Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Nan
Indlæg: 48
Tilmeldt: 15.11.2010 16:19:15

Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af Nan » 08.06.2011 18:33:24

Igeeen igen igen..
Er jeg den eneste der er ved at blive sindsyg af at leve i danmark? èn ting er hvordan reglerne er, en anden ting er hvordan man bliver behandelt igennem denne behandling.. Jeg er ganske enkelt ved at bryde sammen af arrigskab over den utrolig dårlige behandling man får når man er sammen med en udlænding - får man til at overvejer hvordan asylansøgere mon bliver modtaget hvis man kan behandle vores egne borgere så LAVT.. Er jeg den eneste der bliver udspurgt om latterlige spørgsmål som virker mest som om de bare skal finde ET eller andet der er negativt? Senest var jeg på kommunen.. af 100 forskellige årsager kan jeg ikke få min kæreste/forlovede til danmark - det har vi så "lært at leve med" og søger andre muligheder.. Vi skal have barn til september og i den forbindelse var jeg på kommunen for at høre hvordan jeg står økonomisk i min barsel, som eneforsøger.. Hun synes tydeligvis jeg var noget nær det dummeste i verden, at ha fundet mig en afrikansk mand, hvilket hendes utallige øjenrulninge ikke lod være op til tvivlen.. Hun fortæller mig at da jeg er i et par forhold med faderen er jeg ikke eneforsøger til vores fælles barn.. Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre? Jo ser du, vi er simpelthent for meget sammen til at hun vil vurdere at jeg er "enlig forsøger".. At min kæreste ikke må komme herop, at vi skal igennem gud ved hvor meget for bare at få ham på turistvisum, at han ikke må arbejde - og derfor ikke har nogen indkomst når han er her, jah det er jo lige meget.. vi må bare klare os selv, når vi har valgt at være sammen! måske er jeg sippet.. men trist at sandheden er den, at man skal straffes for at have en udenlandsk kæreste..
Men, nu vil jeg lige høre - kan det passe at jeg ikke betragtes som eneforsørger? - der må være nogle derude, der sidder lidt i samme situation som mig.. :)

- Nanett

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af mh1 » 08.06.2011 20:51:12

Nej, det tror jeg bestemt ikke!

Prøv at læse i afgørelserne her (især den nederste):
http://www.ast.dk/afgoerelser/principaf ... rue&page=1

Og NÅR du har født og søger om tilskud, så skal du meget bestemt bede om at få SKRIFTLIGT afslag, hvis du ved ansøgning bliver mødt med en lignende gang pladder.

Har du mulighed for det, så prøv at henvende dig til Den Social Retshjælp: http://www.socialeretshjaelp.dk/ - den er GRATIS for dem med lave indkomster.

Du kan jo ikke gøre så meget nu, for du får først ret til diverse børneydelser, når barnet er blevet født. Men gå ind på http://www.borger.dk og læs, hvad du har ret til (søg på børneydelse og børnetilskud).
mh
Rådgiver for ÆUG

Nan
Indlæg: 48
Tilmeldt: 15.11.2010 16:19:15

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af Nan » 08.06.2011 21:36:16

Taak Mh - endnu en gang :)

majkenz
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03.05.2011 14:35:36

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af majkenz » 12.06.2011 20:33:38

Hej Nan.
Jeg kan virkelig godt fostår din frustration. Det er en forfærdelig situation at stå i at man skal kæmpe sådan for at få lov at bo i sit eget land med sin kæreste eller ægtefælle. Min mand og jeg venter på svar efter at have ventet i 8 måneder nu, de bliver ved med at trække det ud, og ja man bliver rent ud sagt behandlet ekstremt dårligt.
Vi har flere gange kraftigt overvejet om det nu også var den rigtige beslutning at flytte til Danmark, men da jeg blev syg og ikke kunne få behandlingen hvor vi boede måtte vi herti,l og så vil jeg også gerne studerer på uni fra september.
Er der ikke noget med at når man har et barn sammen, at så har man ret til at bo her sammen?
Håber det bedste for jer. :-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af mh1 » 12.06.2011 22:00:01

@ majkenz - hvis det bare var så let, så kunne denne forening næsten nedlægge sig selv.

