Familiesammenføring i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Sverige2015

Re: Familiesammenføring i Sverige

Indlæg af Sverige2015 » 23.02.2015 17:28:09

Hej igen. Jeg søgte borgerservice (frb) om de blå sundhedskort til mig (græsegænger) og min kone og vi får dem! De vil blot se min ansættelseskontrakt fra Danmark så de kan se at jeg arbejder mere end 9 timer pr uge. Vi har allerede afleveret ansøgning om opholdskort (EU) og opholdstilladelse (SE) på migrationsverket imorges så jeg eftersender blot kopi af sundhedskort. Det tager 8 mdr at behandle EU ansøgningen og sikkert længere med den svenske. Og her er vores problem: På skatteverket i torsdags nægtede de at udstede svensk cpr til min kone. De siger at vi først skal have opholdskortet (Og det bekræftede de på migrationsverket). På skatteverket fik vi lov til at indleverer en ansøgning om midlertidigt cpr (samordningsnummer) men hun spurgte om min kone havde lovning på et job fra arbejdsgiver (og det har hun ikke). Er der noget vi kan gøre? Lidt kedeligt for min kone at lave intet i 8 måneder. På forhånd tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.02.2015 07:25:08

Jeg forstår ikke helt, hvad problemet er? Det midlertidige samordningsnummer kan vel netop bruges, hvis hun finder en arbejdsgiver, der gerne vil ansætte hende?

Sverige2015

Indlæg af Sverige2015 » 23.06.2015 19:52:34

Hej igen. Vi har nu været i Sverige i snart et halvt år (se ovenfor). Jeg har netop afleveret ansøgning om FS i DK efter EU regler, og har fået oplyst at det tager mere end 6 mdr at behandle sagen. Vi bliver måske i Sverige indtil vi har fået svar (vi ønsker ikke at starte forfra i køen i Sverige hvis vi mod forventning får afslag). Problemet er at min kone ikke har fået svensk personnummer (vi har søgt efter EU og Svenske regler) og det får hun ikke før vi har fået opholdskort (EU regler) eller UT (svensk ansøgning). Derfor kan hun ikke tage på besøg i DK, hun kan ikke få svensk undervisning (SFI, så jeg har selv betalt det første kursus), hun kan ikke åbne en bankkonto og vi har fået afslag på jobansøgninger (mange kan slet ikke indsendes da det foregår online og kræver cpr). Hun kan heller ikke studerer på feks Malmø højskole da de kræver kopi af opholdskort. Mit spørgsmål er: Er der nogen der har erfaringer med aktuelle ventertider på opholdskort eller den 2 årige svenske UT, eller andre erfaringer der kan hjælpe? TAK :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.06.2015 09:08:22

I bør tage en tur på Skatteverket og insistere på, at de udsteder et svensk personnr. til hende og registrerer hende på jeres adresse i Sverige. I skal aflevere samme dokumentation som I har afleveret til Migrationsverket i sin tid.

Hanin

Indlæg af Hanin » 24.06.2015 19:33:25

Min mand fik svensk personnr, fordi jeg arbejder i kbh - dog venter vi stadig på svar om fs
kravene til han kune få personnr var jeg enten arbejdede i dk el. Sverige eller at han har fået opholdskortet

Behandlingstiden tog ca kun 2 uger selvom de havde sagt det ville tage ca 10 uger

JonasRahimi

Indlæg af JonasRahimi » 25.06.2015 06:49:05

Hanin søgte i efter Svensk eller EU regler?

Sverige2015

Indlæg af Sverige2015 » 15.07.2015 20:29:51

Hej igen. Nu har vi afleveret OD2/A ansøgning til statsforvaltningen ("Ansøgning om ægtefællesammenføring med en dansk statsborger efter EU-retten"). Som i anbefaler bliver vi i Sverige imens de behandler ansøgningen. Vi har fået oplyst at det vil tage lidt mere end 6 mdr. I kvitterings brevet står blot: " Uanset om betingelserne for opholdsret efter EU reglerne er opfyldt, har du ret til at opholde dig i Danmark under ansøgningens behandling". Og på side 2 i selve OD2/A ansøgningen står der "Familiemedlemmer, der er tredjelandsborgere, har alene ret til at arbejde under ansøgningens behandling, såfremt betingelserne for opholdsret efter EU-retten er opfyldt" (det mener jeg bestemt at de er). Mine spørgsmål er:

1) Må min kone nu besøge Danmark idet vi jo har afleveret ansøgningen (jeg tror det)
2) Må min kone arbejde i Danmark (pendle som mig) selvom vi ikke er flyttet hjem endnu (jeg ved det ikke)
3) Kan min kone få gratis dansk undervisning (pendle) før vi er flyttet hjem (jeg tvivler). Tak :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.07.2015 21:11:24

Hvis det skal gå helt regelret til, må din kone kun "besøge" Danmark, hvis hun har gyldigt ophold i Sverige i form af visum/opholdskort/opholdstilladelse i Sverige. Derimod må din kone tage varigt ophold i Danmark – altså foretage en enkelt indrejse og så blive boende i Danmark, mens sagen behandles.

Din kone må arbejde i Danmark, hvis hun bor i Danmark. Hun må ikke ligge og pendle over grænsen.

Din kone kan først få gratis danskundervisning, når hun er bosat i Danmark.

Besvar