Hjælp!

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Hjælp!

Indlæg af Tyrkiskpar » 12.12.2013 17:28:03

Hej

Jeg skriver vedr min far. Han er født opvokset i Tyrkiet men er svensk statsborger.
Han er blevet skilt fra sin anden kone efter 10 års ægteskab og nu vil gifte sig med en anden tyrkisk kvinde som er her i Sverige på besøg.
Hun har 6 måneders visum og vi tænker om mon ikke vi kan ansøge hos migrationsverket om UT efter svenske regler.

Eller bliver hun nødt til at rejse til TR og ansøge derfra?

Kan hun indgive ansøgning i så fald fra svenske ambassaden i DK og bo hos sine slægtninger og vente på sin UT?
Hvis kravet er at hun skal søge fra et andet land der hun kan opholde sig lovlivt?

Hvad skal vi?
Er der store krav man skal opfylde?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp!

Indlæg af skaanebo » 12.12.2013 20:16:02

Nej, der kan ikke søges fra Sverige. Man skal søge fra det land, hvor man bor fast.

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Re: Hjælp!

Indlæg af Tyrkiskpar » 12.12.2013 23:38:26

skaanebo skrev:Nej, der kan ikke søges fra Sverige. Man skal søge fra det land, hvor man bor fast.
Ok.
Dvs ansøgning skal indgives i Tyrkiet. Men kan man så ikke efter ansøgning rejse til SE igen og vente her. Hun har stadig et gyldigt visum derfor.

Skal en vielse registreres i Tyrkiet også?
Er dette en skal?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp!

Indlæg af skaanebo » 13.12.2013 08:27:36

Jo, hvis visum er med "multiple entries" og stadig gyldigt, kan man naturligvis godt rejse rundt inden for Schengen efter at have afleveret en ansøgning om opholdstilladelse. Man skal bare være klar over, at man vil blive kaldt til interview på ambassaden, og så skal man naturligvis rejse hjem, inden visum udløber, såfremt man ikke har fået svar på sin ansøgning om opholdstilladelse forinden.

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Re: Hjælp!

Indlæg af Tyrkiskpar » 04.02.2014 21:15:15

Hej,

Jeg vil bare skrive at vi i dag via den islamiske center i Malmø har indgået i ægteskab.
Og det er ikke kun på islamsik måde, men også på en juridisk måde.

Nu mangler vi bare at give ansøgningerne ind.
Vi vil gerne gøre det på bagrund af nationale regler.
Vi har tænkt os at søge igennem ambassaden enten i istanbul eller i ankara.
Men vi er dog stadig lidt bekymret og urolig for om man kan rejse til SE igen og vente her indtil turistvisum udløber.

Min kone har et visum og den udløber jo først i juni måned med multiple entries.
Vores sp. er om man ikke må efter aflevering af ansøgning i Tyrkiet, må vende tilbage til SE, og vente her?
Hvis svaret ikke kommer, så kan hun da bare inden visum udløber rejse ud af sverige og vente i Tyrkiet.?

Eller bare rejse til et andet schengen land og bo der i tre måneder?
Da hendes D visum gælder i hele EU, og at hun kan opholde sig op til 3 måneder. så vil jeg vide om så hun ikk har den mulighed for at gøre det? ( Hvis ikke hun må være i SE )

Mvh

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp!

Indlæg af skaanebo » 04.02.2014 21:58:04

Et eksisterende visum bliver ikke ugyldigt blot fordi der søges om opholdstilladelse.

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Re: Hjælp!

Indlæg af Tyrkiskpar » 04.02.2014 22:23:34

skaanebo skrev:Et eksisterende visum bliver ikke ugyldigt blot fordi der søges om opholdstilladelse.
Hej igen

Men at være i SE når ens ansøgning bliver behandlet efter nationale regler er en grund til at få afslag idag.
Så ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp!

Indlæg af skaanebo » 05.02.2014 03:35:21

Nej, det er ikke grund til afslag, hvis interview gennemføres på ambassaden i hjemlandet.

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Re: Hjælp!

Indlæg af Tyrkiskpar » 05.02.2014 05:21:35

skaanebo skrev:Nej, det er ikke grund til afslag, hvis interview gennemføres på ambassaden i hjemlandet.
Ok...
Så har jeg misforstået det.

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Re: Hjælp!

