13 måneder ventetid på EU-opholdskort i Sverige?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

13 måneder ventetid på EU-opholdskort i Sverige?

Indlæg af blobfort » 06.10.2014 16:45:42

Hej,
vi søgte om familiesammenføring både efter svenske og Eu-regler for et par måneder siden. Vi har været folkeregistreret fom 14.5. i Sverige og vi fik vores svenske personnumre i juni og august. I slutningen af august fik vi så et lidt mærkeligt brev hvor der står at de har lagt mærke til at vi har søgt efter begge regelsæt og at nu enten skal bestemme os hvilket regelsæt vi vil bruge ved enten at sende ind 2-3 ekstra papirer for svenske regler (ting vi allerede havde sendt ind, men pyt) eller EU-regler ved at sende ind et par andre ting (også ting vi havde sendt ind) eller ved at sende alt ind og så udtrykkeligt at skrive at vi vil søge efter begge regelsæt. Vi besluttede os så for at søge efter begge regelsæt og skrev et brev hvor vi angav dette. Der var sat en svarfrist til 19. september for ellers truede med at atte en beslutning på grundlag af de papirer de allerede havde (hvis bare de havde gjordt det!).

Nu havde vi ikke hørt mer fra dem og spurgte dem om lidt forskelligt ved personligt opmøde idag - og så fik vi blandt andet vide at det tager 13 måneder inden det udstedes EU-opholdskort. Jeg troede reglen var at de må udstille det indenfor 6 måneder? Her på siden står der nu også 13 måneder: http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... tider.html

Er det en EU regel som er blevet afskaffet eller hvad er det for noget?
Senest rettet af blobfort 06.10.2014 21:13:23, rettet i alt 1 gang.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: 13 måneder ventetid på EU-opholdskort i Sverige?

Indlæg af skaanebo » 06.10.2014 19:30:12

Næ, det er bare svenskerne som er trætte af EU og derfor ikke føler sig forpligtede til at følge EU-lovgivningen. I hvert fald ikke førend, nogen stævner dem, og der falder en dom ved EF-domstolen for, at de bryder reglerne.

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: 13 måneder ventetid på EU-opholdskort i Sverige?

Indlæg af blobfort » 06.10.2014 21:32:42

Ok, ja det må man så håbe nogen gør.

Det virker ellers lidt mærkeligt for i brevet de sendte til os står der bl.a.:
Om din avsikt är at bosätte dig i Sverige tillsammans med din amiljemedlem skal du ansöka om uppehållstillstånd. I det fall du och din familjemedlem endast avser at vistats tilfälligt i Sverige, det vil säga mindre än ett år, skal du ansöka om uppehållskort. Du behöver bare skicka in de handlingar som krävs för det tilstånd du söker. Om du inte uttryckligen meddelar Migrationsverket att du avvser at ansöka om både uppehållskort och uppehållstilstånd kommer Migrationsverket att avskriva det ärende som du inte kompletterat enligt anvisning, från vidare handlägging.
Altså hvis det tager 13 måneder at få EU-opholdskortet, men svenskerne mener at det kun er til folk som har tænkt sig at være i Sverige i op til et år... så er ideen at de regner med at du allerede har afsluttet dit Sverige-ophold før de udsteder kortet?

Vi sendte som sagt alt ind og skrev et brev om at vi søgte om begge ting, bare for at være helt sikker. Jeg håber det ikke har ført til at de nu er sure og derfor ikke vil arbejde videre med sagen med det første.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: 13 måneder ventetid på EU-opholdskort i Sverige?

Indlæg af mh1 » 07.10.2014 15:19:31

De regner nok med at de så sparer en hel plastikkort - de er vist dyre at fremstille ...
mh
Rådgiver for ÆUG

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: 13 måneder ventetid på EU-opholdskort i Sverige?

Indlæg af blobfort » 16.10.2014 22:54:13

Nu er der gået 10 dage, og ventetiden på Eu-opholdskort er steget fra 13 til 16 måneder. Hvis det fortsætter på denne måde vil det jo aldrig være vores tur. Her fandt jeg en henvsning til at reglen om de 6 måneder stadigvæk gælder: http://www.immi.se/lagar/200697.htm . Burde der ikke være en instans som man kan klage til? Det virker jo veldig mystisk at de bare kan gøre hvad som helst uden at tænke på hverken svenske eller europæiske regler og love.

Sila2810
Indlæg: 112
Tilmeldt: 12.09.2014 06:26:18

Hjælp! :( Afslag på person nr Sverige?

Indlæg af Sila2810 » 17.10.2014 14:10:21

Hej je er en ung kvinde på 29 der har fundet kærligheden i Tyrkiet og derfor vælger at flytte til Sverige. Jeg var i Sverige den3.juli og søgte om personkort og havde kun mit pas og en lønseddel.. Der gik 3 mdr før jeg hørte fra dem. Jeg fik så afslag på baggrund af at de manglede oplysninger og at jeg kunne klage hvis det var.
Jeg vedlagde:
3lønnsedler
Kvitteringer
Min kontrakt til et værelse jeg har lejet mig ind på
Mit pas
Og et klagebrev . Der ville gå 3 uger før jeg fin besked fra klagenævnet og de ændrede ikke skatteverkets beslutning ..
Hvad gør jeg i denne situation?
Jeg er ved st blive gift med min mand i Tyrkiet inden for den næste måned så det er ikke oplyst endnu..
Er der nogen som kan hjælpe mig med hva jeg har gjordt forkert?

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: 13 måneder ventetid på EU-opholdskort i Sverige?

Indlæg af closed1 » 22.10.2014 08:13:55

Du må finde mere dokumentation på at du faktisk bor og lever i Sverige . Det kan være bankkonto udskrifter at du handler i Sverige . Prøv at se om du kan finde en ekstrajob i Sverige, så er de nødt til at udstede et personnummer ellers kan du ikke betale skat .

Når du har fundet alt det der viser du bor i Sverige så ned på skatteverket og søg igen.

Besvar