det foregår og hvad man skal være opmærksom på? og gerne evt udfald.
Vi skal også have min mand sidestillet med danskere ift su; søgt om godkendelse af uddannelsen i Spanien, så den kan bruges herhjemme bagefter, og søgt om at kunne få den danske su med sig til Spanien. Nogle der har erfaringer med dette?

Lige nu er førsteprioriteten at få hans uddannelse fra Ecuador vurderet i Spanien, men jeg har søgt og søgt på diverse sider, og har svært ved at finde hoved og hale i det. Jeg har via uddannelsesministeriets hjemmeside fundet flere sider der beskriver hvordan det gøres for spanske statsborgere, men der er jo nok andre kriterier for ikke-statsborgere? Jeg kan simpelthen ikke komme videre med det, sidder og læser de samme sider igen og igen. Det vil være en stor hjælp hvis andre i samme båd kunne hjælpe os videre.

Alle kommentarer modtages med kyshånd.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af mh1 » 13.07.2015 13:34:25

Der er vel overhovedet ingen grund til at bakse med din mands EU-opholdsret, når han flyttet med dig til et andet EU-land?? Der vil han vel også kunne få EU-opholdskort, og så igen et når/hvis I flytter tilbage til DK.

Jeg vil forsøge at forhøre mig i facebook-gruppen 'Danske kvinder i udlandet' (en lukket gruppe) om der er nogen der, som ved noget.

Du kan søge om optagelse i nævnte gruppe, hvis du er interesseret - men det varer lidt før du får svar.

Mht. SU, så står den nødvendige information her: http://www.su.dk/udland/heleuddannelser ... fault.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

missBoris
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05.10.2012 20:42:36

Re: Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af missBoris » 13.07.2015 22:37:37

Hej mh,
jeg har også overvejet den mulighed bare at smutte og søge på ny i Spanien og igen i dk til den tid. Jeg synes måske bare der er mere arbejde i det. Jeg synes absolut ikke det var sjovt da vi boede i Sverige et år, og hele tiden skulle tænke på at vi skulle kunne dokumentere et 'faktisk og reelt ophold', og kan næsten ikke bære tanken at skulle gøre det igen. Så derfor tror jeg det vil være nemmere for os at få forhåndsgodkendt vores ophold og rejse tilbage til dk efter de to år, uden at være usikre på om vi nu kan det.

Tusind tak for at forhøre dig om dette, sætter jeg stor pris på! Jeg vil kigge på den facebook-gruppe, tak :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af mh1 » 14.07.2015 10:40:04

Altså - der er jo LANGT større mulighed for at man i virkeligheden bor i DK (hvor man måske har en 'tom' 2-værelses bolig stående) og ikke i Sverige, særligt hvis man har sit arbejde tæt på Øresundsbroen og har sin adresse i et lejet værelse i Malmø, end der er for at man 'lader som om' at man bor i Spanien, men i virkeligheden bor i DK. Afstanden alene gør at mistanken om pro-forma flytning er forsvindende lille. Og hvis din ægtefælle bliver indskrevet på en uddannelse og passer den, ja så skal man nok lede længe efter en sagsbehandler, som vil tro at man ikke faktisk bor der, hvor man siger man gør.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af mh1 » 14.07.2015 15:37:44

Her er et par links:
http://www.cgcom.es/trabajar_espana

http://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciu ... arios.html

Jeg skal hilse og sige, at I skal have stor tålmodighed, hurtigt og nemt er det ikke :)

"XX erfaring er, at det kan tage måneder for at få en udenlandsk uddannelse godkendt i Spanien !! Der skal fremvises originale eksamensbeviser med stempler,etc. og brevveksling mellem de involverede lande, kan tage tid !!"
mh
Rådgiver for ÆUG

missBoris
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05.10.2012 20:42:36

Re: Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af missBoris » 20.07.2015 10:27:55

Nej jeg havde nok også regnet med det ikke ville være en dans på roser :) Men muligt må det være, hvis man kæmper for det ;)

Det link du har sendt mig om at få vurderet uddannelse i Spanien, er præcis den side jeg har kigget på flere gange, og den står netop i fanen 'Servicios al ciudadano' hvilket betyder noget i retningen af service til statsborgere. Jeg er derfor meget i tvivl om denne information også gælder for ikke-statsborgere, om ansøgningsprocessen er den samme.

