Pind retter ind efter mennenskeretsdom

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Henrik S

Pind retter ind efter mennenskeretsdom

Indlæg af Henrik S » 21.07.2011 12:24:34

Pind er nu tvunget til at tillade børn der har været sendt ud af landet på "genopdragelse", at vende tilbage selvom deres opholdstilladelse måtte være udløbet:
http://www.b.dk/politiko/pind-retter-in ... skeretsdom

Det er sigende for menneskesynet hos vores nuværende regering, at der skal en sådan dom til, før de så meget som overvejer at lade sådanne børn komme tilbage ind i landet.. :-(

fundiver199

Re: Pind retter ind efter mennenskeretsdom

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2011 13:02:29

Ja sagen viser jo, at det ikke er i orden at træffe "automatafgørelser" i den slags sager, hvor man f.eks. alene kigger på, om et barn har været bortrejst fra Danmark i 4 måneder men overhovedet ikke kigger på, hvor stor en del af sin opvækst, barnet har haft her i Danmark, eller hvad der i øvrigt er i barnets egen interesse.

Denne regel i Udlændingeloven om "genopdragelsesrejser", hvor man "straffer" et barn for noget, som dets forældre har besluttet på dets vegne, har hele tiden været noget mærkeligt noget, og det er da også blevet påpeget fra mange sider i forbindelse med høringer af lovforslag mm.

Baggrunden for loven er i øvrigt den efter min mening noget hysteriske debat om muslimske indvandrere og flygtninge, der "ikke ønsker at integrere sig", og som derfor angiveligt bla. ønsker, at deres børn skal præges mest muligt af hjemlandets kultur og normer. Hvilket også er baggrunden for, at aldersgrænsen for familiesammenføring af børn blev sat ned til 15 år, og at "2-års reglen" blev indført for børn under 15 år.

Jeg er ikke i tvivl om, at der har været eksempler på sådanne sager, lige som der også har været eksempler på tvangsægteskaber og såkaldt "æresrelateret" vold og meget andet dårligt. Men jeg er heller ikke i tvivl om, at der lige som med så meget andet af den danske udlændingelovgivning er tale om en total overreaktion på nogle formentlig ret få enkeltsager.

Og måske er det i virkeligheden det, som er det allermest triste ved det hele. Altså at det er enkeltsager og "laveste fællesnævner", der får lov at bestemme, hvordan store dele af lovgivningen skal indrettes.

Anne Alver
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Anne Alver » 21.07.2011 14:40:50

Ja, det er typisk dansk lovgivning:
Nogle få opfører sig dårligt, og så skal resten af os straffes via begrænsende og urimelige love. :!:

jovrose

Indlæg af jovrose » 22.07.2011 20:58:18

Hvornår bliver der taget hensyn til børns rettigheder til familieliv med begge forældre. Mit barn har ikke den ret fordi jeg modtager sociale ydelser og jeg har hverken råd til at flytte til Sverige eller søge om familiesammenføring . Når jeg finder arbejde skal vi fortsat vente tre år. Mit barn får ikke muligheden for at bo med sin far før hun er tæt på de seks år. Det er et enormt pres på hendes forældres kærlighed til hinanden. Hvis hun som voksen ender op på "sporløs" for at finde sin far, vil grunden være at den danske regering ikke tillod hende den basale ret til et familieliv. Jeg er meget bitter disse dage for hvad bliver der af min og min datters menneskeret til et normalt liv som far, mor og barn!!

MSH

Indlæg af MSH » 24.07.2011 12:57:56

Fra Berlingske's artikel:

"Både by- og landsretten blåstemplede ellers i første omgang afslaget til Sahro Osman.

Den somaliske kvinde forsøgte at anke til Højesteret, men fik nej, inden den britiske organisation The Aire Center valgte af føre sagen ved Menneskerettighedsdomstolen på hendes vegne."

Både by-og-landsretten sagde god for menneskerettighedskrænkelsen begået af den danske stat? OG den stakkels pige fik endda afslag på prøvelse ved højesteret?!

DET er i virkeligheden det allermest skræmmende ved den artikel...

MSH.

Besvar