Danmark vs Sverige

This forum is dedicated to all our English-speaking members.
Please feel free to ask your questions here!
Besvar
ORANGE
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03.11.2017 02:28:37

Danmark vs Sverige

Indlæg af ORANGE » 03.11.2017 02:45:18

Hej alle sammen,

Jeg er  gift med en amerikaner. Jeg bor pt i Asien med min mand og søn. Jeg har nu fået job i Danmark, Og planlægger dermed at flytte til Danmark med min familie sidst i november. Jeg læser at det er en stor process man skal igennem for at få ens partner til Danmark. Nogen skriv tilmed at det er letter at flytte til Sverige første for nået tid også flytte til Danmark.

Da jeg læser at mange har været igennem den samme mølle, vil jeg høre hvilken fordel der er ved at flytte til Sverige og hvad processen er der - og er der også mange krav på at lære svensk - er der evt nogen der har en liste af de forskellige krav ??

Min mand og jeg planlægger at flytte til Danmark i slutningen af november, og foreløbig bo hos mine forældre, som har nok med plads.

Jeg planlægger at tag til borger service for at registrere mig selv tilbage i Danmark og min søn som har dansk pas. Skal jeg så også registrere min mand i Danmark ??

Eller Skal jeg vente med at registrere mig selv og søn indtil jeg ved om vi skal bo i Danmark eller Sverige?? Skal dog arbejde i Danmark - så jeg tænker at jeg skal...

Hvis vi vælge at flytte til Sverige, hvad er så processen der??

Forestillinger mig at vi først skal have en bolig i Sverige før vi kan registrere min mand, og starte familie sammenføring i Sverige?

Er det så meget lettere i Sverige end i Danmark at få familie sammenføring - også når vi tænker langsigtet??

Da vi alligevel skal skal have et nyt hjem- kan vi enten starte i Danmark eller Sverige.

Lidt data om os-
-Gift i 2 år
-Boet sammen i 3 år
-fælles søn på 4 mdr født i Asien
-Min mand er amerikanere og er arkitekt - ( søger job i Danmark - evt i Sverige)
-Jeg er dansker født og opvokset i Danmark
-Boet i Asien i snart 4 år men flytter nu til Danmark og starter job lidt uden for København ( ingeniør konstruktør job) i december
-jeg har ikke boet i USA
- vi har sammen besøgt Danmark årligt siden vi har kendt hinanden og familie og venner har besøgt os i Asien
- min mand har besøgt Danmark en enkelt gang før vi mødte hinanden
-Vi har arbejdet i samme virksomhed de sidste 4 år

Håber at høre fra jer- om hvilken mulighed vil være bedst og nemmeste at tag.

Og det første skridt vi skal tag når vi lander i Danmark.

Min mand vil pt være på turist visa - da han er amerikanere 90 dage

Hilsen
Lis

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Danmark vs Sverige

Indlæg af skaanebo » 03.11.2017 08:15:27

Hvor gamle er I? For DK stiller krav til alder.

ORANGE
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03.11.2017 02:28:37

Re: Danmark vs Sverige

Indlæg af ORANGE » 03.11.2017 08:50:27

Vi er 38 og 40år

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Danmark vs Sverige

Indlæg af skaanebo » 03.11.2017 10:11:23

Okay, i så fald kan I uden videre søge efter dansk lovgivning. Men læs alligevel mere om EU-reglerne her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... U-reglerne

ORANGE
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03.11.2017 02:28:37

Re: Danmark vs Sverige

Indlæg af ORANGE » 03.11.2017 10:31:51

Tak Okay -

Er der dog nogen særlige fordele ved at bo en periode i Sverige og tag EU vejen?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Danmark vs Sverige

Indlæg af skaanebo » 03.11.2017 10:42:57

Fordele ved EU:

Ingen sikkerhedsstillelse i bank.
Man får uden videre permanent ophold efter fem år.
Der stilles ikke krav til integration, arbejde, uddannelse, danskkundskaber, osv.
Man kan bo som man vil, når blot man opfylder betingelser for folkeregistrering.

ORANGE
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03.11.2017 02:28:37

Re: Danmark vs Sverige

Indlæg af ORANGE » 03.11.2017 10:54:41

Super mange tak for informationerne -

lyder til der er mange fordele ved at flytte til Sverige et par år og køre lidt frem og tilbage på arbejde. Kender du evt et link til de svenske familie sammenføring regler.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Danmark vs Sverige

Indlæg af mh1 » 03.11.2017 11:33:39

For det første: I behøver ikke bruge de svenske regler, og ej heller at blive et par år i Sverige. Tre måneder er i princippet nok.

For det andet finder du de svenske regler her: https://www.migrationsverket.se/
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar