Kæreste fra Ukraine

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

jhc_denmark
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21.01.2009 21:20:23

Kæreste fra Ukraine

Indlæg af jhc_denmark » 22.01.2009 22:07:34

Hej

Jeg har den sidste månede skrevet sammen med en pige på snart 24 fra Ukraine - selv er jeg 31 år gammel. Vi har snakket sammen over telefonen et par gange, selv om hendes engelske er ganske forfærdelig så det har været en blanding af engelsk og lidt tysk. Vi har aftalt at mødes i Odessa om 14 dage og jeg glæder mig afsindigt meget til at møde hende og jeg kan fornemme at følelsen er gensidig.

Jeg tjener ok - et mindre syv cifret beløb om året i løn så jeg har ikke nogen problemer med at stille de 55.000 kr. som garanti hvis jeg ønsker at få hende hertil. Det at få en kvinde fra Ukraine til Danmark gør at jeg skal ændre en hel del på den måde som jeg lever på nu - da det er arbejde fra tidlig morgen til sen aften.

Hun har aldrig bedt om at få noget som helst værken gaver eller penge tilsendt - så det må jo betyde at hun er seriøs ?

Men hvad er jeres erfaring med piger fra Ukraine ?

Og hvad stiller man op hvis vi bliver enige om at det skal være os og hun kommer til Danmark. Jeg vil uden problemer kunne tage en månedes ferie for at få startet med at integrere hende i det danske samfund. Men hvordan starter man på alt dette. Det må være afsindigt svært at komme til et land hvor man ikke kender sproget og det er vel derfor vigtigt at få integrationen sat i gang med det samme.

Tak for jeres svar :)

Alf
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27.06.2008 21:01:42

Indlæg af Alf » 22.01.2009 22:46:36

Hej

Hvis det viser sig at i gerne vil forsætte med at ses, og at i gerne vil bo her i DK, så er der 2 muligheder, at søge om familiesammenføring, ( FS ) enten efter EU regler, eller de nationale regler.

Hvis i søger om FS efter de nationale regler, så får hun tilbud om danskundervisning, lige så snart hun har fået opholdstilladelse. Hvis i bruger de nationale regler, og i søger om FS medens hun er her i landet, da må hun ikke arbejde og biver heller ikke tilbudt undervisning mm. før end hun har fået opholdstilladelse.

Jeg kender ikke til FS efter EU regler, men ved at der er fordele ved at benytte sig af dem ( ulempe, man skal bo min 10 uger i udlandet )

Mvh Alf

Jens
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28.01.2009 01:43:03

Indlæg af Jens » 28.01.2009 02:13:09

Hej jhc

Jeg er i en identisk situation, som dig. Har haft kontakt med en kvinde i Odessa gennem 3 måneder.

Som jeg har forstået det kan min "net" kæreste ikke bare lige få visa til Danmark for, at besøge mig. Det er nemlig ikke godt nok, at have mødt hinanden på nettet.

Ellers er det de samme tanker der optager mig, vedr. ophold, flyning osv.

Vi kan måske dele erfaringer.

Mvh. Jens

Parsifal25
Indlæg: 47
Tilmeldt: 09.06.2007 07:41:40

Indlæg af Parsifal25 » 28.01.2009 08:03:04

Hej

Jeg har været gennem præcis samme situation. Læs min beskrivelse her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/php ... c.php?t=18

Nu er vi blevet gift, Yana har fået opholdstilladelse og er godt i gang med danskundervisningen.
Har i brug for flere oplysninger eller hvis jeres ukrainske kærester har brug for at tale/skrive med min kone, så sig endelig til.

Mvh.

Parsifal

Jens
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28.01.2009 01:43:03

Indlæg af Jens » 28.01.2009 14:32:23

Hej Parsifal.

Mange tak for tilbuddet. Det er "guld" værd, at have dine erfaringer og trække på.

Jeg foreslog min kæreste, at finde en herboende Ukrainer og tale med, for noget tid siden.

Forstår jeg det rigtigt, at det er bedst, at jeg starter med og besøge hende, i Ukraine?

Mvh. Jens

Parsifal25
Indlæg: 47
Tilmeldt: 09.06.2007 07:41:40

Indlæg af Parsifal25 » 28.01.2009 14:48:36

Hej Jens,

JA! Du SKAL besøge hende først i Ukraine - ellers får hun meget svært ved at få visum til Danmark (jeg vil næsten sige det er umuligt!)

Mvh.

Parsifal

Jens
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28.01.2009 01:43:03

Indlæg af Jens » 28.01.2009 15:15:02

Det var heldigt, at jeg nåede og finde ud af det.

Tak for hurtigt svar :o)

Mvh. Jens

Parsifal25
Indlæg: 47
Tilmeldt: 09.06.2007 07:41:40

Indlæg af Parsifal25 » 28.01.2009 17:15:48

Hej Jens,

Følgende er "sakset" fra Nyidanmarks hjemmeside vedr. visum fra Imigrationslandegruppen (Ukraine er i denne gruppe):

"For at give visum til kærester – herunder ansøgere, der ønsker at indrejse i Danmark for at indgå ægteskab – kræves det, at det kan dokumenteres, at parterne har et sædvanligt fast parforhold. Det skal således kunne dokumenteres, at parret har mødt hinanden personligt, og at de har set hinanden inden for det seneste år inden visumansøgningen. Det er ikke nok, at parret kender hinanden gennem telefonisk og/eller skriftlig kontakt. Hvis parret ikke har større kendskab til hinandens personlige forhold, får ansøgeren afslag på visum."