Mht at vælge at ansøge om godkendelse til at rejse ud af landet og bare rejse og søge på ny, så er mine bekymringer også ift su'en. Da vi jo vil søge om at min mand bliver ligestillet med danskere og om at få dansk su med sig til hele uddannelsen, så tænker jeg at det nok vil påvirke sagen hvis han ikke søger om godkendelse for udrejsen og søger om opholdstilladelse i Spanien, og hans opholdstilladelse ophører her i Danmark. Hvordan kan han så få dansk su i Spanien?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af mh1 » 20.07.2015 16:57:39

Danskere kan heller ikke uden videre få SU med til hele uddannelser, men man kan godt få SU med til udlandet selv om man afmelder sig folkeregisteret, så jeg kan ikke lige få øje på hvorfor din mand skulle være nødt til at bevare sit opholdskort.

Du skal jo lige også være klar over at man KUN kan forblive folkeregistreret hvis man bevarer sin bolig til fuld rådighed. Man kan altså ikke leje den ud.

Jeg tror næppe din mand kan bevare sit opholdskort, hvis I ikke bevarer en bolig i DK.

I DK er proceduren for godkendelse af udenlandske uddannelser nøjagtig den samme for danskere som for udlændinge, så mon ikke det også er sådan i Spanien. Det er jo UDDANNELSEN og ikke personen, som skal godkendes.
mh
Rådgiver for ÆUG

holten
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08.03.2014 22:13:49

Re: Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af holten » 11.08.2015 12:16:48

Hej missBoris (OBS spørgsmål følger nedenfor ang. EU-regler)

Min mand og jeg er for en måned siden flyttet til Spanien fra Danmark. Vi tog hertil for begge at læse en kandidat her.Hvis du har brug for information om Spanien så spørg endelig. Hvad jeg kan fortælle dig om vores erfaringer indtil videre er, at alt næsten skal foregå ansigt til ansigt her, dvs. hvis man skal ordne forskellige ting er det meget svært via tlf og email og internet, da det tager lang tid at få svar osv. Det nemmeste er, at møde op selv.


VI HAR DOG OGSÅ ET SPØRGMÅL
Jeg har allerede fået mit EU opholdskort. Myndighederne hernede har holdt fast i, at det alene var EU-borgere der kunne få opholdskort på politistationen, hvor det var jeg skulle møde op, og at min mand - siden han ikke har permanent opholdstilladelse i DK, men kun tidsbegrænsede opholdstilladelse skal vi møde på et andet kontor.
Det virker som om, at vi skal starte familiesammenføringsproces igen - fra scratch. Her i Spanien får han opholdstilladelse for 5 år og derefter kan han få permanent ophold. Derfor er de spanske regler sådan set udemærkede, men jeg synes stadigt det er underligt, da jeg var af den opfattelse, at han ligesom jeg ville kunne få et EU-opholdskort for EU-borgere.

Det virker som om, at vi skal følge de samme regler som par, der kommer direkte fra et 3.land, hvor den ene part er spanier. Om det er fordi de spanske regler er fuldstændig harmoniseret med EU-regler (og at de derfor i modsætning til DK kun har et regelsæt ved jeg ikke).
Er det mig der har misforstået noget eller er det de spanske myndigheder? Vi har bl.a. det problem nu, at min mand for at søge familiesammenføring skal medbringe en vielsesattest der er udstedt for maks 3 måneder siden, hvilket vi ikke har med os. Jeg er meget forvirret og modtager meget gerne info fra nogen der ved noget!

Tak for et altid godt og informativt forum!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af mh1 » 11.08.2015 17:21:12

Din mand skal kunne få et EU-opholdskort. Det kan dog være at han skal have det hos en anden myndighed, da det er op til de enkelte lande, hvordan de indretter deres administration.

Hvor blev I viet? Hvis det var i DK, kan du bestille en over borger.dk. Ellers har de faktisk ikke krav på at se en vielsesattest, men dog "et dokument, der attesterer, at der består en familiemæssig tilknytning eller et registreret partnerskab". Et dokument fra DK, som attesterer at I er gift, altså Civilstandsattest eller seneste bopælsattest må kunne bruges.

