Svenske regler eller EU regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

paloma
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22.06.2011 11:12:37

Svenske regler eller EU regler

Indlæg af paloma » 11.09.2013 11:00:24

Hej

Jeg og min kæreste (eller kone er det jo nu) skal flytte til Sverige d. 1. oktober. Vi har allerede fundet en lejlighed, så den del er i orden. Det jeg er i tvivl om er hvorvidt det vil være lettest for os at søge familiesammenføring efter svenske regler eller efter EU-reglerne.

Vi bor pt sammen i Danmark. Hun har working-holiday visum her. Så vidt jeg kan se, skal hun være i sit hjemland mens vi søger hvis vi søger efter de svenske regler, kan det passe? Hun er australsk statsborger og har derfor ikke brug for besøgsvisum for at rejse til Sverige.

Hvis vi søger efter EU-reglerne skal jeg, så vidt jeg kan se, søge om ophold i Sverige på en anden måde end hvis vi søger efter de svenske regler, i hvilket tilfælde jeg som dansk statsborger kan bo i Sverige på linje med svenske borgere. Er det rigtigt forstået?

Vi har det problem at vi ikke kan fremleje vores lejlighed før vi har et bevis på at vi har søgt om familiesammenføring i Sverige, hvilket vi først kan gøre når vi er flyttet, men vi vil derfor gerne have alting på plads så vi kan søge om familiesammenføring så snart vi er flyttet.

Jeg håber I kan hjælpe os herinde til at finde den bedste løsning.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af skaanebo » 11.09.2013 11:11:27

Din partner kan søge via Sveriges ambassade i København, hvis hun har lovligt ophold i DK, og det har hun jo pt., men sagsbehandlingstiden er ca. 9 måneder efter de nationale svenske regler, og i al den tid skal hun så bo i Danmark eller et andet sted ude i verden, men altså ikke i Sverige.

EU-reglerne er bedre, hvis I ønsker at flytte samlet.

paloma
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22.06.2011 11:12:37

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af paloma » 16.09.2013 12:30:35

Tak for svaret. Så holder vi os til EU-reglerne.

Vi har snakket om at tage på en lille ferie i januar, men så var der pludselig en der påpegede at vi måske ikke kan rejse mens vi venter på svar på ansøgning om familiesammenføring i Sverige. Ved I hvordan reglerne er på det område? Min ægtefælle har et working-holiday visum til Danmark der er gyldigt til 1. august 2014, men jeg ved ikke om det har betydning.

Så vidt jeg har forstået er sagsbehandlingstiden for familiesammenføring ret lang i Sverige, 6-9 måneder. Betyder det at vi ikke kan forlade landet i den periode? Planen er bare at tage en forlænget weekend i Europa, så vi forlader ikke EU.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2013 12:59:36

Working holiday visaet bliver naturligvis ikke ugyldigt, bare fordi han har søgt opholdstilladelse i Sverige. Og som andre danske opholdstilladelser giver det ret til at rejse frit i hele Schengen dog højest 90 dage inden for en periode på 180 dage i det enkelte land.

Hvis du er ansat i Netto, mister du jo heller ikke dit job, bare fordi du har sendt en ny jobansøgning til Fakta :wink:

paloma
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22.06.2011 11:12:37

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af paloma » 16.09.2013 13:47:01

Nej, det giver mening. Så hvis vi rejser fra Sverige mens vi venter på svar på ansøgning om familiesammenføring, har det ikke nogen betydning for ansøgningen.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af skaanebo » 16.09.2013 14:04:46

Det er uden betydning, så længe det danske visum er gyldigt. Det er først, hvis det udløber, inden opholdskort er udstedt i Sverige, at man ikke kan rejse nogen steder, heller ikke et smut til DK.

paloma
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22.06.2011 11:12:37

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af paloma » 16.09.2013 14:53:21

Mange tak for hjælpen med at opklare det.

camilla11
Indlæg: 22
Tilmeldt: 08.09.2013 23:19:22

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af camilla11 » 17.09.2013 17:39:59

skaanebo skrev:Din partner kan søge via Sveriges ambassade i København, hvis hun har lovligt ophold i DK, og det har hun jo pt., men sagsbehandlingstiden er ca. 9 måneder efter de nationale svenske regler, og i al den tid skal hun så bo i Danmark eller et andet sted ude i verden, men altså ikke i Sverige.