Indlæg af Tyrkiskpar » 05.02.2014 14:03:47

skaanebo skrev:Nej, det er ikke grund til afslag, hvis interview gennemføres på ambassaden i hjemlandet.
Hej igen,

Idag ringede jeg til MV.
De siger at man gidt kan få afslag hvis man befinder sig i SE når man har en ansøgning der er kørende.
Og hun anbefaler at min min kone skal vente på afgørelsen i Tyrkiet.

Så jeg er blevet ret forvirret nu.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp!

Indlæg af skaanebo » 05.02.2014 14:56:33

Din kone har et gyldigt schengenvisum. Det gælder naturligvis. Din kone skal til interview på Sveriges ambassade i hjemlandet, og hun skal også efterfølgende hente visumsticker/opholdstilladelse samme sted, når den er bevilget. Hvad hun foretager sig i mellemtiden og hvor hun rejser hen er irrelevant. Men hun skal naturligvis kunne nås per brev og telefon.

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Re: Hjælp!

Indlæg af Tyrkiskpar » 11.02.2014 15:21:39

skaanebo skrev:Din kone har et gyldigt schengenvisum. Det gælder naturligvis. Din kone skal til interview på Sveriges ambassade i hjemlandet, og hun skal også efterfølgende hente visumsticker/opholdstilladelse samme sted, når den er bevilget. Hvad hun foretager sig i mellemtiden og hvor hun rejser hen er irrelevant. Men hun skal naturligvis kunne nås per brev og telefon.
Hej igen..

Nu fik jeg en mail som svar til mit sp om ovenstående.
Der står tydeligt at hun skal vente på svaret i hjemland.
Ikke i Sverige.

Samme minut jeg fik mail, utroligt nok, blev jeg ringet op fra Migationsverket i Solna, hvo de spurgt hvor ansøgerne nu var henne.
Jeg sagde at hun skulle rejse indenfor to uger.
Hun sagde 99% ville hun få afslag hvis ikke hun venter på svar i Tyrkiet.

Så det er sådan det er...

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp!

Indlæg af skaanebo » 11.02.2014 15:48:06

Jeg vil gerne se en sag, hvor der er givet afslag alene fordi, ansøger havde et gyldigt schengenvisum og rejste rundt inden for schengen, sådan som visummet var udstedt til.

Det vil være en klokkeklar sag for en svensk ombudsmand.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp!

Indlæg af mh1 » 11.02.2014 15:52:44

Det visum på 6 mdr. er IKKE et Schengen-visum. Det er et visum KUN til Sverige.

Man må IKKE indgive web-ansøgning om opholdstilladelse, mens man opholder sig i Sverige.

Man må heller ikke 'lade som om' man er i sit hjemland/bopælsland, for at kunne bruge web-ansøgningen, for det er at give falske oplysninger.

Det korrekte ville være at rejse hjem, lave ansøgningen, og så bruge sit multiple-entry visum til at rejse tilbage til Sverige - men man skal så være sikker på, at man er tilbage i sit hjemland og kan komme til interviewet på ambassaden/konsulatet.

Man hverken kan eller bør altså vente i Sverige under hele forløbet, for ens tilladelse vil blive sendt til adressen i hjemlandet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Tyrkiskpar
Indlæg: 74
Tilmeldt: 12.12.2013 17:21:47

Re: Hjælp!

Indlæg af Tyrkiskpar » 11.02.2014 16:15:01

mh skrev:Det visum på 6 mdr. er IKKE et Schengen-visum. Det er et visum KUN til Sverige.

Man må IKKE indgive web-ansøgning om opholdstilladelse, mens man opholder sig i Sverige.

Man må heller ikke 'lade som om' man er i sit hjemland/bopælsland, for at kunne bruge web-ansøgningen, for det er at give falske oplysninger.

Det korrekte ville være at rejse hjem, lave ansøgningen, og så bruge sit multiple-entry visum til at rejse tilbage til Sverige - men man skal så være sikker på, at man er tilbage i sit hjemland og kan komme til interviewet på ambassaden/konsulatet.

Man hverken kan eller bør altså vente i Sverige under hele forløbet, for ens tilladelse vil blive sendt til adressen i hjemlandet.
Hvor er det bare ærgerligt at ikke havde fået den oplysning før.
Ellers havde vi vent med at indgive ansøgning.
Men nu sagde vi i telefonen til dem der ringede til os at hun er her fordi der er en bryllup hun gerne ville se.
Hun har noteret det i sagen.

Vi har i ansøgningen i øvrigt skrevet at det var udfyld med hjælp af agtefællen.

Vil alt det her sige, at hun får afslag så snart hun rejser tilbage?

Besvar