Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sila
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29.05.2014 22:02:36

Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af sila » 29.05.2014 22:18:02

Hej ÆUG,

Vi er et dansk/brasiliansk ægtepar, som planlægger flytning til Malmø inden for den nærmeste fremtid. Vi har lige været i Danmark og en tur i Malmø og var ude på Migrationsverket for at afklare tvivlsspørgsmål - men gik derfra med flere spørgsmål, end vi kom med... så det haster lidt, da vi har store beslutninger at tage...!

Jeg har kigget flere emner her på forummet igennem, men har ikke fundet svar på følgende, så jeg håber, nogen kan hjælpe mig:

A. Kan det passe, at man kun kan indgive ansøgning fra Sverige, hvis vi opfylder de samme økonomiske krav som ved EU-retten?

Jeg spørger, fordi...
1. Jeg regner med at skulle studere i DK og arbejde deltid og ikke nødvendigvis kunne opfylde kravet helt.
2. I informationen på Migrationsverket fortalte medarbejderen os, at da vi har boet sammen i flere år i Brasilien, kan min mand sagtens ansøge fra Sverige - uden at jeg skal opfylde indkomstkravet for forsørgerpligten
(se også dette link: http://www.migrationsverket.se/English/ ... tions.html - her står ikke noget om indkomst, men blot, at man skal have boet sammen) (og heller ikke under"uppehållstilstånd" her http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... iljen.html)

B. Medarbejderen sagde også, at vi kunne jo ansøge efter begge regelsæt samtidig og se, hvad der gik hurtigst igennem. Er der nogle for- eller bagdele ved dette? (og hvad sker der med sagsbehandlingen efter de svenske regler, hvis vi får afslag efter EU-regler og vice versa?)

C. Er det rigtigt forstået, at min mand, mens han venter på sagsbehandlingen i Sverige, IKKE får en slags "processuelt visum", så han kan rejse ind og ud af Schengen? Eller af Sverige? Og heller ikke i særlige tilfælde som sygdom i familien etc.?

Vi ønsker naturligvis at flytte samtidig og være sammen, mens vi venter - synes, det er umuligt at forestille sig at skulle vente op til 1 år i hvert sit land! Jeg overvejer pt. både at udsætte studier og arbejde fuldtid i stedet, eller at genoverveje flytning til Danmark, skønt vi nu ellers har forberedt os på, at det skulle være Malmø... og at vi ville søge efter de svenske regler, da vi gerne vil blive i Sverige foreløbig.

På forhånd mange tak for hjælpen!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af skaanebo » 29.05.2014 23:09:03

A. Ja.

B. Ja, det er kun en fordel at få ophold efter begge regelsæt. Gives der afslag på EU-reglerne, vil I dog også få afslag på ansøgning efter svenske regler og få besked om at søge fra hjemlandet efter svenske regler i stedet.

C. Ja, det er korrekt. Der er intet processuelt ophold i Sverige. Søges der efter EU-regler, får din sambo alle rettigheder i Sverige med det samme. Men opholdskort kan være seks måneder (eller mere) om at blive udstedt, og så længe man hverken har opholdskort eller opholdstilladelse, er man reelt stavnsbundet til Sverige og må ikke rejse frit rundt i Schengenområdet.

sila
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29.05.2014 22:02:36

Re: Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af sila » 30.05.2014 08:56:27

Kære skaanebo,

Mange tak for svaret!

Så har medarbejderen hos Migrationsverket jo givet os forkerte oplysninger... ! Jeg kan heller ikke forstå, det ikke fremhæves på deres hjemmeside, at forsørgerkravet pludselig "gælder", hvis man ansøger fra Sverige.

Men bare for at afklare yderligere: det vil sige, at hvis vi flytter til Sverige og søger efter både EU-regler og svenske regler, har min mand lov til at bevæge sig rundt i og ud af Schengen uden problemer? Vi fik at vide, at der i Malmø kan gå op til 18 (!) måneder, hvor han ellers ikke ville kunne rejse nogen steder eller besøge familien...

Og tilgiv mig, hvis det står et andet sted, men er der ikke nogen særlige forhold, der gør sig gældende for EU-borgere, som er studerende? En nedsættelse af forsørgerkravet eller noget i den dur?

