Opholdstilladelse efter svenske og EU regler?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

sofienoer
Indlæg: 16
Tilmeldt: 28.04.2014 10:55:33

Re: Opholdstilladelse efter svenske og EU regler?

Indlæg af sofienoer » 26.02.2015 17:23:46

Hej Skaanebo,

Du virker som én der har styr på sagerne.

Min mand har ansøgt om familiesammenføring med mig efter svenske regler. Har han ret til processuel ophold i Sverige indtil han får svar, selv efter hans turistvisum udløber?

På forhånd tusind tak :)

Mange hilsner, Sofie Nørgaard

sila
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29.05.2014 22:02:36

Re: Opholdstilladelse efter svenske og EU regler?

Indlæg af sila » 02.03.2015 22:04:10

Hej skaanebo,

Jeg har tidligere stillet spørgsmål til dette, men læser forskellige svar hele tiden, så nu vil jeg gerne have det afklaret, da min mand er på vej til Sverige, og vi vil søge efter svenske regler.

Du har selv i en tidligere tråd skrevet, at man nu godt kan søge fra Sverige efter svenske regler (hvis man er gift): viewtopic.php?f=20&t=14012

Lige som det også står på Migrationsverkets hjemmeside, og jeg fik selv samme besked af en medarbejder hos Migrationsverket.

Så - hvorfor er det nu pludselig kun, hvis man også opfylder de økonomiske krav/søger efter EU-retten?
Forvirringen er total :)
Det har jo netop betydning for os, som skal studere i Danmark og har en "lille" økonomi, ift. de huslejer herovre, der bliver højere og højere.

Så hvorfor

sila
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29.05.2014 22:02:36

Re: Opholdstilladelse efter svenske og EU regler?

Indlæg af sila » 03.03.2015 00:35:01

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... egler.html

Her står det da ret sort på hvidt, synes jeg?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Opholdstilladelse efter svenske og EU regler?

Indlæg af skaanebo » 03.03.2015 07:58:44

Jeg ved ikke, om du misforstår? Eller at det er fordi, Migrationsverket med jævne mellemrum ændrer praksis og opdaterer den information, der ligger på deres hjemmeside? Seneste opdatering er fra 2. februar 2015. Men kort sagt: I kan søge efter EU-regler i Sverige, hvis du er EU-borger, og I er gift/samboende igennem foregående 18 måneder, og du opfylder de økonomiske krav efter EU-regler.

Det er forklaret således: "Din familjs uppehållsrätt är beroende av att du själv uppfyller kraven för uppehållsrätt genom arbete, studier, som egen företagare eller att du lever på en pension eller har tillräckliga medel för er försörjning." Kilde: http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... egler.html

I kan også søge efter svenske regler i Sverige (og ikke fra hjemlandet som man ellers skal som hovedregel), hvis du er nordisk statsborger (ny ændring per februar 2015, idet de tidligere skrev, at man skulle være EU-borger, der havde gjort brug af den frie bevægelighed), I er gift eller kan dokumentere ca. 18 måneders forudgående samliv. Kilde: http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... egler.html

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdstilladelse efter svenske og EU regler?

Indlæg af fundiver199 » 03.03.2015 12:21:59

sofienoer skrev:Min mand har ansøgt om familiesammenføring med mig efter svenske regler. Har han ret til processuel ophold i Sverige indtil han får svar, selv efter hans turistvisum udløber?
Ja hvis du er nordisk (dog ikke svensk) statsborger. Det er du jo nok, men da du ikke skriver noget om det, kan vi andre strengt taget ikke vide det :D

sila
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29.05.2014 22:02:36

Re: Opholdstilladelse efter svenske og EU regler?

Indlæg af sila » 03.03.2015 13:46:55

Hej skaanebo,

Ja, undskyld forvirringen :) men det er bare meget vigtigt for mig at have afklaret, om min mand nu kan blive hos mig heroppe, uanset hvad jeg tjener, og hvor høj vores husleje er, selv om jeg er i fuld gang med både jobsøgning i Sverige og DK og at etablere mig som freelancer ... Vi kan jo godt leve på en sten, men ikke ifølge EU-reglerne :)
Så for mig er det gode nyheder, at man som dansk statsborger kan nøjes med at søge efter de svenske regler, men naturligvis gælder det ikke for alle, der bruger forummet her, min fejl!

malak 20
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04.03.2015 15:25:11

Re: Opholdstilladelse efter svenske og EU regler?

Indlæg af malak 20 » 04.03.2015 15:38:53

Hej jeg er dansk statsborger bor i Danmark og arbejder i københavn vil flytte til sverige og skal giftes med en som har marokkansk statsborger og studier i tyskland har studie opholdtidladese

Besvar