Mvh.

Parsifal

Jens
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28.01.2009 01:43:03

Indlæg af Jens » 29.01.2009 14:42:07

Hej Parsifal.

Er der en mulighed for min kæreste, for og tale med din kone?

Mvh. Jens

Parsifal25
Indlæg: 47
Tilmeldt: 09.06.2007 07:41:40

Indlæg af Parsifal25 » 29.01.2009 15:27:26

Hej Jens,

Ja naturligvis, men hun er i USA for øjeblikket. Vi regner med, at hun kommer hjem på søndag. Jeg sender dig en Personal Mail (PM) med hendes e-mail addresse og telefonnunner.

Mvh.

Parsifal

Kroshka
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14.12.2008 14:19:31
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 25.02.2009 10:39:01

hej, jeg deler også gerne noget af min erfaring med at få en ukrainsk kæreste til danmark - jeg har netop haft besøg første gang af hende - og det var et langt sejt træk igennnem us-junglen - og det er ret vigtigt at gøre tingene rigtigt første gang...

er der i øvrigt nogle der har kendskab til noget som en ukrainsk venskabsforening eller lign i dk.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 25.02.2009 14:51:57

Så lige denne tråd. Eftersom jhc tjener godt, og derfor formentligt har en udmærket bolig, alderen er i orden, osv, ser jeg ikke nogen årsag til at søge efter EU-reglerne. Jeg er derimod ret sikker på, at ansøgningen vil gå glat igennem efter de danske regler.

Generelt vil jeg sige, at det vil være en god idé at lave et invitationsbrev til den udkårne. Skriv den på dansk og engelsk og send den til hende. Send også en kopi direkte til den danske repræsentation i hendes hjemland, og til Udlændingeservice i forbindelse med ansøgning om visum. I invitationsbrevet kan du kort beskrive jeres forhold, hvordan I første gang kom i kontakt med hinanden, og hvad jeres fælles fremtidsplaner er. Der findes ikke nogen skabelon til hvordan brevet skal udformes og i hvilken rækkefølge, af den simple årsag, at brevet skal være så personligt som muligt.

Hvis I allerede ER gift inden ansøgningen om visum indleveres hos nærmeste politi eller hos Udlændingeservice, kan der IKKE kræves garantistillelse for visummet. Hvis I gifter jer her i landet, mens hun er her på visum, og I så søger FS, hugger kommunen garantien for visummet, og samtidig vil Udlændingeservice kræve ny garantistillelse for OT. Denne vil være låst i syv år, og koster pt. lidt over 58.000 kr.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kroshka
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14.12.2008 14:19:31
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 25.02.2009 15:39:54

i tilknytnng til kims kommentarer vil jeg sige, at der er på Den Danske Ambassade, Kiev's hjemmeside standardformularer til alt. inkl. invitationsbrev - og såfremt det er til et alm. besøgsvisum, skal du blot sende invitationsformularen til ambassaden, der som udgangspunkt skal behandle ansøgningen. Såfremt ansøger har været i Schengen før- vil de typisk kunne give visum indenfor 10 dage - men ellers vil den typisk gå til udlændingeservice... og så starter bøvlet... Som nævnt har jeg selv lige været igennem "møllen"...

En ting der dog er meget vigtigt og som udlændigeservice lægger stor vægt på er at I har romanstiske fotos hvor I begge er på - det havde jeg/vi ikke - så husk at få taget en del af dem når du møder hende igen - de skal bruges senere. Husk også at det kan værenødvendigt atfremvise log-bog over jeres kontakt, mail, sms, telefonsamtaler m.v.

jhc_denmark
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21.01.2009 21:20:23

Sidder pt. i Odesa

Indlæg af jhc_denmark » 06.03.2009 00:28:47

Hej

Pt. sidder jeg i min lejet lejlighed i Odessa og er rigtig glad - det har været en god aften.

Vi var ude at spise på en god resturant og gik efterfølgende rundt i byen søndag er det jo kvindens dag så der er jeg jo nød til at gøre noget mere ud af det.

Min kæreste arbejder i en bank og har ansvaret for at deres afdelinger kommunikere indbyrdes I morgen skal hun til Kiev så hun gik tidligt i seng.

Vi har snakket om at tage til Danmark til sommer og glæder os meget til at komme til Danmark. Men det som jeg er bange for er at hun kommer til at kede sig i Danmark da hendes uddannelse jo ikke kan bruges på grund af et andet system. Selvføldelig skal hun i skole når hun kommer til Danmark men hvordan har I andre klaret det.

Tak for jeres hjælp.

Jørgen

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.03.2009 10:53:40

Jørgen,

Når hun har fået OT, kontakter I det nærmeste sprogcenter i forhold til din bopæl. De vurderer på hvilket niveau hun skal starte, og kan derfra fortælle jer, hvordan tingene vil komme til at køre. Der tages altid individuelle hensyn.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar