Giftes med en amerikaner

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

raseli
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20.04.2012 21:13:46

Giftes med en amerikaner

Indlæg af raseli » 20.04.2012 21:25:12

Hej alle

Jeg har mødt en amerikaner som jeg gerne vil giftes med. vi er begge to 38 år gamle. Jeg har et godt job i Danmark og hun har et godt job i usa samt egen virkesomhed ved siden af.
Indenfor det næste års tid vil vi gerne have et barn. Dette barn skal fødes i USA som udgangspunkt.

januar 2014, vil vi begge sige vores job op, og flytte til kenya for at starte virksomhed.

Jeg har følgende spørgsmål:

hvis vi skal giftes, men ønsker ikke at flytte sammen permanent før vi flytter til kenya, hvordan sikrer vi vores barn bedst muligt?

Kan det evt. betale sig at vi bliver gift i usa, og jeg evt siger mit job op, og søger om green card i usa, for mig et job og arbejder der til vi flytter til kenya?

HVis barnet fødes i usa, kan jeg så søge om forældre orlov?

Ved disse spørgsmål er lidt anderledes at svare på, og ikke sikkert det er det rigtige forum?

På forhånd tak

Rasmus

IJE
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.03.2012 08:07:37

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af IJE » 21.04.2012 09:45:07

Såfremt I har brug for en lejlighed i Nairobi, kan I kontakte mig.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af soreng » 22.04.2012 10:59:58

Sikre jeres barn hvordan? Jeg går ud fra at USA, ligesom Danmark, anderkender at børn kan fødes udenfor ægteskab, og derfor skulle der ikke være nogle problemer i at du vedkender dig faderskabet selvom i ikke er gift. Hvad mener du når du skriver sikre jeres barn. Hvis du tænker rent arvemæssigt osv i tilfælde af at en af jer dør, så er den bedste måde ægteskab, og den næstbedste måde er testamente. I Danmark anyway.

Af ren nysgerrighed, hvorfor er det at barnet skal fødes i USA?

Om det kan svare sig for dig at blive i US, sige dit job op og søge om green card? Hvordan vil du have at nogen skal kunne svare bare nogenlunde fornuftigt på det? :lol: Kan det bedst svare sig for mig at spise and eller flæskesteg til juleaften, og skal der være dessert? :lol: Det er alt andet lige noget, som du bedst selv kan svare på. Det er dig, der ved hvad du arbejder med, tjener, kender jobmulighederne i USA indenfor dit fag, og ved om dit fag og din uddannelse overhovedet kvaliicerer dig til et green card i USA. :wink:

Vedr forældreorlov...Tja, hvis du lever op til reglerne for at modtage dagpenge under en forældreorlov, og barnet ellers er registreret som dansk statsborger, så skulle du vel godt kunne få forældreorlov. Men det er vel ikke så relevant hvis du vil flytte til USA.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2012 11:55:38

Læs om barselsorlov og forældreorlov her:

http://www.krifa.dk/fs/barselsorlov.aspx

Jeg ved det ikke med 100% sikkerhed, men jeg vil bestemt gætte på, at man kun kan få forældreorlov med dagpenge fra A-kassen, hvis ens barn bor i Danmark. Sådan er princippet i hvert fald med børnecheck, med mindre man er en vandrende arbejdstager fra et andet EU-land.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af soreng » 22.04.2012 12:02:42

Ja, var også derfor at jeg skrev, at han ville kunne hvis han lever op til reglerne for dagpenge under forældreorlov. Den lokale kommune kan helt sikkert give et 100% svar.

som en lille sidebemærkning, er dagpenge under forældreorlov er ikke noget man får fra en A-kasse. Det er ikke afhængigt af medlemskab af hverken fagforening eller a-kasse. :wink:

raseli
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20.04.2012 21:13:46

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af raseli » 22.04.2012 13:00:33

Jeg går ikke så meget op i børnechekken, mere jeg har mulighed for at få forældreorlov med mit barn. Det er sådan at jeg kan få 32 uger med fuld løn fra mit arbejde, hvis jeg lever op til de krav kommunen forventer. Dette har jeg nu fundet ud af at det betyder jeg skal bevise mit barn bor hos mig, og dermed ser jeg ikke nogen andre mulighed end at de for adresse hos mig og dermed skal fødes i danmark?

