Flytte til Sverige + Sammenføring i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mariam-jaan
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.09.2012 19:34:44

Flytte til Sverige + Sammenføring i Sverige

Indlæg af Mariam-jaan » 21.09.2012 19:46:10

Hej Jeg er en Pige på 18 år og studere så jeg lever kun af SU.
Jeg har en kæreste her i DK men han er asylansøger og de har ikke accepteret ham her i DK så de vil sende ham tilbage til Afghanistan (ved ikke hvornår men han nægtede at underskrive på at blive sendt tilbage)
Jeg er selv Dansk statborger men er under 24 år så jeg kan ikke rigtig gøre noget her i DK MEN jeg har hørt noget med jeg kan flytte til sverige og få en Familiesammenføring i der... Så jeg ville høre om hvordan foregår hele procesen..
- Hvormange penge skal jeg selv have
- SKAL jeg have arbejde
- hvor lang tid tager det???

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Sverige + Sammenføring i Sverige

Indlæg af mh1 » 23.09.2012 11:07:40

DU kan som nordisk statsborger frit bosætte dig i Sverige og du kan få familiesammenføring med en kæreste eller ægtefælle efter svenske regler, MEN kæresten/ægtefællen skal som udgangspunkt ansøge fra sit hjemland/det sted, hvor vedkommende har lovligt ophold (dvs. som udgangspunkt opholdstilladelse). Til gengæld er stort set det eneste krav til dig at du har en reel bolig (altså reelt bor i Sverige) og er tilmeldt det svenske folkeregister.

For at kunne benytte EU-reglerne skal man kunne dokumentere ca. 18 måneders samliv - og det skal vel at mærke være samliv på grundlag af lovligt ophold, ELLER man skal være gift. Det kan lade sig gøre at indgå ægteskab i Sverige, selv om den ene part ikke har lovligt ophold (hvilket din kæreste ikke vil kunne få), men let er det ikke. Det vil være en lang og sej proces, og er bestemt ikke nogen 'kattelem' til at få ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mariam-jaan
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.09.2012 19:34:44

Re: Flytte til Sverige + Sammenføring i Sverige

Indlæg af Mariam-jaan » 23.09.2012 11:31:27

Hvad med
- Hvormange penge skal jeg selv have
- SKAL jeg have arbejde
- hvor lang tid tager det???

- Ved du om han SKAL Sendes tilbage før han kan skrive en ansøgning... Kan han ikke skrive en ansøning her fra DK??

- Og hvis nu jeg bliver gift med ham her snart behøver jeg så en dokumentation på ca. 18 måneders samliv???

(hvad menes der med " Det vil være en lang og sej proces, og er bestemt ikke nogen 'kattelem' til at få ophold." )???

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Sverige + Sammenføring i Sverige

Indlæg af mh1 » 23.09.2012 20:50:40

Prøv at læse mine svar en gang til, og langsomt og grundigt.

Med "Det vil være en lang og sej proces, og er bestemt ikke nogen 'kattelem' til at få ophold." menes der lige præcis det, der står. Selv de par, der ER gift og som HAR arbejde har måttet vente i månedsvis på at få tingene i orden. Hvor lang tid det tager at få det hele på plads kan ingen fortælle dig, men du skal tænke i måneder, ikke dage, uanset om du vælger at I skal bruge svenske nationale regler eller EU-regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til Sverige + Sammenføring i Sverige

Indlæg af skaanebo » 24.09.2012 06:25:14

Ja, læs nu hvad folk skriver i stedet for at springe til forhastede konklusioner.

Der blev fx skrevet ægteskab ELLER 18 måneders samliv. Det betyder ikke både og, men netop enten eller.

ÆUG anbefaler for tiden at folk benytter de nationale svenske regler, da EU-reglerne som grænsegænger eller person med tilstrækkelige midler lige for tiden er en tidskrævende og bureaukratisk proces.

Ved nationale svenske regler stilles ingen krav til din økonomi.

Besvar