MÅSKE og i givet fald om en rum tid bliver den danske regering nødt til at tage Zambrano-dommen (viewtopic.php?f=1&t=7351 ) og en udvidende fortolkning af den til efterretning, således at en EU-borger får sine rettigheder ene og alene i kraft af at være EU-borger, også uden at skulle holde flyttecirkus. Men det ligger altså noget ude i fremtiden endnu.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nan
Indlæg: 48
Tilmeldt: 15.11.2010 16:19:15

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af Nan » 22.06.2011 08:30:16

Jah gid det var så nemt, jeg overvejer med at rykke nogle måneder til gambia til min kæreste, når han tager hjem fra hans næste visit - så vidt jeg kan læse mig til kan jeg tage mine barsels penge med - er der nogen der ved om der er andre ting man skal være opmærksomme på? Kan jeg blive "straffet" for at gøre det? Og har andre haft deres små babyer med i u-lande?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af mh1 » 22.06.2011 09:42:08

Ja, du kan tage barselsdagpengene med: https://www.borger.dk/Emner/familie-og- ... orlov.aspx

Hvilken form for 'straf' tænker du på? I forhold til muligheden for fs?

Men hvis du alligevel tænker på at være væk fra DK i barselsperioden, var det så ikke mere nærliggende at overveje et EU-land + ægteskab med din kæreste + fs efter EU-reglerne?

Der er nok en masse vaccinationer, man bør have - og hvordan er sundhedssystemet hvis du får brug for lægehjælp til dig selv og den lille? Jaaja, der bor mennesker i Gambia og flertallet overlever barndommen, men alligevel, spædbørn er forholdsvis skrøbelige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nan
Indlæg: 48
Tilmeldt: 15.11.2010 16:19:15

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af Nan » 22.06.2011 18:28:10

Jah det er lige netop min bekymring..
Problemet er lidt at jeg ikke kan forsøge ham
:s han kommer til dk på turistvisum og tager
Hjem i december.. Kan det lade sig gøre at han
Ikke behøver at tage hjem igen hvis vi gifter os?
Grunden til vi ikke har gift os, er at vi (da jeg
Endnu ingen uddannelse har) har brug for de
Ekstra penge jeg evt. Kan få som eneforsøgere
1.prioritet er 100% sikkert at få et liv med Bilal
Så hvis jeg kan få et liv med ham med det samme
Ved at blive gift er det alt jeg ønsker.. Men bolig
I Sverige er jo også svær at få når vi kun har
Få penge at gøre med med en indkomst:/

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af mh1 » 22.06.2011 20:02:46

Du skal sætte dig ned og regne på, om du ikke kan få lige så meget ud af det ved at få dobbelt skattefradrag - sålænge din Bilal ikke har nogen indtægt, kan du bruge hans fradrag, når og så snart han får personnummer. Hvis det trækker ud at få det, ja så får du det med tilbagevirkende kraft for HELE det skatteår, hvor I bliver gift og flytter sammen.

Så hvis du kan få tingene til at hænge sammen under et ophold i et af de billige EU-lande, hvor du med dine barselsdagpenge opfylder de lokale betingelser for at være selvforsørgende, og evt. efter de første måneder endda får et lille job på 10 timer/ugen, så kan I få fs efter EU-reglerne og vende tilbage til DK når din barselsperiode udløber. Det er s'følig let for mig at sidde her og mene, det kan lade sig gøre, men jeg synes du bør undersøge mulighederne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nan
Indlæg: 48
Tilmeldt: 15.11.2010 16:19:15

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af Nan » 22.06.2011 20:51:22

Du mener at hvis vi kan få det til St hænge
Sammen økonomisk, kan vi 1. Blive sammen
Når han ellers skulle være taget hjem, 2. Flytte
Tilbage til dk indenfor et års tid? Jeg tænker
Lidt at måske man skulle tage sig råd til det,
Da det tager hårdt at være væk fra hinanden
3-6mdr af gangen.. Du simpelthen så sød at
Blive ved med at svare på mine spørgsmål..

