Hvad giver permanent uppehållstillstand egentlig?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
blobfort

Hvad giver permanent uppehållstillstand egentlig?

Indlæg af blobfort » 09.04.2015 21:51:32

Hej,
min kæreste fik netop indvilget permanent uppehållstillstånd i Sveirge, fordi vi allerede havde boet sammen i to år i udlandet. Vi havde også søgt om uppehållskort (altså efter EU-reglerne), og der står i beslutningen at "beslut i detta árende kommer at meddelas separat".

Så nu lurer jeg på et par ting:
  • Har hun overhovedet nogen fordel af at få uppehållskortet i tillæg til det uppehållstilstandskort som åbenbart kommer i posten i løbet af et par dage?
  • Hun mister sin oppeholdstilstand hvis hun flytter udenlands i mer end et år. Men efter fem år i Sverige, kan hun vel flytte til andre land (men ikke Danmark), sandt? Eller må hun søge om en endnu mere permanent opholdstilladelse for at gøre det?
  • Jeg kan ikke finde noget officielt om hvad som sker hvis jeg på et tidspunkt skulle melde flytning til et andet land. Kan hun miste opholdstilladelsen igen?
  • Selv om hendes opholdstilladelse er permanent er uppehållstilstandskortet vel kun gyldigt i 5 år. Må hun så søge igen efter 5 år, eller hvordan fungerer det?

skaanebo

Re: Hvad giver permanent uppehållstillstand egentlig?

Indlæg af skaanebo » 10.04.2015 00:39:08

Når hun allerede har permanent ophold efter svenske regler, er der ingen fordele ved opholdskort efter EU-regler.

blobfort

Indlæg af blobfort » 10.04.2015 07:40:57

En anden ting at der står følgende nederst på beslutningsarket:
Underskrivet original förvaras his Migrationsverket.

Beslut skickat till
Embassy of Sweden in Berlin, BBUP-XXXX-XXXXX

Kopia till
XXX XXX, Huvudmottagare
Brevet ankom på denne måde på vores adresse i Sverige. Men hvorfor sendes det til Berlin? Og har det nogen konsekvenser for hvor hun kan få uppehållstillståndskortet? Hun behøver vel ikke rejse ned til Berlin for at få det?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2015 08:48:43

blobfort skrev:[*] Hun mister sin oppeholdstilstand hvis hun flytter udenlands i mer end et år. Men efter fem år i Sverige, kan hun vel flytte til andre land (men ikke Danmark), sandt?
Kun svensk statsborgerskab kan sikre hende ret til altid at vende tilbage til Sverige, selvom hun er udvandret. "Permanent" opholdstilladelse er i realiteten bare en betingelsesløs opholdstilladelse. For ægtefællesammenførte ligger forskellen navnlig i, at opholdstilladelsen ikke længere er betinget af samliv med den, de er familiesammenført med.

Altså kan din kone blive i Sverige, selvom I bliver skilt. Man kan også sige det sådan, at din kone nu har en selvstændig opholdstilladelse og dermed ikke længere er afhængig af dig for at have ret til at bo i Sverige.

blobfort

Indlæg af blobfort » 10.04.2015 16:06:14

Ok, ja vi er altså kun samboer/kærester, og der står i brevet decideret at jeg ikke har forsørgelsespligt. Så i tilfælde af et jeg i en kortere eller længre periode må opholde mig et andet sted i verden pga arbejde e.l. og hun forsørger sig selv ved hjælp af egen indtægt, så er der ikke noget formelt og målbart som binder os sammen. Men det har altså ikke noget at sige for hendes opholdstilladelse. Det er godt at vide.

Men "permanent" betyder vel også at hun ikke behøver søge om forlængelse af opholdstilladelsen? Men det uppehållstillstandskort hunskal få i posten om et par dage må hun vel alligevel fornye hvert 5. år? Eller er det noget som sker af sig selv?

smukke

Indlæg af smukke » 04.06.2015 17:09:18

Heeej
håber i kan hjælpe mig..! det er sådan at min mand har svensk permenet opholdtilladelse igemmen intentional regel, det har han nu haft siden 2012. vi har boet i sverige siden 2010.
det er sådan at jeg studier i danmark pt. det jeg har tænkt mig at gøre at flytte tilbage til danmark hvor min mand bliver boende sverige…. MIT SPØGERSMÅL ER.? HVIS JEG FYTTE TILBAGE TIL DANMARK UDEN MIN MAND, VIL DET SÅ SKADE HAM NÅR HAN VIL SØGE OM DET SVNESKE STATSBORGERSkAB. NÅR JEG IKKE BOR MED HAM I SVERIGE.??????? håber i kan svare på det

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.06.2015 18:22:10

Er du sød at slette dit indlæg. Du spammer forum med samme spørgsmål flere steder.

Besvar