Er dette muligt hvis moren bor i usa, og skal starte arbejde efter 3 månder, og jeg dermed skal passe børnene indtil vi flytter til kenya? Evt. kunne jeg tage dem med på ferie til usa til deres mor, men ved ikke om jeg har mulighed for at få 6 måneders ophold i USA på den bagrund?
Dertil spørgsmålet om det gør det hele nemmere at blive gift, men vi ikke flytter sammen forløbigt?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2012 14:52:17

Du kan godt have dit barn boende hos dig, selvom det er født et andet sted end i Danmark. Men der er den lille krølle på halen, at barnet kun opnår dansk statsborgerskab, hvis I enten er gift, eller det fødes her i landet. Og ellers skal der jo søges om en opholdstilladelse til barnet, hvilket selvfølgelig er noget helt unødvendigt bureaukrati at skabe for både jer selv og myndighederne.

Så ja man kan sige, at det vil gøre det nemmere, hvis I gifter jer, før I får børn. For så kan barnet få dansk statsborgerskab med det samme, uanset om det bliver født her eller i USA. Reglerne for, at du må opholde dig i USA, synes jeg, at du skal bede din kæreste om at undersøge.

Men hvis barnet bor her i landet hos dig, er der ikke noget i vejen for at bruge en forældreorlov til at tage barnet med på ferie i et andet land. Så med lidt fornuftig planlægning kan det hele vel lade sig gøre.

aida1
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21.03.2011 13:51:21

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af aida1 » 08.11.2012 14:07:27

nu vil jeg ikke vaere lyseslukker her for usa modellen.. men nu har jeg rent faktisk selv vaeret det igennem og kan udtale mig om en lille suule om lidt af det. jeg moedte en amerikaner i 2009 og vi valgte at soege fiance visa til mig saa jeg kunne komme til usa og blive gift der. vi soegte i starten af marts 2011 og jeg fik mit visa i slut okt 2011. lige efter vi havde soegt fandt jeg ud af at jeg var gravid og havde termin nov 2011. vi besluttede os for at jeg blev i dk og foedte vores barn hvor han saa bare kom paa besoeg 3 maander af gangen indtil at jeg saa flyttede over til ham i marts 2012 sammen med vores datter (som fordi hun er foedt i dk nu har dansk og amerikansk pas! fordel man kun kan benytte sig af hvis barnet foedes i dk) vi blev saa gift i juni og foerst derefter kan man saa soege greencard der kan tage op til 6 maander for at faa hvor man i mellemtiden skal bo sammen (meget vigtigt for de tjekker trovaerdigheden af ens aegteskab ved bla andet om man bor sammen osv) ja altsaa alt i alt noget besvaerligt vil jeg sige.. jeg maatte ogsaa vinke farvel til mine barsels penge og bornepenge saa det blev meget haardt for min mand at skulle forseorge os begge i den tid.. det resulterede i at vi valgte at flytte til sverige i august i aar. det skal lige siges at vi boede i NY der bestemt ikke er indrettet efter familier med smaa boern. al offentlig transport er mere el mindre møntet på folk med to ben (-elavatorer, trapper over det hele og ingen toiletter med skifte muligheder) maaske er vi bare lidt forkaelede her i dk men man vil som mor og far vil saette pris paa at starte ud i dk med en ny lille bebs.. just saying.. :D men kan du nemt faa en arbejdstilladelse og greencard den vej er det sikkert nemmere , ved mest om det fiance visa da det er den vej at gaa hvis man skal giftes derovre uden at have greencard paa forhaand. ved ogsaa det kan vaere svaert at faa forlaenget et 3 maanders visa derovre ligesom det er i dk

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af mh1 » 08.11.2012 15:49:33

Bare lige for at rette en misforståelse, aida1:
"(som fordi hun er foedt i dk nu har dansk og amerikansk pas! fordel man kun kan benytte sig af hvis barnet foedes i dk)" - er IKKE rigtigt.