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af mh1 » 22.06.2011 21:35:21

Ja, jeg mener at med en omhyggelig planlægning burde det kunne lade sig gøre.

Hvis du ikke er væk fra DK mere end 6 mdr. forbliver du skattepligtig til DK, og du kan fsv. også bevare en folkeregisteradresse, og så må det også hænge sådan sammen, at du kan få din mands fradrag - dette er jeg ikke 100% sikker på, skatteret er simpelt hen noget af det sværeste at få til at hænge sammen, men i mit hovede må det være sådan (jeg er jurist, men ikke ekspert i skat).

Andre har fået med tilbagevirkende kraft til ægtefællens INDREJSE, også selv om ægtefællen ikke havde folkeregisteradresse pga. ikke at have fået opholdstilladelse. Men de var så godt nok blevet i DK sammen. Det bliver noget af et puslespil.. Skat er på mange områder besværlig, men til gengæld er de ikke i samme grad som US under pres fra DF for at tolke bestemmelserne til skade for borgerne :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Nan
Indlæg: 48
Tilmeldt: 15.11.2010 16:19:15

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af Nan » 23.06.2011 09:23:54

Nej det er klart, men det kan man vel forhører sig om ved skat? Hvordan kan jeg have folkeregisteradresse hvis vi bor i sverige? - Jeg kan vel ikke tage ham med til sverige uden at have "tilknytning" dertil..
Som jeg lige forstår det her kan jeg altså når Bilal kommer, blive gift med ham, og omgående flytte til sverige, hvor jeg muligvis - med lidt held kan få hans fradrag.. Men For at flytte tilbage til Dk skal vi vel have haft "reelt" ophold i sverige, dvs. boet der, betalt skat mv.? mht. til personnummer, er det noget bilal får i sverige når vi har ansøgt om opholdstilladelse, og hvor lang tid tager det ca? Og kan han mere eller mindre arbejde fra første færd han er der? (Så gælder fradraget naturligvis ikk man altså:)
Jeg tænker at vi evt kan blive gift kort engang når han kommer, også flytte umiddelbart efter - så længe jeg er på barsel behøver vi jo ikke bo i malmø men kan sådanset bo hvor som helst i sverige.. det bliver først aktuelt når jeg skal til at i skole, at bo så tæt på københavn som muligt.. Men der har vi jo så en god rum tid til at søge bolig..

Nan
Indlæg: 48
Tilmeldt: 15.11.2010 16:19:15

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af Nan » 23.06.2011 09:58:37

Pludselig kommer jeg til at tænke på, hvis bilal ikke tager hjem til gambia når han kommer næste gang, kommer det til at koste mig bankgarantien på 100.000 kr?.. Det jo virkelig en dårlig forrretning, fremfor at tage til gambia og søge om opholdstilladelse i sverige også flytte derop når den går igennem.. Har lige været på barselskontoret, de mente ikke gambia var en af de lande hvor man kunne tage sine barselsdagpenge med.. Det jo bare fantastisk!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af mh1 » 23.06.2011 14:32:57

FØRST: i flg. Barselslovens § 3 (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=127421) skal du opholde dig i DK, når retten til barselsdagpenge indtræder, dvs. når du går på orlov - og på det tidspunkt vil du ikke kunne rejse, før efter du har født. ER du begyndt at få barselsdagpenge, så fortsætter de, uanset hvor du opholder dig.

"§ 3 Stk. 5. En person, der ved starten af en fraværsperiode er berettiget til barseldagpenge i overensstemmelse med stk. 1-4, bevarer retten til barseldagpenge for den resterende del af denne periode, uanset hvor personen opholder sig."

