EU-regler... forstår det ikke helt.

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fribo
Indlæg: 43
Tilmeldt: 09.04.2008 22:50:47
Geografisk sted: Danmark

EU-regler... forstår det ikke helt.

Indlæg af Fribo » 10.07.2008 16:10:07

Hej.
Jeg er en 21-årig pige som til august skal starte på uni i kbh. Jeg har det sidste år været sammen med min chilenske kæreste 26, og nu kommer han så endelig med til Danmark, og vil gerne forsøge at blive her.

Så er det så jeg overvejer om det vil være en mulighed at bo sammen i Kbh. og blive gift mens han er på sit turistvisum, og jeg så arbejder de krævede 12 timer om ugen i Sverige ved siden af mit studie. Vil han så kunne få opholdstilladelse efter eu-reglerne efter de krævede antal ugers arbejde?? Og er det ok at bo i Danmark imens eller skal vi så bo i Sverige?
Og hvor mange uger er det helt præcist man skal arbejde?

Vil meget gerne læse noget mere om reglerne, men har ikke kunnet finde noget information. Er der nogen der har et link?

Lige en sidste ting... Vi har kun kendt hinanden i 1 år og vil egentlig gerne vente med at blive gift. Men det virker helt umuligt med de stramme regler. Tror i US vil mistænke os for at have et proforma ægteskab hvis vi gifter os, og vil det overhovedet betyde noget hvad de tænker om vores ægteskab, hvis vi kan komme ind gennem eu-reglerne?

Håber det er nogen der kan hjælpe!

Tak for et fantastisk forum...

Anne&Todd
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14.07.2008 23:48:52
Geografisk sted: Danmark/New Zealand

Indlæg af Anne&Todd » 15.07.2008 00:28:39

Hejsa.
Jeg står meget i samme situation som dig.
Min kæreste, som er fra New Zealand er pt i Danmark på et working/holiday visum. Vi har nu tænkt os at søge arbejdsvisum til ham, da han har fundet et job der vil lave kontrakt. Og jeg tror også godt man kan søge hvis man er her på turist visum. Men jeg skal ringe til dem igen, og se om jeg kan få noget hjælp denne gang, (de kaster en frem og tilbage mellem de forskellige visums og ingen ved noget ordentligt) Men jeg skal nok lige spørge mht til turist også.

I Berlingske tidende var der en artikel i torsdags, hvor der stod at "Efter i mellem to og ti uger kan danskeren vende hjem og få sin ægtefælle med", så jeg tror at man skal ud af landet i mens. Desværre.

Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at vide mere om de eu-sær regler, hvis nogen har nogle gode links.

Vi vil også gerne vente lidt med at skulle giftes, så vi håber på det her arbejdsvisum, måske kunne det også være en løsning for jer. Alt efter hvad han laver, så kan han evt komme under jobkort visum, der skulle det vist være en del nemmere.. Men det er en jungle, uden tvivl :(

Kærlige hilsner Anne Kristine

monies
Indlæg: 199
Tilmeldt: 20.07.2007 15:38:29

Indlæg af monies » 15.07.2008 04:52:40

Hej
Man skal bo og arbejde i Sverige i 2-10 uger, 10-12 timer om ugen, for at komme tilbage til Danmark på Eu-reglerne. Desuden skal partneren ha' boet lovligt i Sverige sammen med Jer. Altså man skal søge FS i Sverige først.
I får en masse information hvis i læser trådene i "eu sveriges- og slesvig løsningen". Desuden kan i læse om reglerne på www.nyidanmark.dk

Mvh Monies

Nanna
AUG Board
Indlæg: 51
Tilmeldt: 10.06.2007 13:16:46
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Nanna » 15.07.2008 10:59:15

Jeg faldt lige over dit indlæg. Jeg er selv gift med en kiwi som også i sin tid kom til Danmark på et working holiday visum.

Hvis han har et arbejde der er villig til at stille op kan han søge en arbejdstilladelse. Du skal dog være opmærksom på, at det kræver at jobbet står på positivlisten og hans arbejds- og opholdstilladelse vil være afhængig af at han forsat har jobbet.

Mht. til anvendelse af eu-reglerne til at komme tilbage, kræver det at du flytter til et andet eu-land og at din partner opnår opholdtilladelse i det eu-land inden I vender tilbage. Vær opmærksom på at I skal kunne dokumentere at I har boet sammen i ca. 18 måneder når I ikke er gift for at anvende eu-reglerne (i hvert fald i sverige).

Sagsbehandlingstiden på eu-opholdstilladelserne i Sverige er pt mellem 3 og 6 måneder, så hvis I vil til Sverige skal I nok forberede jer på at være der i 6 måneder. Har I overvejet at tjekke op på f.eks. england? og deres sagsbehandlingstider? om I kan søge opholdstilladelsen i Dk inden I tager afsted osv...

Jeg håber ikke at jeg har skabt for meget forvirring

Nanna

Fribo
Indlæg: 43
Tilmeldt: 09.04.2008 22:50:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Fribo » 15.07.2008 16:29:31

Mange tak for jeres svar.
Vi regner med at prøve at finde ham et job inden de 3 måneders turistvisum udløber. Han er heldigvis arkitekt som jo er på positivlisten, så det skulle være en smule lettere. Hvis han dog bare kan få et job... Det er et ordentligt pres der ligger, når man har sådan en deadline....

Ellers må vi jo gifte os og rende til Sverige, selvom det er lettere sagt end gjort.

Er simpelthen så bange for at han ikke kan få et job, og at vi bliver nødt til skynde os at gifte os. Det er ikke sådan jeg havde forestillet mig at vi skulle giftes... AT løbe hen til rådhuset inden turistvisum udløber og bliver gift på et sprog han ikke en gang forstår. Men nu må vi se hvad der sker.
Håber på arbejde :? !

Nanna
AUG Board
Indlæg: 51
Tilmeldt: 10.06.2007 13:16:46
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Nanna » 15.07.2008 17:02:56

Hej Fribo,

Jeg ved godt det ikke er superromantisk, men paa koebenhavns raadhus kan de godt klare ceremonien paa engelsk. lokalerne er ogsaa meget gamle og imponerende, saa hvis det kommer saa vidt er det faktisk ok. Min mand var i hvert fald meget imponeret da vi giftede os og under alle omstaendigheder er det et saa stort oejeblik at man helt glemmer omgivelser og omstaendigheder.

Nanna

Besvar