Spørgsmål vedr. Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
michellefrydkjær
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24.01.2014 16:32:18

Spørgsmål vedr. Sverigeløsningen

Indlæg af michellefrydkjær » 26.01.2014 20:09:14

Hej alle sammen :D

Først vil jeg lige starte med at fortælle min historie, inden jeg stiller nogle spørgsmål.. Det skal lige siges at min kæreste er i militæret lige pt. og at han er først færdig december 2014, så jeg har lige lidt tid at løbe på.
Jeg er dansk statsborger og jeg er 22 år gammel. Jeg mødte i 2011 min kæreste i Alanya, men det er først gået hen og blevet rigtig seriøst i sommeren 2013 hvor jeg var dernede med ham i 2 ½ måned. Vi vil selvfølgelig som alle andre herinde, gerne bo sammen og det skal være her i Danmark. Men jeg har læst og læst om alle regler med hensyn til de danske regler omkring familiesammenføring, og er kommet frem til at der vil være mange flere fordele ved at jeg bosætter mig en periode i Sverige og at han kommer herop på den måde.. Jeg er studerende og regner stærkt med at jeg vil tilmelde mig noget fjern-undervisning, formentlig i Kbh, og så studere hjemmefra den eventuelle lejlighed eller det værelse som jeg forhåbentlig kommer til at finde i Sverige. Og vil da så vidt mulig prøve at finde et fritidsjob i Sverige (min far er svensker, så jeg kan sagtens begå mig med sproget).

Jeg har kunnet læse mig frem til at jeg kan søge EU-visum til ham og at de skal, hvis alle papirer er i orden, give ham det inden for 15 dage. Og når han er ankommet kan vi aflevere en ansøgning efter EU-reglerne og en ansøgning efter de svenske regler, og så skal han have lov til at blive i Sverige indtil at der kommer en afgørelse. Håber jeg har forstået de regler korrekt. Ved selvfølgelig godt at vi skal være gift for at kunne komme i betragtning til EU-reglerne.

Nu til spørgsmålene:

1) Vil min SU plus SU-lån (8000 danske kr = ca. 9400 svenske kr) være tilstrækkelige midler i forhold til EU-reglerne? Synes jeg har fået blandet meninger, når jeg har læst om dette. Nogle steder står der at hvis man er studerende i DK og bor i Sverige, så hører man ind under kategorien ''person med tilstrækkelige midler'', men andre steder står der at man skal have 3000 svenske kr, pr person, efter udgifter som husleje osv. Og med hurtig hovedregning kan dette jo ikke lade sig gøre med en SU. Med mindre man selvfølgelig finder en meget billig bolig.

2) Med hensyn til de svenske regler: Hvordan forholder det sig, hvis vi kort tid efter min kærestes ankomst, gerne vil flytte tilbage til DK? - Jeg vil meget gerne hurtigst muligt tilbage til DK igen.

3) Når nu man søger efter begge regelsæt på en gang, og man f.eks får afslag på ansøgningen til EU-reglerne, og man venter på afgørelsen fra de svenske regler, skal han så rejse hjem eller har han tilladelse til at blive til den afgørelse også er truffet?

4) Hvordan forholder reglerne sig med hensyn til sygeforsikring til ham, når man søger efter EU-reglerne? Jeg er selv medlem af sygeforsikring DANMARK, ved ikke om det har noget at sige.

5) Er der ikke mulighed for at min kæreste kan modtage SU i DK efter vores tilbagevenden? Eller er det kun hvis jeg studerer han ikke kan?

Tror det var alle mine spørgsmål lige i denne omgang, beklager det meget lange indlæg!

På forhånd tusind tak for hjælpen!! :)

Med venlig hilsen Michelle :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Spørgsmål vedr. Sverigeløsningen

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2014 07:21:46

1) Nej to voksne kan givetvis ikke leve alene af 1 SU + SU-lån. Prøv selv at sæt dig ned med et stykke papir og læg et budget, så finder du ud af, hvad der skal til.

2) Ansøgningen bortfalder, når du udvandrer fra Sverige.

3) Det vil i givet fald være noget, Migrationsverket afgør fra sag til sag.

4) Nej det har ikke noget at sige. Hvis du arbejder i Danmark et vist antal timer om ugen, kan han få udstedt et blåt EU-sygesikringskort. Eller må I tegne en privat sygesikring til ham.

5) Han kan få dansk SU efter EU-reglerne, hvis du arbejder mindst 10-15 timer om ugen i Danmark. Ellers kan han få dansk SU efter de danske regler, når/hvis I opfylder betingelserne for det.

michellefrydkjær
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24.01.2014 16:32:18

Re: Spørgsmål vedr. Sverigeløsningen

Indlæg af michellefrydkjær » 27.01.2014 20:23:57

Hej fundiver199 og tak for dit hurtige svar :)

1) Ja det ville kræve et mirakel hvis det skulle kunne lade sig gøre.. Eller en fantastisk billig lejlighed eller et værelse.

2) Men skal jeg bruge eu-reglerne for at vende tilbage til DK igen, når ansøgningen efter svenske regler bortfalder når vi tager til DK?

4) og jeg ville helst undgå at skulle pendle til et arbejde i DK. Så det skulle nok være en privat forsikring så.. Hvem kan man tegne den igennem?

5) Men hvis man bliver accepteret efter de svenske regler og vi efter noget tid flytter tilbage til DK, så kan han godt få SU uden at jeg skal være i arbejde eller hvad?

Lige i min situation som det ser ud nu, ville det bedste så ikke være at søge efter de svenske regler? Men det er jo bare den dumme ventetid som er træls. Men hvis man har kunnet vente så længe før, så gør et par måneder fra eller til jo nok ikke så meget i det lange løb.

Mvh Michelle :)

Besvar