NÆSTE: hvis du vil bruge EU-reglerne for at bringe din lille familie sammen, så er der hverken bankgaranti, sprogprøve, ansøgningsgebyr eller rumsterstang. Og nu er der jo heller ikke bankgaranti for visum.

Hvis du har mod på det, så er det med at komme igang med at søge bolig i Sverige.

Hvis det ikke er altafgørende at kunne smutte til DK hver og hveranden dag, så søg ikke i Malmø, hvor det er svært og dyrt at leje bolig, men let at smutte til DK, men f.eks. Varberg eller Göteborg, hvor det sikkert er billigere og der er færgeforbindelse til overkommelig pris. Eller Helsingborg.

Det må tage op til 6 mdr. at få UDSTEDT opholdskort til din mand, og det er lidt forskelligt, hvor hurtigt der arbejdes i forskellige kommuner. Derfor kan det være svært for ham at overbevise en arbejdsgiver om, at han godt må arbejde.

Du vil ikke kunne være grænsegænger mens du er på barselsdagpenge, så du vil ikke kunne få Bilals fradrag for 2011, medmindre i når at flytte til DK inden nytår. For at være sikker på at US ikke bare mener, at du har holdt barselsFERIE uden at have haft reelt ophold, skal der lidt mere til end at have nydt at være hjemmegående på barsel.

På barselsdagpenge vil du være 'person med tilstrækkelige midler', og det gør US lidt sværere at overbevise om det reelle ophold, der udløser EU-rettighederne for ægtefællerne.

Hvis du orker det, så vil 10-12 timers arbejde/uge i mindst 10 uger i Sverige forvandle dig til en sikker arbejdstager (og det KAN jo nås inden nytår, hvis han kommer omkring 01.09) - og i flg. det her burde det være muligt uden at miste barselsdagpengene:
"Afvikling af barseldagpengeperioder, der er forlænget ved delvis genoptagelse af arbejdet
§ 6. Barseldagpenge for en periode, der er forlænget ved delvis genoptagelse af arbejdet under fravær efter barsellovens § 7 eller § 8, stk. 6, kan udbetales som barseldagpenge under en forlænget periode, hvori arbejdet fortsat er genoptaget delvis.
Stk. 2. Hvis arbejdet er genoptaget på fuld tid i en uge, hvor der er ret til fravær efter barsellovens § 7 eller § 8, stk. 6, bortfalder retten til barseldagpenge for denne uge.
Stk. 3. Barseldagpenge for en periode, der er forlænget ved delvis genoptagelse af arbejdet under fravær efter barsellovens § 9, kan udbetales som barseldagpenge under en forlænget periode, hvori arbejdet er genoptaget delvis, eller udbetales som barseldagpenge under udskudt fravær, jf. § 7."

Der er dog muligvis en modregning, hvis du tjener over et vist beløb, men på bundlinjen vil du ikke kunne få mindre end barselsdagpengene.

Falder det hele i hak, vil I kunne vende tilbage til DK senest den 29. eller 30. december og hvis I har søgt om dansk opholdskort til din mand fra Sverige og har en bolig klar med en 'skæv' indflytningsdato, så vil du kunne forlange at få din mands uudnyttede fradrag for hele 2011 - ellers får du i hvert fald for 2012, indtil han får arbejde.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nan
Indlæg: 48
Tilmeldt: 15.11.2010 16:19:15

Re: Eneforsørger eller ej? samt en masse brok..

Indlæg af Nan » 23.06.2011 19:23:35

Okay det lyder jo rigtig godt alt sammen... jeg forstår bare ikke, hvad med den bankgaranti jeg har stillet i forbindelse med at Bilal skal herop på turistvisum? jeg har stillet en garanti, og den bliver først indfriet den dag bilal er tilbage i gambia.. Hvis han pludselig bliver her i dk/sverige med mig, kommer det jo til at koste mig den bankgaranti? Samt, vi har i vores ansøgning så vidt jeg husker, har skrevet under på at han tager tilbage til gambia, at vi ikke søger om fs, asyl mv...

Besvar