Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sisinah
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08.08.2012 19:04:27

Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af sisinah » 20.01.2014 14:08:26

Hejsa

Jeg håber i kan hjælpe mig med de mange spørgsmål jeg har angående familiesammenføring og den svenske model.

Jeg er en ung pige på 22, fuldtidsstuderende og læser til socialrådgiver. Jeg har et fritidsjob, hvor jeg helt selv kan bestemme hvor mange timer/vagter jeg kan tage og derfor hvor mange penge jeg kan tjene.

Jeg er lige blevet tilbudt en lejlighed i et kollegie i Malmø (2 personers) fra 1/2. Jeg været sammen med min kæreste i over 2 år. Han er min fætter og er bosat i Marokko. Han arbejder i øjeblikket for et firma, som en slags flyttemand og sammensætter møbler for virksomheder.

Min plan var, at hente ham på turistvisum, hvor vi bliver gift her, da vi ikke er gift kan Sverige ikke hente ham og udstede gratis visum.

Spørgsmål:
1. Skal man fortælle myndighederne at man har tænkt sig, at blive gift og derefter søge familiesammenføring? Eller bare skrive en normal ansøgning om turistvisum? Dvs skrive at han vil opholde sig i de 3 tilladte måneder.
2. Skal jeg skrive på invitationsblanketten at han er både min fætter og forlovet?
3. Er det bedst at søge visum via DK eller Sverige? Min mor er hans moster, er det nok for at hun kan være den som invitere?
4. Skal man bruge noget specielt for at vies i DK? Er islamisk ægteskab fint? Der er nemlig lov der forbyder fætter/kusine ægteskab i DK.

5. Også et af de vigtigeste spørgsmål: hvor har jeg størst chancer for succes uden afvisning? De svenske nationale regler eller EU-reglerne??? Fik at vide at det bedst at søge efter EU reglerne hvis vi vil tilbage til DK, da vi er fætter/kusine.
6. Kan man søge efter de nationale regler i mens han er her på turistvisum? Og kan han blive der indstil afgørelse?
7. Jeg ved at med EU-Reglerne så stiller de krav til økonomien. Fik at vide at man skal have 5000-6000 Sek efter faste udgifter er betalt. Mit største frygt er at de ikke godkender vores ansøgning om opholdskort pga økonomien. Hvis det sker kan man så søge efter nationale regler, hvor han ikke behøver at rejse tilbage?

Har regnet det lidt ud:

Udgifter:

Husleje: 4220 sek ~ 3552 dkk
El: 120 sek ~ 101 dkk
Vand:108 sek~ 91 dkk

I alt: 4448 sek ~ 3744 Dkk (tilovers= 1425 dkk)

Indtægter:

SU: 5169 dkk
Arbejde: lige pr tager jeg kun 1 vagt pr uge, men kan sagtens tage flere, når det behøves.
F.eks 12 arbejdsdage pr måned dvs 3 vagter pr uge= 5604 dkk, efter skat ca. 3586 dkk
Dvs. 3586 dkk + 1425 dkk = 5011 dkk, hvilket ca svare til ~ 5953 Sek

8. hvad skal man gøre når man vil vende tilbage til DK?

- Hvordan ser i mulighederne for os er? Og hvilket skridt skal jeg tage som det næste?

1000 tak, håber i kan hjælpe os.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af skaanebo » 20.01.2014 15:51:07

Der er en del, du har misforstået, for det er fx ikke ulovligt at gifte sig mellem fætter og kusine. Det er blot svært at få fs mellem fætter og kusine pga. en formodningsregel om tvangsægteskab, men dette er jo ikke aktuelt i jeres tilfælde hvis I benytter EU-regler ved tilbagevenden til DK.

Har du læst menupunktet rådgivning her på siden? Der finder du svar på de fleste af dine spørgsmål.

Noget I bør gøre jer klart er fx hvor længe du har til hensigt at bo i Sverige, og om I kan leve adskilt, mens I venter på at din partner får ophold. I Sverige kan man sagtens søge ophold uden at være gift, og så gifte sig sidenhen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af mh1 » 20.01.2014 16:04:41

Glem alt om at få din fætter på besøg, så I kan blive gift. Han vil næppe kunne få visum til at besøge dig, da fætter-kusine forhold anses for tvang i forhold til ægteskab, og derfor efter al sandsynlighed også, hvis du angiver at han er din kæreste. Din unge alder er væsentlig for bedømmelsen.