Et barn med danske forældre som fødes i USA får ret til både amerikansk og dansk statsborgerskab, uanset om forældrene er gift eller ej.

Har barnet i stedet en amerikansk far og en dansk mor, så får det også begge statsborgerskaber.

Fødes et barn med en amerikansk og en dansk forældre i DK får det også ret til begge statsborgerskaber.

Er forældrene ikke gift, og FADEREN ikke dansk, får det derimod ikke ret til dansk statsborgerskab, hvis det fødes i et andet land end DK.

Amerikansk statsborgerskab har man ret til ved fødslen, hvis
1) en af ens forældre er amerikansk statsborger
2) man fødes i USA (eller visse andre territorier)

Dit barn ville altså OGSÅ have kunnet få begge pas, hvis hun var blevet født i USA.
mh
Rådgiver for ÆUG

aida1
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21.03.2011 13:51:21

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af aida1 » 08.11.2012 17:13:24

ahh men det er da dejligt at hoere.. jeg fik bare besked paa at det kunne ikke lade sig goere hvis vores datter blev foedt i usa (den amerikanske ambassade) men det er jo bare glaedeligt nyt for alle i samme situation, at det saa ikke er sandt :)

aida1
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21.03.2011 13:51:21

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af aida1 » 08.11.2012 17:20:31

hov jamen havde glemt at vi jo var i den situation at vi ikke var gift endnu pga visaet foerst kom i orden lige inden vores datter kom saa det er jo egentlig rigtigt nok hvad de sagde til mig paa ambassaden fordi vi ikke var gift endnu da hun blev foedt... altsaa at vi ikke kunne faa dual citizenship hvis hun blev foedt i usa foer vi var blevet gift... saa vil det i denne situation her jo vaere meget vigtigt de bliver gift foer barn hvis det skal vaere i usa :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af mh1 » 09.11.2012 14:42:26

Nej, det ville gælde, hvis I aldrig blev gift og det var FADEREN, som var dansk og dig, som var amerikaner.

Så ville jeres barn IKKE få dansk statsborgerskab, hvis det blev født i USA.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af soreng » 09.11.2012 14:54:24

mh skrev:Nej, det ville gælde, hvis I aldrig blev gift og det var FADEREN, som var dansk og dig, som var amerikaner.

Så ville jeres barn IKKE få dansk statsborgerskab, hvis det blev født i USA.
Ja det er sjovt som man automatisk bliver anset som værende den biologiske far bare fordi at man er gift. :-D

Jeg har prøvet begge dele (få børn uden at være gift, og får børn efter jeg er blevet gift), og der er en del mindre papirarbejde involveret når man er gift, fandt jeg ud af. :-D

Især når man tænker på at der for nogle år siden blev lavet en undersøgelse der viste, at 1 ud af 20 børn ikke havde den far de troede at de havde (og som fareren også troede at han var far til). :roll: :lol:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af mh1 » 10.11.2012 12:39:33

Pater-est reglen gælder i mange lande og mange lovsystemer, herunder i islamisk ret, og er vel i bund og grund også for det meste en rigtig god regel.

Der er en eller anden sang, hvis essens er: den unge mand kommer den ene gang efter den anden hjem med en pige, han vil giftes med, men hans far skyder planerne ned ved at meddele ham, at hun sikkert er hans halvsøster. Endelig en dag betror han sig til moderen om problemet, og hun giver ham den glade nyhed at han ikke skal bekymre sig, for hans far er ikke hans far :lol:
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Giftes med en amerikaner

Indlæg af soreng » 10.11.2012 13:07:01

Der ligger en super lille læresætning gemt i den sang. :lol: :lol: :lol:

Besvar