EU-reglerne er bedre, hvis I ønsker at flytte samlet.
Er meget forvirret nu jeg læser dette og det jeg fik af vide tideligere idag, jeg har været på mikrationsverket idag , og spørge om nu vi skal flytte til sverige og har fundet bolig om min "kommende" mand må være sammen med mig under ansøgning og det måtte han godt også forslog han på mikretionsverket at vi skulle søge den online , mens ansøgning var igang måtte han gerne være med mig men må ikke pendle frem og tilbage mellem sverige og danmark for at arbejde eller studere i dk selvom han jo har opholdstilladelse i dk , så han kommer til at afhænge af min økonomi kan det passe og hvad skal man forholde sig til fatter hat håber der nogen der kan svare på dette. mv camilia p.s. er selv dansk statsborger og skal søge fs under de svenske regler

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af skaanebo » 17.09.2013 20:58:09

Jeg kan godt forstå, man bliver forvirret, for Migrationsverket er heller ikke særlig tydeligt med sin vejledning og praksis.

Men det, man i hvert fald kan udlede af hidtidig praksis er, at din partner kan blive i Sverige, mens ansøgning efter nationale svenske regler er under behandling, såfremt I opfylder betingelserne for at søge efter EU-regler. Dvs, hvis du er dansk, og du er studerende, person med tilstrækkelige midler eller arbejdstager i Sverige, ja, så kan der søges efter svenske regler, og din partner kan blive i Sverige på en slags processuelt ophold. Hvis du ikke opfylder vilkårene, fx fordi du ikke er i stand til at forsørge din partner, så er det IKKE en mulighed.

Din mand må i øvrigt gerne studere i DK (uden at få dansk SU), han må blot ikke arbejde i DK, hvis han flytter sin folkeregisteradresse fra DK. Så hvis han arbejder i DK, så er det smartest, at han beholder sin adresse i DK, og indgiver sin ansøgning online og anfører sin adresse i DK på ansøgningen, så han vil blive kaldt til interview på Sveriges ambassade i København.

camilla11
Indlæg: 22
Tilmeldt: 08.09.2013 23:19:22

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af camilla11 » 18.09.2013 10:17:07

skaanebo skrev:Jeg kan godt forstå, man bliver forvirret, for Migrationsverket er heller ikke særlig tydeligt med sin vejledning og praksis.

Men det, man i hvert fald kan udlede af hidtidig praksis er, at din partner kan blive i Sverige, mens ansøgning efter nationale svenske regler er under behandling, såfremt I opfylder betingelserne for at søge efter EU-regler. Dvs, hvis du er dansk, og du er studerende, person med tilstrækkelige midler eller arbejdstager i Sverige, ja, så kan der søges efter svenske regler, og din partner kan blive i Sverige på en slags processuelt ophold. Hvis du ikke opfylder vilkårene, fx fordi du ikke er i stand til at forsørge din partner, så er det IKKE en mulighed.

Din mand må i øvrigt gerne studere i DK (uden at få dansk SU), han må blot ikke arbejde i DK, hvis han flytter sin folkeregisteradresse fra DK. Så hvis han arbejder i DK, så er det smartest, at han beholder sin adresse i DK, og indgiver sin ansøgning online og anfører sin adresse i DK på ansøgningen, så han vil blive kaldt til interview på Sveriges ambassade i København.
ja det kan du ha ret i og noget af det du siger fik jeg os afvide af ham , men blev itvivl ligeså snart jeg tog derfra der dukker hele tiden nye spørgelsmål op nemlig , okay det du nævner med su osv , jeg lader ham bare beholde sin adresse i kbh men så det igen så må han godt være med mig under ansøgningen stadig og er det noget de svenske myndigheder holder øje med hvis han ikke må ? og hvor meget skal min økonomi ligge på ? lige i øjeblikket får jeg su som enlig forsøger som ligger på 13 efter skat og har tænkt mig og søge deltid i kbh uanset hvad ville det være tilstrækkelige midler til og dække ? huslejen i sverige kommer til at ligge på 6000 sek .. også får jeg jo os 1200 i børnepenge hver månede udover de 13 så det omkring 14 jeg har hver måned i øjeblikket . på forhånd tak håber du kan svare på dette :) forresten jeg studere i dk gør det forskel på om jeg opfylder krav til og søge under svenske regler?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af skaanebo » 18.09.2013 10:30:37