"Følgende lande er for tiden placeret i den del af immigrations-landegruppen, hvor man skal have en vis tilknytning til den herboende vært: ... Marokko ...
Til statsborgere fra denne gruppe lande gives der som udgangspunkt visum til ægtefæller, faste samlevere eller kærester, børn uanset alder og deres medfølgende ægtefæller, forældre og deres medfølgende ægtefæller samt søskende og deres medfølgende ægtefæller."

Altså kan hverken du eller din mor invitere din fætter/kæreste.

Det vil være langt lettere, hvis du først flytter til Sverige, og så inviterer ham derfra, når du har fået dig tilmeldt det svenske folkeregister. Sverige har ingen fætter-kusine-regel, så du kan invitere din kæreste til Sverige uden problemer, og I kan blive gift der. Efterfølgende kan I så søge om EU-opholdskort til ham.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af fundiver199 » 21.01.2014 07:41:56

Jeg er ikke helt enig i mh´s vurdering af muligheden for at få et visum til Danmark med det formål at besøge en kæreste/forlovet, man er i familie med.

Som jeg har forstået det, er der ingen som helst sammenhæng mellem visumpraksis og reglerne for familiesammenføring, bla. fordi det er forskellige kontorer i US, der er ansvarlig for de to ting.

Den eneste sammenhæng er, at har man først giftet sig og søgt familiesammenføring og fået afslag pga. formodet proformaægteskab, SÅ kan man ikke længere få visum til at besøge sin ægtefælle i Danmark. Men så længe man blot undlader at søge om FS og få afslag, kan det som udgangspunkt godt lade sig gøre.

At dette ikke er specielt logisk, skal jeg være den første til at indrømme. Men reelt handler reglen om "tvangsægteskaber" nok heller ikke særlig meget om at forebygge tvangsægteskaber.

Den handler snarere om at begrænse antallet af familiesammenføringer fra lande som Tyrkiet og Pakistan, hvor det er normalt at gifte sig med nogen, man er beslægtet med. Og det formål kan jo fint opnås, selvom man giver folk et visum til at besøge deres forlovede eller ægtefælle i Danmark.

sisinah
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08.08.2012 19:04:27

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af sisinah » 21.01.2014 14:15:39

Ok 1000 tak for jeres svar!
Så det er bedst at flytte til Sverige og derefter søge visum. Kan det passe at hvis man får opholdskort efter EU reglerne og derefter søger om opholdstilladelse i DK, så bliver den i sverige slettet? Dvs hvis man får afslag i DK, så er man på røven og ens mand skal rejse tilbage?
Plus: vi vil gerne giftes når han kommer enten i DK eller Sverige! Fik at vide han skal hente civilstandsattest, men den sku først verificeres i ambassaden? Og derefter oversættes.
Skal det være den danske eller svenske? Og vil det ikke skabe mistanke hvis der på visums papirerne står at han skal kun besøge mig?

Tak

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af skaanebo » 21.01.2014 14:36:53

Visum er ved brug af EU-regler i Sverige. Opfylder du betingelserne for at gøre brug af EU-regler?

Får han et svensk opholdskort pga brug af EU-regler, kan det ugylddiggøres efter seks måneders fraflytning fra Sverige, men ikke før.

Om I skal bruge dansk eller svensk oversættelse og ambassade afhænger af, om du til den tid bor i DK eller i Sverige.

Og husk, der skal købes en returbillet hvis I kun søger visum og ikke opholdstilladelse fra begyndelsen.

sisinah
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08.08.2012 19:04:27

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af sisinah » 21.01.2014 14:40:14

Hvordan opfylder man betingelserne? Hvad er betingelserne?
Kan man så søge opholdstilladelse i DK imens man er i sverige og venter på afgørelse? Og et dansk opholdstilladelse, hvor lang tid gælder den til?

Tak

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af skaanebo » 21.01.2014 14:49:29

Læs menupunktet rådgivning igen. Kravene beskrives der.

Hvis I gør brug af EU-regler ved tilbagevenden til DK, får han ikke opholdstilladelse, men opholdskort. Samme regler som i Sverige og i hele EU, altså fem år, og derefter permanent.