- Artikel 8/5, b. "5. Para la expedición del certificado de registro a los miembros de la familia de ciudadanos de la Unión que sean asimismo ciudadanos de la Unión, los Estados miembros podrán exigir la presentación de los documentos siguientes:
a)
un documento de identidad o un pasaporte válidos;
b)
un documento que acredite la existencia de parentesco o de unión registrada;"


http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 52&from=DA
"Los miembros de la familia de un ciudadano de la UE que no tengan la nacionalidad de ningún país de la UE deberán solicitar una tarjeta de residencia de familiar de un ciudadano de la UE (para obtener información sobre las condiciones de expedición de tarjetas de residencia, véase el artículo 10) con una validez de cinco años a partir de su expedición."

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... L0038R(01)
"Artículo 10

Expedición de la tarjeta de residencia

1. El derecho de residencia de los miembros de la familia de un ciudadano de la Unión que no tengan la nacionalidad de un Estado miembro será reconocido mediante la expedición de un documento denominado «tarjeta de residencia de familiar de un ciudadano de la Unión» a más tardar en los seis meses siguientes a la presentación de la solicitud. Se entregará inmediatamente un resguardo de la presentación de la solicitud de una tarjeta de residencia.
2. Para la expedición de la tarjeta de residencia, los Estados miembros exigirán la presentación de los documentos siguientes:
a)
un pasaporte válido;
b)
un documento que acredite la existencia de parentesco o de unión registrada;
c)
el certificado de registro o, a falta de sistema de registro, cualquier otra prueba de residencia en el Estado miembro de acogida del ciudadano de la Unión al que acompañen o con el que vayan a reunirse posteriormente;
d)
en los casos contemplados en las letras c) y d) del punto 2 del artículo 2, la prueba documental de que se cumplen las condiciones previstas en dicha disposición;
e)
en los casos contemplados en la letra a) del apartado 2 del artículo 3, todo documento expedido por la autoridad competente del país de origen o procedencia que certifique que están a cargo del ciudadano de la Unión o que vivían con él en ese país o la prueba de la existencia de motivos graves de salud que requieran estrictamente que el ciudadano de la Unión se haga cargo del cuidado personal del miembro de la familia;
f)
en los casos contemplados en la letra b) del apartado 2 del artículo 3, la prueba de la existencia de una relación estable con el ciudadano de la Unión."
mh
Rådgiver for ÆUG

holten
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08.03.2014 22:13:49

Re: Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af holten » 18.08.2015 12:18:16

Tusind tak mh. Har først lige set dit svar.

Min mand har fået tid til at begynde sin sag om en måned. Vi har vores originale vielsesattest med os med apostille, men da vi ikke kunne få svar på om den opfyldte kravene og ikke ville risikere at de ville afvise os pga. det, har vi allerede bestilt en ny vielsesattest som vi så giver en ny apostille. Selvom de ud fra hvad du viser os, ikke har krav på den nye vielsesattest.

Jeg er spændt på, hvordan det bliver grebet an når vi skal i gang med hans sagsbehandling. Da vi var der første gang for at spørge om hvordan vi kunne få opholdskort, fortalte de os, at han ikke kunne få EU-opholdskort fordi han ikke har permanent opholdstilladelse i DK. Mit indtryk er, at de behandler ham som kom han direkte fra Mexico (og at han ikke har haft ophold i Danmark),men da det er umuligt at få information via email / telefon, finder vi nok først ud af det når han har sin tid til at begynde det hele.

I mellemtiden har vi så fået et brev fra kommunen i DK om at han skal have opdateret sin integrationskontrakt. Brevet siger, at de sender det ud hver 3.måned, hvilket er underligt, for vi har ALDRID modtaget sådan et brev mens vi var i DK, og min mand kunne ikke finde arbejde i den tid vi var der. Måske det, at han er stoppet til dansk har motiveret brevet, så nu blev jeg nødt til at forklare, at vi flytter til spanien til efteråret, hvis jeg siger vi allerede er flyttet, inden de er gået i gang med behandling af opholdstilladelse hernede er jeg jo bange for, at de inddrager den danske opholdstilladelse inden da.

Tak for jeres hjælp!

holten
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08.03.2014 22:13:49

Re: Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af holten » 18.08.2015 12:19:43

PS. JA, vi blev viet i DAnmark

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Spanien og godkendelse af uddannelse og su

Indlæg af mh1 » 18.08.2015 14:12:57

Der er vist kuk i mere end én myndigheds forståelse af reglerne - din mand har ophold i DK efter EU-regler, skrev du, og så skal han da for pokker ikke hverken underskrive integrationskontrakt eller bestå danskprøver.

Dem der har EU-opholdskort har lov og ret til danskundervisning, men ikke pligt til det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar