En enkelt sag igen..

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

En enkelt sag igen..

Indlæg af DBS » 15.08.2011 13:29:30

http://nyhederne.tv2.dk/article/42619691/42619258/
Ifølge den radikale næstformand dokumenterer sagen, at der er noget helt galt med det regelsæt, som udlændinge vurderes efter.

"Det er stærkt bekymrende for retssikkerheden, at loven ændres i et sådant tempo, at heller ikke sagsbehandlerne i Udlændingeservice har det fornødne overblik," siger Zenia Stampe.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af fundiver199 » 16.08.2011 08:04:35

Det ser ud til, at der nu er fundet en løsning på denne sag. Der findes en ordning, der hedder fastholdelse af arbejdskraft, og hvor en familiesammenført eller flygtning, der ellers står til at miste sin opholdstilladelse, kan få en ny opholdstilladelse, hvis han/hun har arbejdet mindst 2 år for den samme arbejdsgiver.

Den ordning havde US imidlertid komplet uforståeligt glemt at oplyse den indiske ingeniør om, da de sendte afslaget på hendes ansøgning om forlængelse af humanitær opholdstilladelse. Hvordan det kan lade sig gøre, forstår jeg helt ærligt ikke, for US må da have nogle skabeloner for deres afgørelser, og det må da indgå i skabelonen for denne slags afgørelser, at der skal oplyses om den ordning, hvor den kan tænkes at være relevant.

Desværre giver sådan en sag derfor anledning til, at man kommer til at mistænke, at der sidder nogen i US og fører deres egen private udlændingepolitik, som er endnu mere restriktiv end den officielt gældende.

Det vil jeg selvfølgelig helst ikke tro er tilfældet, men mistanken opstår uundgåeligt, når US laver den slags fejl, som "sjovt nok" altid er til skade for ansøgerne. Og alternativet er, at man må konkludere, at de ikke har styr på, hvad de foretager sig. Og det er jo heller ikke særlig betryggende. Så alt i alt en rigtig møgsag for US og deres direktør Henrik Gunnet.

Jeg sidder da også tilbage med det spørgsmål, hvor mange andre udlændinge med job i Danmark, som er rejst ud af landet, fordi de ikke kendte og heller ikke blev vejledt om denne ordning.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af DBS » 16.08.2011 15:26:20

Og her fra hendes egen hjemmeside:

http://www.bipjeet.dk/SidsteNyt.aspx

mvh DBS

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af Durmaz » 16.08.2011 18:14:12

Der er noget jeg ikke forstår. hvorfor har hun ikke fået permenent opholdtilladelse. kan hun ikke det, med den opholdtilladelse hun har.

jeg tænker hun har været her siden 2002 det er jo 9 år, hvis hun er højt uddannet han hun jo også de akademiske evner for at have lært sproget. hvis hun har haft arbejde hele tiden lever hun jo op til alle krav....

ingen tvivl om at det er hul i hovedet at udvise hende men hvorfor er der ingen der har rådgivet hende i forhold til permenent opholdstilladelse, de giver jo både hende og resten af familien mere ro

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af fundiver199 » 16.08.2011 18:45:24

Sandsynligvis er årsagen, at der i 2007 blev indført den såkaldte "integrationseksamen", hvor man skal have haft, hvad der svarer til fuldtidsarbejde i 2½ år. Det krav har hun jo ikke kunnet opfylde før nu, da hun har brugt de første mange år på at studere, og herefter har arbejdet på deltid af hensyn til sin syge søn. Kravene fra 2007 ville hun dog snart opfylde, idet man efter de krav kunne "tælle sammen" til 2½ års fuldtidsarbejde over en vilkårligt lang periode. Men i 2010 blev det jo skærpet til 2½ års fuldtidsarbejde inden for 3 år, hvilket udelukker alle, der arbejder mindre end 30 timer om ugen, fra nogensinde at få permanent opholdstilladelse.

Sagen illustrerer derfor også, hvor fuldstændigt sindsyge reglerne om permanent opholdstilladelse er blevet, og det gælder for så vidt allerede dem, der blev indført i 2007. Derfor kan jeg også fuldt ud tilslutte mig Anna Von Sperling, når hun skriver følgende:

"Men jeg får ikke indfriet mine forhåbninger til en ny regering, fordi den taler pænere. Jeg får det, hvis den ruller de åbenbare diskriminerende love tilbage."

http://www.information.dk/275762#comment-403714

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af Durmaz » 17.08.2011 17:53:42

:? jeg opgiver snart at finde rundt i alle de regler for der er da noget galt i at man efter 10 år og med en høj uddannelse taget i landet stadig ikke kan få permenent.

derudover sætter det jo en befolkningsgruppe dårliger hvis de skulle gøre sig den fejl at vælge at få børn undervejs, for gætter ´på at dette ikke kan tælles med i regnskabet selvom man er på barsel fra sit arbejde... Samtidlig holder det udlandske mænd fra at kunne dele deres barsel med kvinden da dette vel også gør at man starter forfra

eller er jeg helt gal på den

men om 3 mdr ved vi om vi skal leve med en uvished for at alt hele tiden bliver lavet om og reglerne mere og mere ugennemskuelige

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2011 08:04:05

Ja hvis vi får en ny regering, så bliver reglerne om permanent opholdstilladelse efter alt at dømme lavet om igen, men vi ved bare ikke til hvad, for det har S og SF ikke officielt taget stilling til. Det er ikke en del af de udlændingepolitiske udspil, som de to partier er blevet enige om.

Jeg håber da, at man vil lave en reel forenkling af reglerne, så de kommer til at minde om dem, man har i alle andre vestlige lande, og som man havde i Danmark indtil 2007. Dvs. permanent opholdstilladelse gives, når man har boet lovligt og uafbrudt i Danmark i et vist antal år uden så mange yderligere krav om overhovedet nogen.

Men desværre er der kræfter i S og SF herunder SF´s integrationsordfører Astrid Krag, der grundlæggende tilslutter sig hele tankegangen bag pointsystemet for permanent ophold, og som blot mener, at der er behov for nogle "justeringer" i dette. Så det er svært at forudsige, hvad det ender med.

Tankegangen bag pointsystemet er vel grundlæggende den, at indvandrere og flygtninge ikke ønsker at integrere sig i det danske samfund, og at reglerne for permanent opholdstilladelse derfor skal bruges som pisk/gulerod til at tvinge dem til at gøre det.

Efter min opfattelse er det udtryk for et fuldstændig forrykt menneskesyn, hvor alle udlændinge vurderes ud fra den laveste fællesnævner. Og derfor er det i grunden ret så trist, at dette menneskesyn har bredt sig helt over til SF.

Den mindre pæne forklaring er selvfølgelig, at nogen i specielt DF ønsker, at færrest muligt får permanent opholdstilladelse og dansk statsborgerskab, da disse ting står i vejen for, at man kan masserepatriere udlændinge. Og som bekendt er DF`s vigtigste mærkesag, at de gerne vil "sende islam ud af Europa" (Mogens Camre på et af deres landsmøder).

Osvald
Indlæg: 33
Tilmeldt: 28.09.2007 12:42:20
Geografisk sted: Denmark

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af Osvald » 18.08.2011 09:19:23

Durmaz skrev::? derudover sætter det jo en befolkningsgruppe dårliger hvis de skulle gøre sig den fejl at vælge at få børn undervejs, for gætter ´på at dette ikke kan tælles med i regnskabet selvom man er på barsel fra sit arbejde...
Jeg har af personlige årsager ønsket at fået afklaret om barsel tæller med i de 2½ års "ordinær fuldtidsbeskæftigelse", da det er afgørende i min kone's ansøgning om permanent opholdstilladelse (som vi vil ansøge om i foråret 2012). De jurister jeg har rådført mig hos har sagt at der er ingen tvivl om det tæller med, så vi søger om permanent opholdstilladelse den dag hun har haft 2½ års fuldtidbeskæftigelse (på trods af hun har være på barsel i løbet af de 2½ år).

Skulle hun mod forventning få afslag pga barsel ikke tælles med i ordinær fuldtidsbeskæftigelse, så får US en ligestillingssag på halsen.

Venlig hilsen
Osvald

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2011 10:53:02

Problemet er, at der også er en del familiesammenførte kvinder, der får børn, før de er kommet ud på arbejdsmarkedet, hvilket så naturligvis forsinker det tidspunkt, hvor de kommer i arbejde. Og herudover er der også mange kvinder, som arbejder på deltid, især hvis de har små børn. Der er derfor ingen tvivl overhovedet om, at de gældende regler for permanent opholdstilladelse i praksis virker diskriminerende over for kvinder.

alien
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07.07.2011 23:30:19

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af alien » 18.08.2011 13:29:05

For at søge opholdstilladelse efter "fastholdelse af udelandsk arbejdskraft" ordening skal man arbejde fultid (mindst 30 timer om ugen). Det håber jeg hun har gjort.

Osvald
Indlæg: 33
Tilmeldt: 28.09.2007 12:42:20
Geografisk sted: Denmark

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af Osvald » 18.08.2011 14:50:42

fundiver199 skrev:Problemet er, at der også er en del familiesammenførte kvinder, der får børn, før de er kommet ud på arbejdsmarkedet, hvilket så naturligvis forsinker det tidspunkt, hvor de kommer i arbejde. Og herudover er der også mange kvinder, som arbejder på deltid, især hvis de har små børn. Der er derfor ingen tvivl overhovedet om, at de gældende regler for permanent opholdstilladelse i praksis virker diskriminerende over for kvinder.
Absolut enig. Vi fik vores første barn mens min kone var kontorelev, så min kone's mulighed for permanent opholdstilladelse er af den årsag allerede "forsinket" et år.