Tak for hjælpen igen!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af mh1 » 30.05.2014 10:16:49

http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
"Du er studerende, hvis du er indskrevet ved en anerkendt uddannelse i det EU/EØS-land, hvor du bor. Du skal skrive under på, at du vil forsørge dig selv og din familie under jeres ophold. Dette giver lidt sig selv, da studerende normalt ikke er berettigede til sociale ydelser.

Hvis du ikke lever op til noget af det ovenstående, så har du stadig ret til at bo i et andet EU/EØS-land, hvis du kan dokumentere, at du råder over tilstrækkelige midler til dig selv og din familie, så I ikke kan antages at blive en byrde for det sociale system.
...
Du kan f.eks. udnytte den fri bevægelighed på følgende måder:
4) Du bosætter dig i Tyskland eller Sverige men fortsætter med at studere i Danmark og modtager dansk SU og SU-lån."

Læs især afsnittet om Sverige, der er en 'beregner' til at se om du har nok til at være 'person med tilstrækkelige midler'.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af skaanebo » 01.06.2014 06:47:07

Din mand kan kun rejse ind og ud af Sverige til andre schengenlande, hvis han er i besiddelse af gyldigt visum eller opholdskort eller opholdstilladelse. Ellers ikke. Men han kan folkeregistreres i Sverige og må gerne arbejde. Han er bare reelt stavnsbundet til Sverige, så længe han ikke har opholdskort/opholdstilladelse.

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af blobfort » 09.06.2014 17:10:38

Som brasilianer kan han vel tage til EU i 90 dage i træk i enhver 180 dagesperiode. Så hvis han forlader Sverige til et land udenfor Schengen (f.eks. England eller Brasilien) så kan han vel komme ind igen, hvis han bar holder sig udenfor i mindst 3 måneder?

Vi fandt ud af en måde at slippe ind i Schengen fra Sydamerika uden at have en returbilet indenfor 90 dage: Bare køb en billig envejsbilet fra Schengen til England som afgår i løbet af de 90 dage. Det fungerede i hvert fald for os.

Opholdskortet kommer jo angiveligt direkte i posten. Kan man så ikke eventuelt sende det videre til Brasilien sådan at han kan komme ind med det derfra? Eller har de flere kontrol-features?

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af blobfort » 09.06.2014 17:24:40

Og hvad er det egentlig med kravet om indtægter- for at vise at man har "tilstrækelige"midler skal man jo bl.a. vise en kontrakt ved ansøgningen. Men hvad sker så hvis man skifter at arbejde eller ophører at arbejde mens sagsbehandlingen pågår? Jeg kan ikke se nogen hjemmel for at de skal få nye dokumenter da?

Jeg selv havde ikke min nuværende danske arbejdskontrakt på tidspunktet jeg søgte om svensk personnummer og nu overvejer jeg om jeg skal prøve at gå tilbage til dem og få dem til at registrere den på en eller anden måde. Jeg fik joikk noget sgasnummer,sw det bliver nok lidt vanskeligt at få dem til at finde det.

sila
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29.05.2014 22:02:36

Re: Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af sila » 01.07.2014 05:23:35

Hejsa, så gik der lige lidt tid - men mange tak for svar, skaanebo :) !

Jeg har kigget det hele igennem igen og undrer mig stadig over denne formulering på Migrationsverkets hjemmeside:

"Om du är sambo, make eller maka eller registrerad sambo kan ansökan lämnas in i Sverige."
(http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... iljen.html)

Her, under "uppehållsstilstand", altså svenske regler, står der intet om, at man skal leve op til EU-kravene, hvis man søger fra Sverige...
Jeg betvivler ikke dit svar, men undrer mig bare over, hvor søren det står sort på hvidt, at man skal kunne opfylde EU-kravene for at søge fra Sverige?

Til blobfort, sikke et pendleri :) det er selvfølgelig også en måde at gøre det på, men vi havde nu tænkt os at tage til Sverige og blive der sammen - det er mere, hvis der nu skulle være noget med familie etc., der ville gøre, at han/vi skulle rejse, før opholdstilladelsen er udstedet.

