Illegale børn får liv tiæ at gå i skole men ikke til lægen.

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Illegale børn får liv tiæ at gå i skole men ikke til læg

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2013 07:34:08

Tankevækkende artikel om et hidtil ret overset problem. Hvis de danske myndigheder i 5 år har undladt at effektuere en udsendelse af børn, der har fået afslag på FS med deres far eller mor, vil jeg mene, at den danske stat dermed pga. sin passivitet har fortabt sin ret til at bestemme, at børnene skal bo i Tyrkiet hos deres mor.

De danske myndigheder bør naturligvis acceptere, at børnene de facto bor i Danmark hos deres far og derfor skal have udstedt en opholdstilladelse, så deres tilværelse kan blive normaliseret.

Sagen stiller for mig at se et stort spørgsmålstegn ved, hvordan man har en lovgivning, hvor Staten blander sig i en meget central del af forældres udøvelse af forældremyndigheden, når man åbenbart ikke er villig til eller magter at håndhæve denne lovgivning i praksis.


fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Illegale børn får liv tiæ at gå i skole men ikke til læg

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2013 13:11:14

Der er også en artikel, hvis flere politikere citeres for, at det primært er forældrenes ansvar. Og det har de da ret i. Men der må jo være en grund til, at de danske myndigheder i 5 år ikke har gjort noget for at få sendt børnene ud af landet. Og i nogle sager er den grund formentlig, at der reelt ikke ER nogen mulighed for, at børnene kan bo hos en voksen i hjemlandet, selvom US (fejlagtigt) har lagt dette til grund for deres sagsbehandling.

Problemet er nok, at lige som ved f.eks. EU-sagerne, så vælter US hele bevisbyrden over på barnets forældre, og nogle gange kan den bevisbyrde bare ikke løftes, når myndighederne ikke vil tillægge afgivne forklaringer nogen form for troværdighed og bevismæssig værdi.

Jeg har kendskab til en konkret sag, som en dansk advokat for flere år siden har fået sendt ned til Menneskerettighedsdomstolen, fordi han ikke mener, det kan være rigtigt, at børn behandles på den måde i et påstået civilizeret samfund.

Og det mener jeg faktisk heller ikke. Og jeg mener, at det er selve "tilknytningskravet" eller 2-års reglen, hvad man nu foretrækker at kalde det, som er grundlæggende urimelig og aldrig burde have været indført. Ingen andre vestlige lande har en sådan lovgivning. Så Politiken burde måske også grave et spadestik dybere og stille det spørgsmål, om det virkelig kan være rigtigt, at vi skal have det i Danmark. Og i givet fald hvorfor.

For der kan altså være mange fuldstændig legitime grunde til, at forældre først beslutter, at deres børn skal bo i Danmark, mere end 2 år efter, de selv kom hertil. Og derfor er det for mig at se dybt problematisk og virkelig ekstremt, at en stat begynder at ville blande sig i den slags.

Det er for mig at se et af flere eksempler på, at de danske politikere i 00`erne gik alt for langt og i deres iver efter at tækkes både vælgere og Dansk Folkeparti kom ud på et overdrev, man ikke burde befinde sig på i et civilizeret samfund.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Illegale børn får liv tiæ at gå i skole men ikke til læg

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2013 13:18:09

PS. Og det drejer sig jo ikke om, at "hele Verden" vil flytte til Danmark, hvis vi normaliserer vores lovgivning på dette område. Antallet af børn, der får afslag på FS pga. 2-års reglen, ligger i størrelsesordenen 100 om året. Og det er da vist kun Martin Henriksen fra Dansk Folkeparti og andre deciderede ekstremister, der kan mene, at disse 100 børn om året er noget, der truer den danske nationalstats fremtid.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Illegale børn får liv tiæ at gå i skole men ikke til læg

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2013 13:33:54

PPS. Og til yderligere understregning af det absurde i sagen kan nævnes, at hvis f.eks. Binnurs far havde opholdstilladelse med henblik på at arbejde eller studere i Danmark, så ville Binnur kunne få opholdstilladelse efter et helt andet regelsæt, hvor der ikke stilles noget "tilknytningskrav" / 2-års regel, nemlig som "medfølgende familiemedlem".

Så Binnur behandles dårligt, fordi hans far desværre har den "forkerte" slags opholdstilladelse. Hvilket for mig at se tydeligt understreger, at denne regel ikke kan handle om "integration", som det ellers var politikernes påstand / undskyldning, da de indførte den i 2004. For hvis det var tilfældet, ville man selvfølgelig have ladet reglen gælde for alle børn og ikke kun de, hvis forældre har nogle bestemte typer af opholdstilladelse.

Tanja72
Indlæg: 234
Tilmeldt: 24.08.2009 15:48:37

Re: Illegale børn får liv tiæ at gå i skole men ikke til læg

Indlæg af Tanja72 » 18.02.2013 14:56:13

Jeg er helt enig med dig fundiver

Besvar