Fundiver, du har ikke kommenteret om du (og ÆUG) vurderer om barsel betragtes som en del af "ordinær fuldtidsbesæftigelse" (og du plejer at være rimelig godt inde i reglerne). Jeg er bekymret for den subjektive sagsbehandler vurdering, som du også har skrevet om, for jeg deler ligeledes opfattelsen af dette desværre foregår.

Formuleringen om emnet på Ny i Danmark er som sædvanelig bevidst uklar: "Perioder med fravær som følge af sygdom, ferie, omsorgsdage, barsel m.v. inden for rammerne af ansættelsesforholdet indgår i beregningen." (Jf. http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/p ... -5-aar.htm )
... "indgår i beregningen" - Jo tak, men på hvilken måde :evil: US misinformerer endnu en gang helt bevidst.

Osvald
Indlæg: 33
Tilmeldt: 28.09.2007 12:42:20
Geografisk sted: Denmark

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af Osvald » 18.08.2011 14:58:49

PS: Selvom jeg er enig i at de gældende regler diskriminerer kvinder, så er der ingen tvivl om det vil være langt nemmere at føre en ligestillingssag hvis en konkret ansøgning om permanent opholdstilladelse er afvist pga manglende opfyldelse af kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse pga barsel ikke er medregnet i de 2½ år.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af soreng » 18.08.2011 15:43:28

Osvald skrev:
fundiver199 skrev:Problemet er, at der også er en del familiesammenførte kvinder, der får børn, før de er kommet ud på arbejdsmarkedet, hvilket så naturligvis forsinker det tidspunkt, hvor de kommer i arbejde. Og herudover er der også mange kvinder, som arbejder på deltid, især hvis de har små børn. Der er derfor ingen tvivl overhovedet om, at de gældende regler for permanent opholdstilladelse i praksis virker diskriminerende over for kvinder.
Absolut enig. Vi fik vores første barn mens min kone var kontorelev, så min kone's mulighed for permanent opholdstilladelse er af den årsag allerede "forsinket" et år.

Fundiver, du har ikke kommenteret om du (og ÆUG) vurderer om barsel betragtes som en del af "ordinær fuldtidsbesæftigelse" (og du plejer at være rimelig godt inde i reglerne). Jeg er bekymret for den subjektive sagsbehandler vurdering, som du også har skrevet om, for jeg deler ligeledes opfattelsen af dette desværre foregår.

Formuleringen om emnet på Ny i Danmark er som sædvanelig bevidst uklar: "Perioder med fravær som følge af sygdom, ferie, omsorgsdage, barsel m.v. inden for rammerne af ansættelsesforholdet indgår i beregningen." (Jf. http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/p ... -5-aar.htm )
... "indgår i beregningen" - Jo tak, men på hvilken måde :evil: US misinformerer endnu en gang helt bevidst.
Eftersom at US skriver barsel sammen med ferie, sygdom, omsorgsdage indgår det vel på lige fod. At en ansøger har afholdt 3 sine ugers sommerferie en gang om året, og har haft, hvad man kan betegne som almindelig sygedage i løbet af et arbejdsår, har jeg f.eks aldrig hørt om skulle tælle fra i den samlede beregning om man har været beskæftiget i 2.5 år.

Jeg kan ikke se at US misinformerer her. Måske skriver de ikke ordret de ord du leder efter, men derfra og så til at misinformere er der langt vil jeg mene.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2011 19:07:58

Perioder med barsel, der har været holdt under et beskæftigelsesforhold, tæller som beskæftigelse. Det er der efter min mening ingen tvivl om. Formuleringen "indgår i beregningen" betyder, at det indgår i optællingen af, hvor mange måneders fuldtidsbeskæftigelse, man har haft. Muligvis kunne det formuleres mere letforståeligt, men det er hverken forkert eller vildledende, og jeg er ikke i tvivl om, hvordan det skal forstås.

Problemet er som sagt, at mange familiesammenførte kvinder har barselsperioder, der ikke afholdes under et beskæftigelsesforhold. Og dermed går de ikke alene glip af lån under barsel subsidiært barselsdagpenge, hvilket jo sådan set er galt nok, de optjener heller ikke "point" til permanent opholdstilladelse.

Hvis man vil indrette sit liv efter de danske regler, skal man derfor sørge for at udsætte planlagte børnefødsler, til man er kommet i arbejde.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2011 19:14:07

alien skrev:For at søge opholdstilladelse efter "fastholdelse af udelandsk arbejdskraft" ordening skal man arbejde fultid (mindst 30 timer om ugen). Det håber jeg hun har gjort.
Det fremgår ikke af den officielle vejledningstekst, at der stilles krav om et bestemt ugenligt timetal. Hvor har du den oplysning fra?

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... skraft.htm

Besvar