Når du bor i Sverige og studerer i DK, er du i EU-sprog det, man kalder "person med tilstrækkelige midler". Og I kan i og for sig søge efter begge regelsæt samtidig, altså både efter EU-regler og efter nationale svenske regler.

Når din mand har lovligt ophold i DK, må han naturligvis gerne rejse på besøg til Sverige. Han må blot ikke opholde sig uafbrudt i Sverige i mere end højst 90 dage uden at skulle søge om et svensk opholdskort. Og hvis han studerer i DK, og specielt hvis han lige nu modtager SU, og hvis han også arbejder i DK, så er det da så absolut smartest at han beholder sin adresse i DK, indtil han er parat til at klare sig uden dansk SU og uden at arbejde i DK. For lige så snart han flytter til Sverige, mister han retten til dansk SU, og han mister retten til at arbejde i DK. Han må så gerne arbejde i Sverige (hvis der er søgt efter EU-regler, ikke under "processuelt ophold" efter svenske regler), men han kan ikke regne med at få svensk studiestøtte, førend han enten har fået permanent ophold eller har arbejdet i Sverige i en periode forinden.

Om din økonomi er tilstrækkelig til at I kan søge efter EU-regler er det svært at sige noget om uden at kende jeres konkrete udgifter. Som tommelfingerregl bør I have ca. 3000 SEK per voksen og ca. 2000 SEK per barn til overs til forbrug (køb af mad, tøj, andre nødvendigheder) per måned for at være sikre på, at I opfylder betingelserne. Dvs, ved to voksne og et barn bør der være en buffer på ca. 8.000 SEK at leve for om måneden, efter at alle faste udgifter er betalt (husleje, transport, forsikringer, evt. dagpleje, osv.).

camilla11
Indlæg: 22
Tilmeldt: 08.09.2013 23:19:22

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af camilla11 » 18.09.2013 10:53:54

skaanebo skrev:Når du bor i Sverige og studerer i DK, er du i EU-sprog det, man kalder "person med tilstrækkelige midler". Og I kan i og for sig søge efter begge regelsæt samtidig, altså både efter EU-regler og efter nationale svenske regler.

Når din mand har lovligt ophold i DK, må han naturligvis gerne rejse på besøg til Sverige. Han må blot ikke opholde sig uafbrudt i Sverige i mere end højst 90 dage uden at skulle søge om et svensk opholdskort. Og hvis han studerer i DK, og specielt hvis han lige nu modtager SU, og hvis han også arbejder i DK, så er det da så absolut smartest at han beholder sin adresse i DK, indtil han er parat til at klare sig uden dansk SU og uden at arbejde i DK. For lige så snart han flytter til Sverige, mister han retten til dansk SU, og han mister retten til at arbejde i DK. Han må så gerne arbejde i Sverige (hvis der er søgt efter EU-regler, ikke under "processuelt ophold" efter svenske regler), men han kan ikke regne med at få svensk studiestøtte, førend han enten har fået permanent ophold eller har arbejdet i Sverige i en periode forinden.

