HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ulla-15
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03.01.2013 22:22:23

HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af Ulla-15 » 14.10.2014 17:08:42

Heeey

Mig og min kæreste sendte en ansøgning efter svenske nationale regler for et år siden , han har været til interview i udlandet og jeg har også lige været til interview. Jeg får idag et brev om at jeg skal sende dem flere oplysninger.


Jeg er innboende hos en meget tæt familie-ven, i brevet står der :

om du hyr i andra hand eller ar innboende ska du också ge in kopia på forstahandskontraktet och hyrevardens tillatelse att hyra ut lagenheten i andra hand.

Jeg forstår ikke det punkt? Altså jeg har hørt at naar man er innboende så behøver man ikke en tilladelse?


punkt nummer 2 forstår jeg heller ikke:

uppgift om hur manga personer som bor i bostaden.

Hvorfra kan jeg skaffe det?

Også er der også et punkt hvor der står at jeg skal vise at jeg har betalt husleje , MEN jeg betaler jo ikke husleje og det står også på kontrakten at der står 0 kr? Jeg betaler ikke fordi min nær ven ikke gider at modtage husleje fra en fattig studerende , plus at han er selvstændig og ikke har brug for det.. Og det er ham selv der har valgt det , så hvad kan jeg gøre her?



Har virkelig brug for hjælp..

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af skaanebo » 14.10.2014 17:47:58

Det er jo netop kun ved fremleje, at du også skal vise bevis på, at boligselskabet har accepteret fremleje. Da der ikke er tale om fremleje, men "inneboende" er det irrelevant. Men du skal fremskaffe kopi af din værts boligkontrakt.

Du skal endvidere oplyse, hvor mange som bor i boligen. Dine oplysninger vil naturligvis blive sammenlignet med, hvem som er folkeregistreret på adressen.

Husleje til 0 kr. er nok dit største problem, da det let kan vække mistanke om proformaadresse. Hvis din vært er en rigtig god ven eller ven af familien, skal du forklare det.

Ulla-15
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03.01.2013 22:22:23

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af Ulla-15 » 14.10.2014 18:17:34

Det har jeg også sagt både i selve ansøgningen og til interviewet , at han er en nær familie-ven , hvad kan jeg gøre? Jeg kan jo ikke opdigte at jeg betaler husleje , når jeg i virkeligheden ikke gøre..

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af skaanebo » 14.10.2014 20:30:20

Så må du forklare det nok en gang og håbe på, Migrationsverket godtager den forklaring.

Men ellers gør du dig dyrekøbte erfaringer. Den gratis husleje kan let vise sig at have været en rigtig dårlig ide.

Hvis din vært virkelig ville hjælpe dig, skulle I have arrangeret jer anderledes. Fx at du betalte 2.500 kr. i husleje, som din vært så gav dig tilbage i gave, hvis din vært nu er så gavmild, som du skriver. Men det er jo for sent at ændre nu.

Ulla-15
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03.01.2013 22:22:23

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af Ulla-15 » 14.10.2014 20:44:15

Tror du det hjælper hvis vi eksempelvis laver et dokument hvor der står jeg x tager ikke husleje fra x pga x årsag ( hvor vi klarer situationen ) også afslutter vi den med underskrift ?

Fordi jeg kan sagtens bevise at jeg reelt bor der ved hjælp af bank udtog kvitteringer læge besøg pendler kort osv.

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af Tyrkiskpar » 14.10.2014 22:12:01

Ulla-15 skrev:Tror du det hjælper hvis vi eksempelvis laver et dokument hvor der står jeg x tager ikke husleje fra x pga x årsag ( hvor vi klarer situationen ) også afslutter vi den med underskrift ?

Fordi jeg kan sagtens bevise at jeg reelt bor der ved hjælp af bank udtog kvitteringer læge besøg pendler kort osv.
Hej Ulla,

Jeg tror at måske en af ideerne kan være at samle naboernes underskrift om at du reelt og faktisk bor der.

Og en udtalelse som du skriver om at fx. i har lavet aftale om at han betaler husleje, og at du betaler for mad ( du sagde du kunne bevise du handler i Sverige ), og evt. at du betaler også for El og internet lign. ( kun hvis regningerne står på dit navn ).

Og at du får lov til at bo der billigere fordi han skyller der penge? eller lign.

For der er ikke en grund til at forklare dem samme historien om at i er venner, hvis du en gang til ansøgning og en gang til interviewet har gjort.
?

Ulla-15
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03.01.2013 22:22:23

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af Ulla-15 » 14.10.2014 23:05:54

Til selve interview spurgte de ikke om det , de spurgte bare hvilke relation vi havde til hinanden. Hvilket jeg svarede på.

Det må da være op til den enkelte udlejer hvor meget man vil have fra personen der bor der? Der er ikke en lov der gøre at man skal betale til udlejeren hvis han ikke vil have det?
Han er en meget velhavende mand så de 2000-3000 kr har han ikke brug for.

Jeg køber altid ind til os begge.
Mad , rengørings midler osv ?

Han har intet imod at skrive under på at han selv har valgt at ikke modtage penge fra mig.

Vil det hjælpe ?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2014 10:05:58

Som de andre har forklaret, handler det om, at en meget lav – eller ingen – husleje alt andet lige bidrager til en mistanke om, at der ikke er tale om en reel bopæl men kun en adresse på papiret. Jeg har engang set et afslag, hvor en person angiveligt lejede en stor lækker lejlighed i det centrale Malmø for 2.000 kroner om måneden, hvilket nok højest var ¼ af den normale markedsleje. Og selvfølgelig lugter det da langt væk af, at han betalte for at have adresse i lejligheden og ikke for at have den reelle brugsret over den.

