Reglerne for danskundervisning ændres med dagpengeindgreb

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thrane
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14.10.2010 16:19:23

Reglerne for danskundervisning ændres med dagpengeindgreb

Indlæg af Thrane » 14.05.2013 12:56:18

Dagpengeindgrebet, hvor ledige under uddannelse får forlænget dagpenge med yderligere seks måneder eller et år med kontanthjælp på dagpengevilkår, skal bl.a. finansieres af nedskæringer på danskuddannelse til udlændinge. Det fremgår af dagens udspil fra regeringen, at der skal spares lidt over 1 milliard kr. på danskuddannelse til voksne udlændinge.

Det er virkelig uhørt, hvis det skal gå ud over den gratis danskuddannelse, som for mange er indgangen til det danske samfund. Vi har endnu til gode at se, hvordan de konkret vil spare, men man kan godt have lidt bange anelser.

http://politiken.dk/politik/ECE1969666/ ... ngeudspil/

http://bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokument ... 20pdf.ashx
Senest rettet af Thrane 21.05.2013 10:14:43, rettet i alt 1 gang.

Thrane
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14.10.2010 16:19:23

Re: Danskundervisning skal finansiere dagpengeindgreb

Indlæg af Thrane » 21.05.2013 10:12:40

Jeg var nok for tidligt ude med mine bekymringer. Dagpengeloven kommer nu stik imod min forventning til at medføre en udvidelse af uddannelsesretten til familiesammenførte og flygtninge til 5 år i stedet for 3 år. Det er alt andet lige rigtig positivt. Tilgengæld ser det ud til, at alle dem, der vælger løsningen med greencard-ordning, au-pair eller studievisum, vil få forringet deres mulighed for at lære dansk i første omgang:
Pengene hentes ved at erstatte den ordinære danskuddannelse med et introkursus til udlændige, der kommer til landet for at studere og arbejde, så de kan begå sig på arbejdspladsen.

Hvis de ønsker at blive i landet i en længere periode, kan de efterfølgende tage en tre-årig ordinær danskuddannelse.
Principielt kan man vel stadig undres over, at det er udlændinge, der gerne vil lære dansk, som skal betale for en udvidelse af dagpengeretten, men i det mindste får vi også lidt ud af det i den anden ende.

Den eneste tvivl jeg kan have, er om familiesammenføring efter EU, særligt de der opnår status som arbejdstager eller afledte rettigheder heraf, vil blive betragtet som "udlændinge der kommer til landet for at studere eller arbejde", men det ville vel være diskrimination ifølge EU-retten at stille ægtefællerne til en unionsborger ringere end familiesammenførte efter dansk udlændingelov?

Besvar