er jeg sponsor eller ej ??

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
paw
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16.06.2011 13:06:38

er jeg sponsor eller ej ??

Indlæg af paw » 16.06.2011 13:31:30

er ny herinde er blevet info om siden via en kollega min skønne kærste er fra kina er blevet optaget på syddansk universitet i odense på en kandidat uddannelse men skolen siger at hun ikke må ha en sponsor. Da jeg betaler hendes skoleophold husleje er der ikke noget af da hun jo skal bo hos mig men skole og transport bøger og hva der nu måtte komme af udgifter til skolen. Jeg ringed straks til udlændingstyrelsen men det viste hun ikke noget om, er der nogen herinde der kan hjælpe os. i min verden vil jeg ikke være sponsor da vi jo forloved og har planer om familie forøgelse og et bryllup med tiden er der nogen der har et godt svar.

på forhånd tak

Fenghua og Paw

resser
Indlæg: 166
Tilmeldt: 05.03.2010 09:56:13
Geografisk sted: København

Re: er jeg sponsor eller ej ??

Indlæg af resser » 16.06.2011 15:50:36

I Udlændinge service øjne bliver I først regnet for at være sammen, når I har giftet jer, I deres system, er man sponsor, når man ikke er gift.
Kærester og tro på hinanden, når det er i jeres situation, bliver ikke vægtet som hvis I begge var danskere, desværre, så enten sponsor eller at være gift.
eller at du på en anden måde støtter hende økonomisk, end direkte at du betaler for hende. En kæreste er en sponsor. :?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: er jeg sponsor eller ej ??

Indlæg af mh1 » 16.06.2011 16:04:42

Kunne du ikke poste en kopi af, hvad præcist det er skolen skriver, herunder meget gerne en begrundelse for deres 'forbud' mod sponsor?

Et problem jeg kan få øje på er, at i og med at I ikke er gift, har du ikke forsørgelsespligt overfor din kæreste, og så er der et skattemæssigt problem: din forsørgelse i form af fri kost og logi, samt betaling af skole og transport, er skattemæssigt set en indtægt for hende. Der er regler for, hvordan værdien af sådan noget beregnes, og der er mulighed for at den skattemæssige værdi overstiger hendes fradrag, og hun derfor skal betale skat :(

Om det falder ind under begrebet sponsor ved jeg ikke. Jeg ville i første omgang sikre mig skolens definition af 'sponsor' og det regelsæt, de bruger til at 'forbyde' sponsor.
mh
Rådgiver for ÆUG

paw
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16.06.2011 13:06:38

Re: er jeg sponsor eller ej ??

Indlæg af paw » 16.06.2011 23:12:46

mh skrev:Kunne du ikke poste en kopi af, hvad præcist det er skolen skriver, herunder meget gerne en begrundelse for deres 'forbud' mod sponsor?

Et problem jeg kan få øje på er, at i og med at I ikke er gift, har du ikke forsørgelsespligt overfor din kæreste, og så er der et skattemæssigt problem: din forsørgelse i form af fri kost og logi, samt betaling af skole og transport, er skattemæssigt set en indtægt for hende. Der er regler for, hvordan værdien af sådan noget beregnes, og der er mulighed for at den skattemæssige værdi overstiger hendes fradrag, og hun derfor skal betale skat :(

Om det falder ind under begrebet sponsor ved jeg ikke. Jeg ville i første omgang sikre mig skolens definition af 'sponsor' og det regelsæt, de bruger til at 'forbyde' sponsor.

Hej mh

her er hvad skolen skrev til os
According to Danish law it is stipulated that the payment of tuition
fees is strictly personal. A sponsor is not allowed to pay tuition fee.

Paw

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: er jeg sponsor eller ej ??

Indlæg af mh1 » 17.06.2011 05:30:39

I den her forbindelse vil jeg tro, at der menes en 'prof' sponsor, altså et firma eller en forening. Det kan næppe være sådan, at f.eks. den studerendes forældre eller rige onkel eller kæreste ikke må betale skolepengene. Åbn en bankkonto for din kæreste, giv hende kontanter hver måned som hun sætter ind, og lav en automatisk overførsel, så pengene kommer fra hendes konto.
mh
Rådgiver for ÆUG

paw
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16.06.2011 13:06:38

Re: er jeg sponsor eller ej ??

Indlæg af paw » 17.06.2011 11:31:28

takker :)

Besvar