Og ja, det med indtægten - regner på livet løs på, hvordan vi kan få det til at løbe rundt, mens jeg læser... godt, det er lidt billigere at bo i Sverige i det mindste :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af skaanebo » 01.07.2014 05:36:48

Det er en fin ny vejledning, Migrationsverket har lavet. Tak for linket!

Og ja, hvis I allerede er gift eller bor sammen, så kan I nu uden videre flytte til Sverige og søge efter svenske regler derfra. Det er en ændring i forhold til tidligere.

sila
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29.05.2014 22:02:36

Re: Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af sila » 01.07.2014 05:47:41

Hej skaanebo,

Det kan jeg altså godt holde mig til alligevel?! Nu er jeg først for alvor forvirret, men mere positivt end før! :) Vi er gift og har boet sammen i 6 år i hhv. Tyskland og Brasilien, så vi kan altså "nøjes" med de svenske regler - selv om vi søger fra Sverige?

Er det en helt ny ændring, eller hur?

Som sagt, grunden til, at vi evt. gerne vil kunne nøjes med at søge de svenske regler, er, at jeg er bange for ikke at kunne leve op til forsørgerkravet 100 %, hvis jeg skal studere...

Lorde
Indlæg: 53
Tilmeldt: 01.08.2014 15:52:52

Re: Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af Lorde » 13.08.2014 10:40:28

Hej igen Skaanebo
Til spørgsmålet ”A. Kan det passe, at man kun kan indgive ansøgning fra Sverige, hvis vi opfylder de samme økonomiske krav som ved EU-retten?” svarer du ja.
Jeg har flere steder læst at man kan søge om FS via både Sveriges nationale regler samt EU-regler. Altså man kan indgive begge ansøgninger samtidig. Nu er jeg selv ikke i samme situation som spørgeren jeg refererer til – altså vil min kommende mand ikke befinde sig i Sverige når jeg angiver ansøgning om fs via nationale samt EU-regler (har tænkt at søge begge samtidig). Betyder det så at EU-reglerne i mit tilfælde ikke vil gå ind og påvirke de svenske nationale reglers krav? Hver ansøgning vil blive behandlet separat efter hver sit krav og retningslinjer? Og hvis jeg rent hypotetisk skulle få afslag på FS efter EU-reglerne betyder det ikke nødvendigvis også et afslag på FS efter svensker regler?
Jeg kan forstå at når man søger om FS efter svenske regler må vedkommende som skal familiesammenføres (min kommende mand) ikke befinde sig i Sverige før sagen er færdigbehandlet (11 mdr.!) Men søger man FS efter EU-regler kan man rent faktisk søge om visum til sin ægtefælle (gratis og efter hasteprocedure) og vedkommende kan opholde sig i landet til sagen er færdigbehandlet. Selv hvis min ægtefælle skulle befinde sig i Sverige på visum fordi jeg parallelt med fs efter svenske regler også har søgt fs efter eu-regler vil jeg ikke være i samme situation som spørgeren jeg referer til, fordi det eksistentielle er at min ægtefælle ikke har opholdt sig i Sverige mens ansøgningerne blev indgivet?
Måske lidt kringlet formuleret – men håber at have forklaret mig. Det hele er så kompliceret så jeg arbejder på at få alt skåret i pap for mig selv. Det er jo ikke en situation hvor man har den luksus at tage risici… Kender flere der har søgt forkert eller har sat sig i en situation som de ikke var klar over til at starte med og hvor det i sidste ende har kostet dem flere års energi og kamp.


vh
Lorde

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Søge fra Sverige - efter svenske regler - i tvivl!

Indlæg af skaanebo » 13.08.2014 10:58:03

Migrationsverket har som nævnt tidligere her i tråden ændret på sin praksis nok engang, således at ægtefæller til danske statsborgere nu kan få behandlet deres ansøgning efter nationale svenske regler, mens de er på processuelt ophold i Sverige.

Ansøgninger behandles separat og uafhængigt af hinanden efter hhv. EU-regler og svenske regler. Dog kan et afslag efter svenske regler pga. formodet tvangsægteskab eller proformaægteskab også få betydning i forhold til ansøgning efter EU-regler.

Afslag på ansøgning efter EU-regler, fordi man fx ikke opfylder de økonomiske krav, har derimod ingen indvirkning på en ansøgning efter svenske regler, da der ikke stilles krav af den art efter svenske regler.

Besvar