Om din økonomi er tilstrækkelig til at I kan søge efter EU-regler er det svært at sige noget om uden at kende jeres konkrete udgifter. Som tommelfingerregl bør I have ca. 3000 SEK per voksen og ca. 2000 SEK per barn til overs til forbrug (køb af mad, tøj, andre nødvendigheder) per måned for at være sikre på, at I opfylder betingelserne. Dvs, ved to voksne og et barn bør der være en buffer på ca. 8.000 SEK at leve for om måneden, efter at alle faste udgifter er betalt (husleje, transport, forsikringer, evt. dagpleje, osv.).
Okay altså indtil videre har jeg kun husleje og tænke på i sek , så man kan godt søge om begge dele både efter eu og svenske regler? og er det ikke indvikelet hvis ja? er der evt andre måder end herinde og kunne komminikere med dig på , du ser ud til og ha godt styr på reglerne og vil så gerne sætte mig ind i tingene så godt jeg kan for at undgå misforståelser for det har jeg prøvet i sverige før , jeg har bla. kontakt med go2sweeden som os er en slags vejledning men er bange for kun og stole på det rigtigt hvad de siger altså om jeg kan forholde mig kun til det da jeg igen gerne helst vil undgå misforståelser..

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af skaanebo » 18.09.2013 11:04:31

Ja, man kan søge efter begge regelsæt samtidig og det er meget simpelt: Det er bare at udfylde ansøgningsblanketterne og aflevere dem til Migrationsverket. Der er to meget forskellige ansøgningsblanketter, en efter nationale svenske regler, og en efter EU-regler.

Go2Sweden giver ikke nogen gratis vejledning, og der er en del her på forum, som har dårlige oplevelser med dem.

Generelle råd gives bedst her på forum, hvor der er flere, som kan byde ind med svar, og flere som kan have glæde af de svar, som bliver givet. Men du kan også skrive til ÆUG's rådgivning, hvis du har behov for mere specifik hjælp med noget konkret, fx hvis I har fået et afslagsbrev, eller at myndighederne kræver yderligere dokumentation, som I har svært ved at fremskaffe: raadgivning (snabel-a) aegteskabudengraenser.dk. Endelig kan du også skrive til mig på min e-mail, hvis der er noget, du ikke ønsker at dele med forum, men jeg er mest aktiv her på forum og vil ikke love at kunne give svar privat: skaanebo (snabel-a) gmail.com.

camilla11
Indlæg: 22
Tilmeldt: 08.09.2013 23:19:22

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af camilla11 » 18.09.2013 13:14:26

skaanebo skrev:Ja, man kan søge efter begge regelsæt samtidig og det er meget simpelt: Det er bare at udfylde ansøgningsblanketterne og aflevere dem til Migrationsverket. Der er to meget forskellige ansøgningsblanketter, en efter nationale svenske regler, og en efter EU-regler.

Go2Sweden giver ikke nogen gratis vejledning, og der er en del her på forum, som har dårlige oplevelser med dem.

Generelle råd gives bedst her på forum, hvor der er flere, som kan byde ind med svar, og flere som kan have glæde af de svar, som bliver givet. Men du kan også skrive til ÆUG's rådgivning, hvis du har behov for mere specifik hjælp med noget konkret, fx hvis I har fået et afslagsbrev, eller at myndighederne kræver yderligere dokumentation, som I har svært ved at fremskaffe: raadgivning (snabel-a) aegteskabudengraenser.dk. Endelig kan du også skrive til mig på min e-mail, hvis der er noget, du ikke ønsker at dele med forum, men jeg er mest aktiv her på forum og vil ikke love at kunne give svar privat: skaanebo (snabel-a) gmail.com.
Okay er der mange der vælger og ansøge begge dele? når okay jamen det vil jeg da hel klart tænke over det med info fra gotosweden. men det da dejligt man har nogen og komme til herinde hvis den er hel gal.. :)

camilla11
Indlæg: 22
Tilmeldt: 08.09.2013 23:19:22

Re: Svenske regler eller EU regler

Indlæg af camilla11 » 19.09.2013 22:28:34

Jeg skal lige spørge om en ting det er : hvis som eu borger dansk flytter til Malmø har muligvis fundet en bolig , når man skal søge om fs under svenske regler , og hvis min kommende mand forsætter med og ha sin adresse i dk og hvor han studere ( han har permanent opholdstilladelse i dk) kan han være hos mig selvom om ansøgning er igang og han har adresse i dk? Er der nogen der vil holde øje hvis han ikk må? Vi har tænkt os og søge online men vil helst undgå og skulle undvære ham imens den ansøgning håber der nogen der kan svarer på dette ..

Besvar