Dit regnestykke tager nok ikke højde for forsikringer og udgift til transport. Undrer mig også over, at du inkluderer udgift til vand. Normalt betaler man jo ikke for vand i Sverige. Men ja, det afhænger jo af en konkret vurdering, om I kan klare de økonomiske betingelser for at gøre brug af EU-reglerne i Sverige. Og hvis I er i tvivl om det, så kan I jo søge efter svenske regler i stedet, hvor der slet ikke stilles økonomiske krav, men hvor han så skal søge fra sit hjemland og vente der.

sisinah
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08.08.2012 19:04:27

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af sisinah » 21.01.2014 15:15:57

Har læst det flere gange, man kan bare hurtig blive forvirret ☺️ Kan man søge efter EU og de svenske regler samtidigt??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af skaanebo » 21.01.2014 15:20:27

Ja, det kan man godt. Normalt skal ansøgning efter svenske regler dog søges fra hjemlandet og ikke efter ankomsten til Sverige. Men hvis man opfylder betingelserne efter EU-regler kan man godt søge efter svenske regler samtidigt og blive i Sverige. Men altså ikke modsat. Opfylder I ikke betingelserne efter EU-regler, kan man som udgangspunkt ikke søge efter svenske regler, hvis man allerede er i Sverige.

sisinah
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08.08.2012 19:04:27

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af sisinah » 21.01.2014 16:04:40

Ved du om man kan sende invitations blanketten til visum med mail? Altså udfylde det, printe det ud for at underskrive det og derefter scanne siderne samt de andre dokumenter for bilag og sende med mail istedet for post? :?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af skaanebo » 21.01.2014 16:06:03

Spørg på ambassaden, da praksis er forskellig fra sted til sted.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af fundiver199 » 21.01.2014 17:15:48

sisinah skrev:Kan det passe at hvis man får opholdskort efter EU reglerne og derefter søger om opholdstilladelse i DK, så bliver den i sverige slettet?
Ja man kan kun have EU-opholdsret i et land ad gangen. Hvis du starter på et nyt job med arbejdstid mandag-fredag fra 8-16, kan du jo heller ikke samtidig beholde dit gamle job, der også har en arbejdstid mandag-fredag fra 8-16. Man kan ikke samtidig arbejde to forskellige steder. Og man kan heller ikke samtidig bo i to forskellige lande.
sisinah skrev:Dvs hvis man får afslag i DK, så er man på røven og ens mand skal rejse tilbage?
Ikke nødvendigvis. Men hvis du siger dit job op for at starte på et nyt job, og din nye arbejdsgiver så fyrer dig efter 3 ugers ansættelse, ja så er du arbejdsløs. Sådan er det jo.

Og tilsvarende gælder selvfølgelig også, hvis I er flyttet til Danmark i forventning om, at din mand har EU-opholdsret, men hverken Udlændingestyrelsen eller Justitsministeriet mener, at dette er tilfældet. F.eks. fordi de mener, at dit ophold i et andet EU-land ikke var en "faktisk og reel flytning" men en ren proforma adresse.

Sker dette, er I sat tilbage til start og må vælge mellem at bo i hver sit land eller at bo sammen i et andet land end Danmark. F.eks. kan du i den situation udnytte din ret til fri bevægelighed i EU til at flytte til Sverige nok engang. Eller til at flytte til Rumænien eller Portugal. Eller I kan bosætte jer sammen i din mands hjemland. Eller I kan søge om FS i Danmark efter de danske regler, hvis I til den tid lever op til de krav, der stilles i dem.

Som ægtefælle til en dansk statsborger er det muligt at søge EU-opholdskort i Danmark, før man flytter tilbage hertil fra et andet EU-land. Så ved man, om de danske myndigheder vil anerkende ens EU-opholdsret eller ej, allerede før man flytter. Og hvis man ikke ønsker at løbe en risiko for at være "sat tilbage til start", så er det da en god ide at gøre sådan.

sisinah
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08.08.2012 19:04:27

Re: Hjææælp, det haster. FS i Sverige.

Indlæg af sisinah » 22.01.2014 23:42:03

Når man søger efter EU Regler i sverige skal min mand have en form for forsikring?

Besvar