Jeg forstår frustrationen over disse dokumentationkrav. Men jeg forstår også godt, at de stilles, for der ER altså en del, der forsøger at snyde ved at flytte deres adresse til Sverige, uden at de reelt selv flytter med.

Der har hele tiden været stor fokus på dette, når folk flyttede tilbage til Danmark og ønskede at anvende EU-reglerne. Det nye er, at dokumentationskravet nu også stilles allerede, når den danske statsborger forsøger at blive folkebogført i Sverige.

I både Danmark og Sverige gælder det, at der ikke er så meget andet at gøre end at opfylde dokumentationskravet på de måder, man nu engang kan. Jeg synes selv, at konsekvent betaling med kreditkort (Master og/eller Visa) samt kontoudtog fra bank er noget af det bedste og mest effektive.

Hvis man 4-5 gange om ugen og få forskellige dage har svinget et kreditkort i Sverige, bliver det en anelse svært for myndighederne at fastholde, at man nok ikke reelt bor der. Dem, der kommer i klemme, er ofte folk, der stadig kører kontant-økonomi. Så det kan absolut ikke anbefales, hvis man er flyttet til Sverige eller andre EU-lande pga. de danske FS-regler.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2014 10:13:06

PS. Og nej underskrift fra din udlejer ændrer ikke ret meget. Hvis han er villig til at gøre dig en tjeneste ved at have adresse i hans lejlighed, selvom du reelt ikke bor der, er han nok også villig til at underskrive falsk. I hvert fald er det den tankegang, som enhver myndighedsperson vil have.

I Danmark var der for år tilbage en sag, hvor både lejekontrakt og ansættelseskontrakt blev underkendt som dokumentation for, at en dansk statsborger havde opholdt sig i et andet EU-land som arbejdstager. Begge dele var indgået med den samme person, som altså drev en virksomhed i det pågældende EU-land foruden at han havde et hus, hvor han kunne leje nogen værelser ud.

Ved at underkende det sagde Justitsministeriet indirekte, at de antog, at den pågældende havde medvirket til dokumentfalsk for at hjælpe en ven med at få sin ægtefælle til Danmark. Og med mindre man er villig til og i stand til at gå til domstolene for at få underkendt sådanne vurderinger, så står de ved magt.

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af Tyrkiskpar » 15.10.2014 13:41:24

fundiver199 skrev:PS. Og nej underskrift fra din udlejer ændrer ikke ret meget. Hvis han er villig til at gøre dig en tjeneste ved at have adresse i hans lejlighed, selvom du reelt ikke bor der, er han nok også villig til at underskrive falsk. I hvert fald er det den tankegang, som enhver myndighedsperson vil have.

I Danmark var der for år tilbage en sag, hvor både lejekontrakt og ansættelseskontrakt blev underkendt som dokumentation for, at en dansk statsborger havde opholdt sig i et andet EU-land som arbejdstager. Begge dele var indgået med den samme person, som altså drev en virksomhed i det pågældende EU-land foruden at han havde et hus, hvor han kunne leje nogen værelser ud.

Ved at underkende det sagde Justitsministeriet indirekte, at de antog, at den pågældende havde medvirket til dokumentfalsk for at hjælpe en ven med at få sin ægtefælle til Danmark. Og med mindre man er villig til og i stand til at gå til domstolene for at få underkendt sådanne vurderinger, så står de ved magt.

Hej Fundiver,

Hvad gøre man så i denne situation?

Ved min tilfælde er det faktisk næsten det samme. Jeg bor sammen med min kones søn som har " Bostandsrätt" og betaler ikke husleje for det. Men kontoret som har ansvar lejligheden ved at jeg bor her, og fik endelig også tilladelse på skrift om at bo her. ( Tilstående för att hyra ut i andra hand ).
Jeg ved altså, så længe man bor sammen, man ikke behøver have tilladelse, men for sikkerhedsskyld havde jeg gjort.

Men ingen kvitteringer for husleje.
Måske skal jeg gøre det fra nu af?

Det er min kone der venter på afgørelse og det er hendes søns lejlighed jeg deler med i sverige.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af skaanebo » 15.10.2014 13:56:42

Det er jo ikke så mærkeligt, hvis man bor hos familie. Det er mere opsigtsvækkende, at man bor hos nogen, man ikke er i familie med, og hvor man slet ikke betaler nogen husleje.

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af Tyrkiskpar » 15.10.2014 14:16:59

skaanebo skrev:Det er jo ikke så mærkeligt, hvis man bor hos familie. Det er mere opsigtsvækkende, at man bor hos nogen, man ikke er i familie med, og hvor man slet ikke betaler nogen husleje.
Hej Skaanebo,

Tak for svaret.

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Re: HJÆLP , MIGRATIONSVERKET MANGLER OPLYSNINGER

Indlæg af Tyrkiskpar » 18.10.2014 23:46:49

Tyrkiskpar skrev:
skaanebo skrev:Det er jo ikke så mærkeligt, hvis man bor hos familie. Det er mere opsigtsvækkende, at man bor hos nogen, man ikke er i familie med, og hvor man slet ikke betaler nogen husleje.
Hej Skaanebo,

Tak for svaret.
Hej Ulla

Fik du ordnet det hele?
Håber det er gået godt.

Mvh

Besvar